Hämta handlingar från "fel" länsstyrelse?

ajdidodii

Trådstartare
Förlåt för lite luddig rubrik, men jag undrar helt enkelt om det går att hämta ut handlingar från en annan länsstyrelse än den som handlägger ett ärende? Jag har diarienummer och vilken länsstyrelse som handlägger ärendet. Tyvärr finns jag 45 mil från den länsstyrelsen och tänkte därför knata in på den här hemma, om jag kan få ut dom därifrån. Det är ett djurskyddsärende, om det påverkar något.
 
Det kan gå, om det finns ett gemensamt system, men risken är att de hänvisar dig till handläggande länsstyrelse. Ring den länsstyrelse det gäller och be dem e-posta eller skicka med brev. :)
 
@Tassetass Tack för snabbt svar! Då känns det nog enklast att ringa handläggande länsstyrelse och be om e-post. Vet du om det är rättsenheten man ska höra av sig till? Det är den enhet som är listad på "Kontakta oss" på diariesidan. Kan handläggaren i ärendet se vem som begärt ut handlingarna?
 
Prova att ringa dit, de kopplar dig rätt om du hamnat fel. Det är förbjudet enligt lag att efterforska vem som begärt ut allmänna handlingar, så ingen kommer att se att du begärt ut dem.
 
Ring till länsstyrelsen som handlägger ärendet istället, så skickar de handlingarna till dig. En länsstyrelsen har inte tillgång till andra läns djurskyddsärenden även om det är samma datasystem och server.
 
Var också beredd på att du inte får ut nåt. Vissa LST (läs Värmland) anser att allt som rör företagare (dvs alla bönder och hästföretagare) är sekretessbelagt).
 
Va hur kan det vara sekretessbelagt? Alla tillsynsrapporter som sker hos vanliga företag är ju offentliga enligt den som sköter tillsynen hos oss.
 
Va hur kan det vara sekretessbelagt? Alla tillsynsrapporter som sker hos vanliga företag är ju offentliga enligt den som sköter tillsynen hos oss.

De hänvisar till sin jurist och han hävdar företagshemligheter. Det verkar väldigt väl förankrat. Har haft en hel del duster med dem via jobbet.
 
Jag har nu ringt ringt till Länsstyrelsen (och blev hänvisad till att maila :p), men handlingarna får jag ut i alla fall. Dock fick jag dom inte på mailen som jag ville, utan blev hänvisad till snigelposten och det känns lite jobbigt. JAg vill ha svar. :cry:
 
De hänvisar till sin jurist och han hävdar företagshemligheter. Det verkar väldigt väl förankrat. Har haft en hel del duster med dem via jobbet.

Fast då får de väl skicka ut handlingen med de sekretessbelagda bitarna överstrukna? Tror att de är den enda LST i landet som påstår att djurskyddsärenden är sekretess. Du har inte funderat på att pröva detta vidare?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 744
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 495
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 361
Senast: kryddelydd
·
Övr. Barn Skulle jag gått in i detalj vad mina föräldrar har gjort mot oss barn så vet jag att jag hade fått många av era mammahjärtat att brista...
Svar
7
· Visningar
4 876
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp