Hackamore på unghäst?

Remix

Trådstartare
Går det på nått sätt att få tillåtelse att tävla unghäst på hackamore?
I dettafall har vet rådgivit oss att inte rida med bett då "läpparna" är för tjocka och han tuggar sönder dom.
Någon som vet?

Sv: Hackamore på unghäst?

ingen aning faktiskt, men man kanske kan söka dispens? Om du får en vet. att skriva intyg osv.
men jag har en känsla av att de inte lämnar dispens så himla lätt...

Det var först menat runt hoppningen men sen slog det mig, dressyren då?
Saxat ur TR:
Undantag: På svenska ponnytävlingar får hackamore med skänkel som är max 20 cm
användas till ponnyer över 7 år. För ungponnyer (mellan 4-6 år) oavsett start i avdelning
A eller B är endast vanligt tränsbett; rakt, två delat, eller tredelat med mittersta
länken rund, tränsbett med parerstänger, tränsbett med fasta ringar, och galoppbett
tillåtet.

Är det en ponny du har alltså? Du skrev unghäst i ursprungsinlägget?

Dressyr får du söka dispens helt enkelt, hur stor chans det är den beviljas vet jag inte, liten är jag rädd men bara att prova. Samma sak i hoppningen om du har ungponny.

Oki, ja då är det bara att lämna in en dispensansökan och se vad de säger.

(Hackamoreförbudet på ungponny är för mig obegripligt rakt av fö)

(Hackamoreförbudet på ungponny är för mig obegripligt rakt av fö)

Och det skulle vara det enda obegripliga i TR?! :angel: ;)

(Förbud mot prispengar för alla ponnyryttare trots att samma ryttare kan få prispengar på hästtävlingar, rak pelhamstång i metall ej tillåten, åtminstone tills för något år sen, förbud mot dubbla tyglar på ponny och något så logiskt som de nya benskyddsreglerna.
Hur länge ska jag fortsätta?)

Nejdå, det är FULLT av knasiga grejer för ponny. Att man INTE får rida på dubbel tygel på pelham utan måste ha delta, men samtidigt FÅR rida på pessoa med enkel tygel i nedre ringen. Logik? Nä..

Fälltävlan har synnerligen intressanta (läs: ologiska) bettbestämmelser med.

Och så nu då begränsningen i benskydd för unghästar och ungponnyer i TR, de som behöver skydd bäst ska få ha minst.

Kan också hålla på hur länge som helst, men NÅGON gång måste väl de antika nissarna som sitter och bestämmer alla dumheter trilla av pinnen. Någon gång..

De har säkert vid pinnavtrillandet utbildat nya människor i samma stenåldersform. Jag har inte mycket hopp om just den biten känner jag :crazy:

Jag är inte ens säker på att Veredus YJ-skydd finns i rätt storlek till min lilla snörpa. Får kika runt på det i Gbg känner jag. Finns storleken så finns säkert inte färgen. I-landsproblem å det grövsta men ändå. Jag känner inte att mina Carbon gel påverkar ungponnyns hoppteknik eller rörelsemönster det allra minsta.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka