Hälta/något konstigt?

SofiaochLukas

Trådstartare
Jag tror jag blir knäpp!!
Sedan 2012 har jag o min häst aldrig kommit igång ordentligt! Det hände då något med hans ena bakben det såg ut som han inte riktigt fick det med sig/det hakade upp sig. Då var vi hos veterinär som inte kom fram till något mer än kotledsinflammation höger fram vilket han sprutades för och skulle sedan galopperas som rehabilitering, vilket han inte kunde!
Han fick då stå länge (någon månad) och vi har flera gånger därefter försökt sätta igång lite försiktigt men jag tycker inte det känns riktigt bra. Han har blivit behandlad av Helmut (kiropraktor) 2 ggr efter det och han sa nu senast att han var öm uppe i bakdelen men inte mycket mer än så. Han har även behandlats regelbundet i förebyggande syfte med ultraljud och massage.

Nu började vi än en gång sätta igång lite försiktigt efter att ha promenerat och tömkört en tid och efter 2 dagars ridning i skritt bara lösgörande känns han likadan igen... Det började i onsdags, det är som att bakbenet "hakar upp sig" på hårt underlag (går bättre på mjukt), det är precis som han snubblar till. Varje gång man stannar lyfter han bakbenet och slår med svansen. Har haft hovslagare ute för att utesluta hovböld eller annat problem. Han hittar inget i hovarna.

Bifogar länkar till två filmklipp för att kanske få hjälp ifrån er vad ni tycker, ser ni någon hälta eller är det bara jag som inbillar mig att han går konstigt?

Tack på förhand!

http://www.youtube.com/watch?v=Dpy2pVa1xps

http://www.youtube.com/watch?v=WUWB23Y8ebk
 
Sv: Hälta/något konstigt?

På film nummer två tycker jag definitivt att hästen ser halt ut... :( Ser väldigt obekväm ut, tycker jag.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Vinkeln och det faktum att man inte kan se hela hästen gör det svårt att se men jag får känslan att han inte riktigt vill skjuta ifrån med vänster bak och han är ju tydligt irriterad så jag skulle kontakta en annan veterinär. Står han lugnt om han måste stå på tre ben en stund?
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Det beror lite på vilket ben du menar, men menar du att lyfta det onda benet så är det inga problem!
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Har man tittat på knä och dess ligament? Har man kolla hasleden? Det här är två ställen som kan ge liknade symptom, i knä kan en ojämn menisk ge hakningar i de fall man uteslutit patella.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

ser halt ut vb och tippar korset mer ner till höger när han går. Dock var det inte filmat helt rakt bakifrån så det blev svårare att se.
Är den oskodd bak?
Jag skulle faktiskt fara till veterinären så fort som möjligt, klinik, inte ta ut distrikt. Röntga bäcken, kolla si-leder, röntga has, knän, samt ultraljuda knän kanske. (självklart beroende på vad vet. hittar och ser) Något är fel iallafall.

En bekants häst hade krossat bäcken, halt och öm över bakdelen. På röntgen så var det helt trasigt...
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Har inte kollat på filmerna men
1. "Galopperas som rehabilitering" -say what???!?
2. Stå länge? En månad är INTE länge och

Exakt VAD är gjort med hästen i hältutredningen? Vad är röntgat, bedövat osv?
Vad är han sprutad för? Konstaterades det patellaupphakning och han sprutades med tex B-vitamin, eller sprutades han i leden med tuppkam mot kotledsinflammationen och vad sas isf om hakningarna?

Vidare efter att ha kollat filmerna, vad är det för ras? Togs blodprov för muskelvärden? Är han testad för PSSM1?

Han är definitivt ofräsch. Ser ut som flera PSSM positiva hästar jag har sett av flera anledningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hälta/något konstigt?

Med tanke på att han själv lyfter det benet förstår jag att det inte är några problem att lyfta det. Jag tänkte faktiskt snarast på att lyfta det andra bakbenet, står han lugnt och rakt på vänster bak om han måste ha höger upplyft en stund, alltså lite längre än att bara kratsa hoven? Ibland är det dessutom inte bara ett ben som är knas, så därför kan det vara bra att jämföra hur hästen beter sig oavsett vilka ben den ska belasta.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

wrangler,

1) Ja galopp som rehab, jag höll på att svimma när jag hörde det men eftersom vi var hos en tydligen känd hästveterinär så lyssnade jag självklart på råden jag fick. Jag skulle galoppera 18 min på volt, 9 min i vardera varv (vilket jag självklart inte gjorde eftersom hästen knappt kunde galoppera. Jag lyckades typ med en galoppfattning och inte mer. När jag ringde och sa att jag inte kunde utföra rehabiliteringen för att hästen inte kunde galoppera så så veterinären att jag inte var välkommen tillbaka...

2) Han har stått mer än en månad tidigare. Det tråkiga är att han blir odräglig när han bara står, han blir sur och biter i boxen och är ju idiotpigg ute i hagen. Jag har alltså inte ridit honom efter en månad, jag har i princip inte ridit alls sedan 2012 utan det jag gjort då han inte vilat mer är att jag har gått promenader.

På första böjprovet som gjordes då 2012 gjordes bara ett enkelt böjprov. Böjde kotled och knäled fram och bak. Hittade en kotledsinflammation vänster fram m.h.a bedövning av kotled (fast problemet satt bak...) där sprutades han med kortison och det var efter det han skulle galopperas.

Han är aldrig röntgad (endast hoven en gång för en hovböld) och det är aldrig någon veterinär som hittat problem bak. Ingen som har reflekterat över upphakningar och jag vet inte om det är upphakning heller eller det bara är som det ser ut...

Han är en korsning halvblod/welsh/tinker på ca 155cm och 11 år. Har aldrig tränats eller tävlats hårt (jag har haft honom sedan han var 3). Har endast varit "hobbyhäst", enklare träningspass på banan i både hopp och dressyr. Allra mest uteritter på varierat underlag (oftast hårt).

Det är aldrig några blodprov tagna. Har som sagt aldrig lyckats få någon att undersöka honom ordentligt utan har blivit hemskickad med t.ex. en sprutad kota.

Har dock istället haft kiropraktor ute 2 ggr, påstods ha problem med SI-led första gången (2012) och var överroterad i ryggraden. Nu i onsdags när han var ute senast var han öm uppe i bakdelen och gallig i vänster bakknä.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Asa_S,

Har inte själv lyft andra benet och hållt det uppe ett bra tag. Däremot står han själv ordentligt på det onda benet ibland medan han vilar det högra och då ser det inte ut att vara några problem.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

antar att du var hos ÅF då, där får man alltid samma ordination oavsett skada typ. bra att du avbröt, men varför håller ni på med Helmut och Ets och grejer när du inte har en veterinär diagnos på hästen?! se till att åka till en veterinär du känner förtroende för och utred den. Om den gått med en långvarig hälta med tex en långt gången ledinflammation så måste man få bukt med den innan man kan hålla på och fixa med övriga grejer på hästen.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Men vad är det för jeppar till veterinärer du har råkat på?!?

Jag hade åkt till en annan klinik och gjort en riktig utredning och samtidigt skickat in ett dna prov för PSSM1. Det är superenkelt, man drar några manhår och skickar iväg till ett lab i England, kostar ca 300:-

PSSM1 finns hos alla de där raserna och är tom vanligt hos tinker. En av de PSSM hästar jag har haft rör sig identiskt som din.
PSSM symptomen förvärras dessutom om hästen står. Motion och specialdiet är A och O för en PSSM häst och många är griniga och ovilliga.

Lite mer info finns på denna sidan inkl en video http://coolqh.se/avel/genetiska-sjukdomar.html
 
Senast ändrad:
Sv: Hälta/något konstigt?

Grejen är att det är enormt många symptom, och en häst kan ha ett eller alla, från milt till kraftigt.

Men tex korsförlamning, kraftig hälta, muskelryckningar, ovillighet vid träning, diffusa hältor, stelhet, kramper, ryckningar, muskelatrofi, svettas kraftigt, svettas inte alls, lathet, stress, svårighet vid träning (ofta vid galoppfattningar), "bensinen tar slut" vid ridning, ovilja vid sadling/täckning, irritation, svårighet att hålla upp benen (oftast bak) för hovslagaren, vinglighet osv osv osv.

Kolla med tinkerföreningen om din hästs släktingar är testade, dom är väldigt medvetna om PSSM och proaktiva nu efter att de lärt sig mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hälta/något konstigt?

Man kan INTE se någon hälta på dina filmer. Kanske hade sett något om hästen mönstrades i trav..

Gå till en veterinär om du är osäker. Är den ok enl vet. - ge hästen en chans och RID.

Måste folk alltid leta fel? Tjatar man tillräckligt länge kan man få vilken häst som helst utdömd.. Något för många på det här forumet att tänka på innan de tjatar hål på veterinärens öron..
 
Sv: Hälta/något konstigt?

undrar om du öht läst tråden?

jag håller annars med dig i sak, det sitter en massa folk här som skriker veterinär om hästen gäspar varje eftermiddag kl 15 typ.
men det är väl knappast fallet här. Läs gärna tråden. om man dessutom råkar veta vilka som behandlat hästen osv, parat med TS lite osäkra kunskap, så finns det vissa befog för svar. Även om man inte vet det så ska inte en häst som tidigare av veterinär konstaterats som inte frisk, behandlas av alternativare som lösning när ingen diagnos finns öht.....

jag vet inte hur du utifrån filmerna kan säga att ingen hälta finns på hästen ? lika lite som folk kan uttala sig om att den är regelrätt halt? vad är skillnaden för dig att bedöma det utifrån filmerna? förklara gärna.
 
Sv: Hälta/något konstigt?

Pegasus, jag blir väldigt ledsen när du påpekar det här utan att veta fakta!
Att döma ut min häst är verkligen inte vad jag vill. Jag vill att min häst ska må bra och att jag inte ska orsaka den smärta. Eftersom det här har hållit på sedan 2012 ca och jag har försökt hjälpa honom på olika sätt utan resultat så vet jag inte om det är jag som är sjukdomsfixerad och därför ser att han hela tiden går konstigt eller det faktiskt är så att han gör det. Därför försökte jag filma honom i rörelse och la ut det här med förhoppningar om att folk utifrån som inte känner min häst kan uttala sig om vad dom tycker.

Tack Mackan för stödet, blir så glad att du svarar i mitt ställe. Jag vill verkligen inte att jag ska framstå som någon som vill döma ut min häst bara för att jag är rädd att han är dålig!

Jag har nu haft hästkunnig distriktsveterinär ute och hon säger att hon ser en väldigt diffus hälta som är tydligast på vänster bakben men som även finns där på höger.

Jag har även ringt klinik och fått tid där på onsdag morgon. Jag fick "order" om att fortsätta att hålla igång honom lätt, dvs. skritta (ej uppsuttet självklart) ca 10 minuter om dagen och även försöka trava lite för att han inte ska ha "vilat bort" hältan tills vi kommer dit.

Idag har vi skrittat några varv fram och tillbaka på lilla grusvägen, jag kollade också på honom i skritt i longerlinan för att se hur han rör sig. Han har svårt att gå, tar väldigt korta steg med bakbenen och efter några steg stannar han, lyfter upp och drar in benet under magen och slår med svansen. Sen ser det ut som han har svårt att sätta ner benet igen.
Jag försökte få honom att trava några steg men det är i princip omöjligt! Fick honom till max 10 steg 2 ggr i en väldigt slö trav (han är väldigt framåt annars och har inget emot att springa, vill gärna busa också när man springer bredvid men det finns det inga tendenser till nu). Efter att vi har gått i ca 10 min försöker han t.o.m. lägga sig ner när vi går... :( Bestämde mig för att ställa in honom och borsta istället. Han står fortfarande och lyfter vart annat bakben, slår med svansen och har sedan svårt att sätta ner. När jag tar på bakbenet i höjd med knät fast på bakre sidan (vid svansen) så sparkar han. Han har aldrig tidigare sparkat mot mig, även om han haft ont... :cry:
 
Sv: Hälta/något konstigt?

låter inte bra :( hoppas veterinären kan hitta vad som är fel! Skulle tro att det blir ett par röntgenplåtar för att försöka få till diagnos när det verkar diffust men komma från bakdelen... Du kan ju ta reda på om de kan göra ryggröntgen/ röntga högt bakdel på det stället du ska.

När hästen är så pass ovillig hade jag inte tvingat den till rörelse förutom in och ut till box och fritt i hage. Gärna ensam så att ingen annan häst tvingar den att springa eller jagar den innan du fått veta vad som är fel.

Hoppas du får en bra veterinär som tar det här på allvar och inte ger upp efter "hälta led-behandla-hejdå".

Uppdatera oss om hur det gått?
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 557
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej. Jag har lite bekymmer gällande min halta häst. Känner mig uppgiven och maktlös när jag inte har klart och tydligt vad som är...
2
Svar
23
· Visningar
2 507
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 941
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 245
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp