Hälta/något konstigt?

Sv: Hälta/något konstigt?

Jag tycker att du har en sund och ödmjuk inställning till din häst. Och min erfarenhet är att har man haft sin häst ett tag och inte är helt okunnig så stämmer nästan alltid magkänslan. Jag liksom flera andra här tycker också att hästen inte ser helt fräsch ut. Vad som är felet kan endast en kunnig veterinär på klinik avgöra, så jättebra att du har bokat en ny tid :)

Det är alltid så med veterinärer, liksom även människobehandlande yrken som läkare etc, att saker kan missas, det finns olika kunskaper och okunskaper liksom olika behandlingsmetoder. Jag har råkat ut för totala felbedömningar vid mer än ett tillfälle, då av veterinärer som är kunniga och kompetenta i andras ögon utifrån deras erfarenheter. Min ena häst hade inte levt idag om jag helt gått på den första veterinärens linje då jag i princip kunde fått henne utdömd om jag velat. Men jag litade på min magkänsla, att den primära orsaken till hästens smärta ej hade hittats. Med en annan veterinärs bedömning och rehabilitering så har jag nu fem år senare en häst som jag fortfarande tävlar med :) Lycka till på onsdag!
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Hoppas att det går bra på kliniken, och att du blir tagen på allvar! Låter som om hästen är jättebesvärad av något... :( Lycka till imorgon, och uppdatera gärna hur det gick!
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Då var vi tillbaka från veterinären med blandade känslor... Vet inte riktigt vad jag ska tro.

Igår visade hästen ännu en gång upp samma beteende under promenad d.v.s med "låsningar" uppifrån någonstans och han sparkar när man rör vid vä bakknä.

Det tråkiga är att vi fick en morgontid hos veterinären och han alltid är bättre på morgonen än vad han är när han har rört sig hela dagen i hagen. När vi lastade ut honom var han halt (dock rättså diffust). Vi började med longering (grusunderlag) där hältan fortfarande inte var så tydlig. Han är inte sig själv för vore han frisk skulle jag inte kunnat hålla i honom. Nu fick jag longera honom med pisk för att ens få några steg i trav. Sedan blev det böjprov på asfalt, där visar han lite hälta på båda framkotorna men allra mest i bakknäna, då är han inte alls villig att springa. Jag visar för veterinären att han sparkar när man rör vid hans vänstra bakknä och förklarar att han aldrig gjort så förut. Men det känns inte riktigt som hon tar det på allvar, hon säger att han kan vara kittlig..... Men det borde jag väl ha märkt tidigare när jag haft hästen i 8 år!!!

Sedan gick vi in på kliniken o då kände hon med visitertång på alla hovar. Han var öm i bak och hade slitit dom på ett lite konstigt sätt. Vilket ju måste bero på någonting eftersom han gått barfota i fem år och aldrig haft något problem. Veterinären var rädd för fång och bestämde sig för att röntga alla hovar för att se om det fanns någon förändring. Fast jag påpekade att jag ville ha en ordentlig utredning av länd, knä och has också så fick jag bara till svar att hon inte kunde göra det så länge han har ont i bakhovarna... Vadå? Kan man inte röntga knät för att hästen har ont i hovarna?

Röntgen av hovarna visade inte mycket, inte som vi hade nytta av i alla fall. Kanske att han hade en sänkning av hovbenet på båda bak men hon kunde inte svara på om det berodde på nedslitna hovar eller att det faktiskt var nedsänkt.

Diagnosen blev ont i fötterna p.g.a. någonting... Vi fick ordination att åka hem och vila upp fötterna och äta lite butta.

Var kommer jag med det här egentligen? Jag åker in p.g.a. att min häst har svårigheter att röra sig som kommer uppifrån bakdelen och jag får ordination att åka hem och vila... Det hon även sa var att det kunde bero på överansträngning? Betyder det att min häst inte klarar tömkörning och två pass ridning i skritt för det är vad jag har gjort sedan han var dålig sist. Att en veterinär inte kan göra en utredning när jag väl tagit mig tiden att åka dit med förväntan att komma hem med en frisk häst eller i alla fall en häst med en diagnos gör mig lite ledsen... :cry:
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Tråkigt att du inte fick den respons du ville ha från veterinären :(

Om jag varit du hade jag tagit ut en riktigt bra hovslagare och diskuterat om hästen behöver skor.
Även om den fungerat bra utan skor i många år så kanske den behöver skor just nu.

Sen hade jag ringt till en annan klinik.


edit. Mitt sto som hade problem med bakknäna sparkade om jag rörde/kände dem när hon hade knäledsinflammation.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Fast jag förstår faktiskt varför veterinären inte vill gå vidare just nu. Problemet med de ömma bakhovarna måste nog rättas till först för att man ska kunna bena ur vad som är vad. Sedan kan du ju ändå välja att åka till en annan klinik nästa gång om du inte var nöjd med bemötandet du fick. Jag skulle ta hjälp av t.ex. klinikhovslagare eller annan hovslagare med likvärdig utbildning och erfarenhet. Jag har en jättebra hovslagare i Skåne att rekommendera om det är i närheten för dig.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

fast tyvärr måste jag nog säga, är det så det måste gå till i fråga om hur man utreder hästen. det går inte att "hitta" vad som är ett grundproblem om det finns andra sekundära problem med i bilden också, det är därför det är så svårt att utreda en långt gången ofräsh häst, för man måste först i steg, bena ut vad som är hönan och vad som är ägget.
du får nog tyvärr bereda dig på att detta kräver flera besök och en vidare utredning i steg. Jag förstår verkligen att det inte är vad man vill höra, men det är lite krasst så....

det viktiga i ditt läge är dock att verkligen hitta en veterinär du har förtroende för och som kommunicerar på ett sätt som gör att du känner dig trygg med hur och varför du får ordinationer du får. det är verkligen a och o i det sammanhang du befinner dig i, så satsa på det.

Håller även med de som skriver att du bör sko hästen bak.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Jag kan också förstå att det måste rättas till men problemet är att det uppstår ju av någonting. Och eftersom han reagerar så pass starkt som han gör på knät är det inte bättre att undersöka det när hästen ändå är drogad och på plats än att vi ska åka hem och försöka utreda det sekundära problemet innan det primära?

Vad har du för tips på hovslagare i Skåne? De försökte få mig till klinikhovslagaren och ville att hästen skulle stå över natt bara för att kunna besöka hovslagare imorgon när de är på plats men jag anser att min hovslagare är minst lika duktig som klinikhovslagaren. Visst ser klinikhovslagaren mycket fler hästar med problem men min hovslagare ser min häst varje gång han skor och vet precis hur han sett ut tidigare kontra hur han ser ut nu.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

mycket smärta från hovarna kan påverka resten av bakdelen, sko, smärtstillande och nytt besök med fortsatt utredning om ett par veckor kanske?
Se det som att du kommit ett första steg nu :) Fixa bort ömma hovar, - sedan är det lättare att fortsätta bedöma och utreda vad problemen sitter och kommer ifrån.

Du lär väl få allt inom samma försäkringsperiod? Boka ny tid, känner du dig missnöjd med vet. igen byt. Det kanske går att byta inom kliniken om det jobbar fler än en där?
 
Sv: Hälta/något konstigt?

fast du kan ju knappast avgöra om det är knäet som är det primära och inte tvärtom? veterinären resonerar i en logisk ordning och det är inte uteslutet att du fått knäproblem pga hovar som gör ont om hästen börjat felbelasta sig osv.
Inte heller får du börja "helrenovera" din häst lite hursom ur försäkringsaspekt, utan man betar sig fram helt enkelt och utesluter först det ena och sen det andra veterinärt.

Jag hade nog faktiskt lyssnat på veterinären som ville att du skulle använda deras klinikhovslagare i detta skedet. Betydligt lättare att "hålla ihop paketet" för veterinären och fortsadd utredning och finns knappast ngn orsak att misstro att klinikhovslagaren inte kommer göra ett bra jobb.....
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Så det är bättre med en hovslagare utan utbildning än en hovslagare med gedigen utbildning? Bara för att man jobbar på klinik tror jag inte man är bättre än någon annan. Självklart kan det i vissa fall vara lättare för veterinären men att det i det här fallet när det bara gäller att slå på skor så fixar vi det lika bra hemma. Mindre stress för hästen också om han slipper åka till kliniken ännu en gång för att bli sederad och bara få ett par skor.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Men alltså..... påstår du på fullt allvar att kliniken skulle ha en outbildad hovslagare?
du har inte tänkt på att klinikhovslagaren kanske, i dialog med behandlande vet, kan ha synpunkter utöver att "bara slå på ett par skor"? det kan ju finnas hur mycket som helst i fråga om belastning/vinklar etc som kan spela roll i sammanhanget?

men visst, jag ska inte envisas om du inte vill ha råd. Det känns som du bestämt dig lite oavsett vad vetten råder. Det kan jag tycka är ett misstag. De ville ju dessutom att han skulle stå kvar för att få skor, då hade du ju sluppit åka?
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Ja, på fullaste allvar menar jag det!

Ja, de sa att han skulle kunnat stå kvar men tyvärr ska jag iväg imorgon (pluggar på distans o måste till skolan) vilket göra att det inte hjälper mig om han står kvar över natten. Jag kan ändå inte hämta honom imorgon.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Men vad har du för belägg för det isåfall ang. klinikhovslagaren? Om så vore fallet mot alla odds, så vad gör du på den kliniken öht? Jag köper faktiskt inte för en enda sekund att en klinik har en outbildad klinikhovslagare och råder dig som de gjorde, att i samband med utredning av skadad häst, få möjlighet att använda deras. Jag skulle vilja påstå att det inte ens är möjligt, att en klinik har en icke utbildad, och icke otroligt renommerad klinikhovslagare.

nu har det ju inte riktigt med saken att göra att du personligen inte kunde välja det upplägget eller hur? är det så så är det ju självklart så - du hade inte möjligheten helt enkelt och då är det bra med det. Men det lät i ditt inlägg som att du skyllde på att de hade en värdelös okunnig klinikhovslagare så din egen var mycket bättre i sammanhanget med en skadad häst du inte öht lyckats få koll på hur ni ska komma till botten med varför den är skadad. det blev för mig väldigt konstigt resonemang.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

I nuläget så ska ju egentligen hästen skos av en hovis som är godkänd av JBV, eller som står under uppsikt av klinik och/eller dess veterinärer om man det ska vara korrekt. Så jag kan förstå varför de gav dig det förslaget.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Jag tänker inte fortsätta denna diskussion längre. Jag kan inte formulera i text vad jag hade sagt och berättat om det vore öga mot öga så då är det bättre att jag låter bli så det inte missuppfattas.

Jag förstår också varför veterinären rekommenderade det hon gjorde men att få hästen felbehandlat en gång räcker! Och på kliniken är jag för att jag för de duktiga veterinärerna och inte för hovslagaren!
 
Sv: Hälta/något konstigt?

tycker det är jättetråkigt att du känner så, och utifrån den första vetten du nämnt som jag tror jag vet vem den är, så är det extra tråkigt att du utifrån det sen misstror hela veterinärkåren osv och tycker att du hellre litar på dig själv/ är missnöjd med tillvägagångssätten och motiveringarna de ger osv. som jag och flera svarat utifrån det så är det inga konstigheter alls hur den senare veterinären bedömt att man behöver lösa A problem innan man går vidare med ngt annat, i detta fall att din häst har ont i bakhovarna primärt och man vill försöka åtgärda det först innan man sen vidare kan försöka utreda vad som sen behöver bedömas för att läka övriga ev. skador/problem.

hoppas det löser sig för dig och hästen. verkligen.
mina råd till dig står fast: hitta en veterinär du känner förtroende för, och då menar jag en veterinär du kan kommunicera med, och känner du att den kommunikationen fungerar så får du sen släppa det du tror du vet själv som hästägare osv, och acceptera att du inte är veterinär dvs då får du lita på och föja de råd den veterinären ger, i syfte att hästen ska få hjälp på bästa effektivaste och snabbaste sätt för att läka ihop och bli hållbart frisk.

lycka till som sagt om du inte vill skriva mer, och hoppas det löser sig till det bästa för hästen (och dig förstås utifrån det).
 
Senast ändrad:
Sv: Hälta/något konstigt?

Det första jag tänkte på när jag såg videon var att han var öm i fötterna. Slå på ett par skor som alla andra säger och jag tror att du kommer få svaret på din hälta (om det nu faktiskt är det ) ganska snart!
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Mackan, jag misstror inte alls hela veterinärkåren. Jag jobbar själv inom området och har haft flera av mina kollegor ute och tittat på hästen. Vi har suttit tillsammans och diskuterat. De har tyckt att mina observationer varit helt rimliga, mycket lär man sig om sin häst om man har haft den i 8 år och är väldigt observant och uppmärksam på beteende, rörelser osv. De har också "kritiserat" vissa observationer och sagt att jag är lite för petig vad det gäller vissa saker och inte ska bry mig så mycket om det. Sedan har dom ju självklart undersökt och kommit fram till mycket själva!

Detta tror jag på, här finns det en logisk förklaring i det hela och de kan förklara varför de tycker och tänker så här! Som sagt, jag misstror inte hela veterinärkåren!
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 557
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej. Jag har lite bekymmer gällande min halta häst. Känner mig uppgiven och maktlös när jag inte har klart och tydligt vad som är...
2
Svar
23
· Visningar
2 507
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 941
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 245
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp