Hälta/något konstigt?

Sv: Hälta/något konstigt?

Jag tycker inte heller att fångtanken känns orimlig utifrån rörelsemönstret men förhoppningsvis är det inte det eftersom det funnits med sedan 2012. Hovömhet borde rimligtvis inte heller funnits med i samma omfattning hela vägen sedan dess men jag kan inte riktigt uttyda om det varit så ur din text, där låter det snarare som om han faktiskt varit bättre i perioder då du inte ridit?

Rundskoning (inkl halkbeslag om nödvändigt) följt av en-två veckors vila och sedan ingångsättning igen på samma sätt skulle jag testa. Ifall den inte är bättre då så är det ju läge att boka återbesök för att fortsätta utreda. Det är ju helt rimligt, även för hästägarens plånbok ;-), att veterinären försöker hålla ned antalet undersökningar. Dessutom är det så att om sidofynd hittas som inte anses ha med huvudproblemet att göra, så kan det ändå påverka hur försäkringsbolaget ersätter, både nu och framöver.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Vet inte om du kikat på mitt PM ännu, men vill bara tillägga att de hovslagare jag rekommenderar där är godkända av jordbruksverket, har klinikerfarenhet, etc. Jag tycker att du ska kämpa på, men att det verkar väldigt rimligt att börja med hovömhetsteorin och att få på skor på hästen snarast. Jag tror inte att någon veterinär kan riktigt avgöra hur hästen rör sig om man samtidigt misstänker att den delvis rör sig konstigt pga att hovarna gör ont.
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 557
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej. Jag har lite bekymmer gällande min halta häst. Känner mig uppgiven och maktlös när jag inte har klart och tydligt vad som är...
2
Svar
23
· Visningar
2 507
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 941
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 245
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp