hackamore och bett

T

Taria__

jag har en varmblodsvalack som bara har blivit westernriden innan och han har haft ganska så skarpa bett - vet ej varför, men jag håller på att skola om honom till dressyrhäst och vill då gärna ta bort detta skarpa bettet. men för ngn månad sedan skärde han sig i tungan och kunde då inte ridas med bett, och jag testade först sidepull, men ändrade snabbt till hackamore- då sidepull va för "snällt" eller vad man kan säga. Och sedan dess har det bara funkat att rida han på hackamore, även det bettet han hade innan gillar han inte. (och han är nyligen kollad i munnen på 3 olika veterinärmottagningar och det är inget fel i munnen på honom). Vissa dagar går det att rida honom på vanligt tvådelat men det känns bara som han går som en trähäst, alts helt stelt, men ibland går det jättebra. Så nu kommer frågan tror ni att det skulle kunna gå att ha både hackamore och tvådelat bett? För man kan ju köpa ett kandarträns eller vad det kallas. Tack på förhand.:) Och snälla dumförklara mig inte..

Sv: hackamore och bett

Jo för det känns inte bra att rida på hackamore hela tiden. Och för att jag vill gärna tävla lite framöver.. :)

är det ingen som vill svara??:(
**puttar**

öh.. inget illa menat, men är det du eller hästen som känner bettet?
om hästen funkar på hack, rid på det, det är tillåtet att tävla på hack i lägre klasser, ja. Om hästen blivit tränad western innan så är det ganska uppenbart varför det använt skarpt bett, för att ha så fin kontakt med munnen som möjligt, det gör det också ganska uppenbart varför hästen inte vill ta bettet eller går emot när du kortat tyglarna. Och NEJ. Rid ALDRIG med hack och vanligt bett samtidigt, av uppenbara skäl.
Om hästen upplever obehag på vanligt bett kommer den mest troligt alltid att göra det. Det kanske inte passar för just den hästen helt enkelt?. Sen finns det många andra bett att prova ut, lycka till

okej tack för ditt svar:) men jag mena inte att jag ska använda båda betten sammtidigt utan när han börjar kännas stel eller spänd med tvådelat så kan jag byta. Varför jag vill ge det en chans att bytta bett på honom är att han går så mkt bättre på tvådelat när det väl är rätt humör på oss :D men man får nog inte använda hack på dressyrtävlingar, iaf inte vad jag vet...

Det ska inte vara nödvändigt att byta bett öht om du hittar ett bett som passar hästen och är omtyckt, Om jag var du skulle jag prova runt tills jag hittade ett bett som verkligen funkar, och inte bara ibland eller halvdant, utan alltid och så bra som möjligt :)

det är tillåtet att tävla på hack i lägre klasser, ja.
Måste bara tillägga - Det är INTE tillåtet att rida på hack i dressyren i någon klass. I lätt klass gäller två- eller tredelat tränsbett, from LA:5 är det tillåtet med kandar och from MsV B:4 är det obligatoriskt med kandar.

Va det ett rakt stångbett dom red western på förut? Han kanske inte gillar tvådelat för det trycker i gommen när du tar i honom. Systers märr hatar allt va två och tre delade bett heter. Hon funkar bäst på raka bett.

Sen så tycker ja att du kan växla mellan hackamoor och bett. Min valack växlar vi mellan hackamoor och sidepull, och systers märr växlas det mellan rakt tränsbett, rakt pelham och rakt postkandar.

jag har ett sto som efter hård behandling på travet varit LIVrädd för bett (gick inte ens att röra munnen, när jag köpte henne). hon har ridits på hackamore sedan hon reds in, för ca 2-3år sedan. jag har haft henne ett halvår, och håller nu på att "skola in" henne på bett igen. Nu får jag hålla handen runt hennes mun (oftast) och hon kan ha ett bett i munnen en kort stund (jag håller i bettringarna, när hon slappnar av ordentligt tar jag ut det). Vill gärna att hon ska kunna ridas på bett (mildast möjliga och med MJUKA händer), ifall hon får skav av hacket eller grimman runt nosen t.ex. Men dt får ta den tid det tar, viktigast är att hon känner sig trygg och mår bra!
Vill du absolut rida på bett, rekomenderar jag att börja om. backa några steg..
Personligen tycker jag absolut att man ska lyssna på hästen i fråga om utrustning. Bara hästen vet hur h*n trivs med och upplever allt vi slänger på dem. En häst som inte trivs med utrustningen, kommer troligen inte heller att trivas under ridningen.

Angående hackamore och tävling.
Man får rida på hackamore i hoppning, distans och western (???). Vet ej hur dte är med körning. I dressyr är det ej tillåtet.

oki mitt misstag :bow: trodde att man fick det i vissa klasser eftersom det är ett stångbett.

hehe det är lugnt :D man lär sig något nytt varje dag :p Enda hack man får rida på i western är bosal

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 238
Senast: tuaphua
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 030
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 093
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama