Hämtning/lämning

Meibla

Trådstartare
Om man har gemensam vårdnad och dottern är hos exet varannan helg, är det min skyldighet att hämta/lämna varenda gång då? :confused: Vi bor i samma stad, men så fort det e hans helg så skyller han på att han är sjuk, trött, inte har pengar (han får åka buss/spårvagn), inte har tid eller nån annan dum bortförklaring. Jag får även betala allt; som blöjor, välling, mat osv när hon är hos honom. Är det för mkt begärt att jag vill att han hämtar/lämnar åtminstone en av gångerna den helgen han har henne? :crazy:
 
Sv: Hämtning/lämning

Du ska inte betala det hon kostar hos honom. Det får han stå för alldeles själv. När det gäller hämtning och lämning är det väl lämpligt att ni delar på det.
 
Sv: Hämtning/lämning

jag har inga egna barn, men däremot en killkompis som har en dotter med sitt ex. Han lämnar och hämtar dottern så ofta han får, annars lämnar/hämtar mamman, som har sjukt kontrollbehov, för att se till att hon får tillbaka sin dotter exakt på minuten. Annars så turas dem om, absolut.
 
Sv: Hämtning/lämning

Svarar alla:

Jo att vi ska dela på resorna är ju det jag har tatt för givet med :crazy: Men det har ändå slutat med att jag fått både hämta och lämna iaf. :S
Likaså det hon kostar hos honom, han har alltid haft nån dålig bortförklaring att han inte har pengar till blöjor, välling osv, så jag har vart dum och ställt upp med det med. Nu har han inte haft henne sen 1:a september, och kommer förmodligen inte ha henne förrän om 2 veckor igen, "för han har inga pengar", kan han verkligen hålla på så?
 
Sv: Hämtning/lämning

Nej det kan han inte, antingen har han sin dotter och betalar hennes uppehälle där själv eller så har han henne inte. Du kan inte tvinga honom att ha barnet men gör inte dig själv björntjänsten att betala för det. Been there, done that. Det blir inte bra och man får aldrig igen pengarna.

Om det är svårt att komma överens föreslår jag att du kontaktar familjerätten på ditt socialkontor. Där kan man kostnadfritt få stöd i samtal kring umgänge.
 
Sv: Hämtning/lämning

Det som känns bäst för mig är att barnet blir hämtat och inte lämnat, om han är intresserad av att ha sitt barn så kommer han och hämtar, annars så finns inte intresset där...

Sen så tycker jag att han ska stå för mat och blöjor när h*n är där, kläder tycker jag är ok att skicka med för en helg, lite onödigt att ha dubbla uppsättningar då de inte hinner användas så mycket innan de växes ur.
 
Sv: Hämtning/lämning

Jag har kontaktat familjerätten, men han verkar inte vilja gå på samarbetssamtal (eller va d nu heter)
 
Sv: Hämtning/lämning

Ja han verkar inte allt för intresserad av att ha henne. Kläder o så skickar jag ju naturligtvis med, men resten.. står jag inte för det så får jag ju höra "men jag kan ju inte ta henne om jag inte har välling o allt d där". Suck :crazy:
 
Sv: Hämtning/lämning

Stäng öronen. Hans uppgift att prioritera de kronorna som ett paket blöjor och välling kostar. Det har precis varit löneutbetalning, så i mina öron försöker han se till att det är ditt "fel" att han inte kan ha dottern, dvs, han har då "rätt" att gnälla inför kompisar, föräldrar mm.
 
Sv: Hämtning/lämning

Sa det till honom nu, vill han ha henne, så kommer han hit och hämtar henne, annars får hon va här. Och känner jag honom rätt så kommer han inte hit.
Så nästa gång det e hans helg så har han inte haft henne på 1,5 mån :crazy:
 
Sv: Hämtning/lämning

tycker du ska stå på dig. Och inte skicka med saker förutom kläder. Har han inte råd och ha henne så ska han inte ha henne. Vad händer om hon gör sig illa/blir sjuk och måste ha medicin? Ska han ringa och be dig hämta ut medicinen då?
Har man inte råd och ha barn så ska man inte ha barn.
Prioriteringsfråga. Då har barnet det bättre om barnet enbart är hos dig. Som sätter barnet i första hand.
 
Sv: Hämtning/lämning

Jag har kontaktat familjerätten, men han verkar inte vilja gå på samarbetssamtal (eller va d nu heter)

Du kan ju inte tvinga honom att gå på samtal heller tyvärr. Men du kan ju sätta emot när det gäller att lämna med välling och blöjor. kläder tycker jag dock är schysstast att skicka med.
 
Sv: Hämtning/lämning

Det skulle inte förvåna mej det minsta om han gör. Pratade med honom nyss, å då hade han ont i huvudet. ja alltid är det nåt. Förra gången han skulle ha henne va han oxå sjuk. (usch vad jag klagar på honom :crazy:)
Jag har bara vart dunderförkyld i 1 vecka, är trött som en gris, foglossning som heter duga, men inte fan gnäller jag över att jag har henne ändå. :mad:
 
Sv: Hämtning/lämning

Det roliga är att det var HAN som sa att jag skulle ringa fam.rådgivningen :angel:, men dom vill ju att han ringer in oxå, eftersom det bygger på frivillighet, å det har gått 2 mån nu, men inte fan har han ringt dit. Ja kläder får han med, varesej han vill eller inte, men att behöva köpa välling och blöjor te honom känns lite onödigt. Tycker jag har fullt upp med o köpa så jag har själv. :S
 
Sv: Hämtning/lämning

säg till honom att om han inte köper blöjor och mat till barnet så får han inte ha henne. För hon kan inte sitta där och vara nedbajsad och hungrig... Då får han stå sitt kast och inte träffa sitt barn.
Och man kan inte skylla på huvudvärk. Hur skulle det sett ut när jag var liten när båda mina föräldrar var sjuka, visst, ibland åkte vi barn till mormor, men dem tog hand om oss ändå.
Löjligt.
Han lär väl ledsna ändå när han inser hur dyrt det är med barn, nu har han ju kommit väldigt billigt undan eftersom du serverat allt på silverfat åt honom.
Sen så tycker jag ABSOLUT att vill han ha dottern så får han fan ta å hämta henne oxå.
 
Sv: Hämtning/lämning

Sätt hårt mot hårt att han hämtar henne om han vill ha henne, annars blir han utan, så hämtar du på söndag.

Om han säger att han köpt välling och blöjor, tror du honom då? Om inte, kräv att få se det när han hämtar!
 
Sv: Hämtning/lämning

Vi lämnar barnen hos varandra. Det känns liksom schysst att ta emot dem hemma när de kommer och det känns skönt att köra dit dem när jag lämnar.
 
Sv: Hämtning/lämning

Jag tycker absolut att du inte ska stå för mat och blöjor när det är hans tur att ha dottern.:confused:
Jag har gemensam vårdnad över min dotter och vi har kört med varannan helg tills nu i höst då vi gått över till växelvis boende.
Vi brukar vara överens om att vi hämtar båda två. Jag har hämtat på fredan och han har hämtat hem henne på söndan och det har fungerat jättebra. :bow: Nu byter vi på fredagar då hon åker hem efter skolan. Antingen tar hon skolbussen till pappa eller så hämtar jag henne från skolan.

Däremot blev jag fruktansvärt irriterad på min killes ex då hon tydligen alltid skyllt på att hon inte har kk och därför sluppit sitt ansvar för transporter till/från min kille. :mad:

Hon hade dessutom mage om att ringa och kräva att han skulle skjutsa sonen (13år) till tandläkaren trots att det går både bussar och att det är gångavstånd. :mad:

Vi har haft våra diskussioner om hämtning/körning av hans pojkar och det slutade med att han hämtar på fredan och hon hämtar hem på söndan. That´s it!:D

Anledningen till varför hon nu plötsligt börjat hämta är att hon anser att pojkarna 10 och 13 år inte klarar av att ta bussen från vår infart till busstationen i stan för att byta buss eller gå hem till mamma eller skolan. Samma restur...:mad:

Så nu är det ombytta roller för barnen här...
 
Sv: Hämtning/lämning

jodå, jag tror honom om han säger att han har köpt välling, dock skulle jag bli rätt förvånad över att INTE höra frågan om jag kan ta med välling och blöjor :angel:
 
Sv: Hämtning/lämning

Jag har sagt det till honom, alt att han får träffa henne här eller hos hans mamma som bor i samma trappuppgång.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 795
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 695
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 770
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 944
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall
  • Tips på bra skomakare!

Omröstningar

Tillbaka
Upp