hackamor VS vanligt bett

M

misterhultspyret

undrar vad ni tycker jag ska köpa?
ska börja tävla i distans nästa år med min arab.
hon är westernriden så när man svänger behöver man inte ta i tyglarna utan man annvänder neckreining,skenkel samt vikt.
men hon kan vara seg när man ska stanna henne- det tar ett tag innan hon stannar helt.samt när man travar så måste man ta i henne lite då och då för annars blir det kapplöpnings trav.
vad tycker ni jag ska ha för något bett?
är hackamor lämpligt eller ska jag ta vanligt?
rider nu på tränsbett.

prova dej fram... det är ju inte så smart att använda ett hackamore första gången på en tävling. Det är ju inte så dyrt att köpa.

Jag rider min häst på både rakt tränsbett och sidepull i distans. Bra att kunna rida utan bett för att de kan äta och dricka lättare.

/Camilla

Jag skulle nog ha tränsbett första gången, på första tävlingen alltså. Om hästen är som du säger svår att stanna och pigg, så tycker iaf jag det känns tryggare med bett. Du kan ju ta med hackamoret och byta till det i vet. grinden om det fungerar bra med bett.
Så hade jag gjort. :)

Min rids på rakt tränsbett eller bitlessbridle. :)

Det går absolut inte att ge råd till vilket bett man skall använda. Det är ju så mycket upp till den individuella hästen vad den trivs med. Jag tycker definitivt att man skall investera i diverse olika bett - hackamore, vanligt tränsbett, tredelat, sidepull - och sedan prova sig fram till vilket som fungerar bäst. Min nuvarande häst trivs bäst i tredelat bett som man knäpper loss i grind och dricker fint. Min förra häst var bäst att rida i hackamore och eventuellt ibland i sidepull. Jag har en häst som fungerar lika fint vad man än har på henne (utom sidepull på tävling fick jag surt klart för mig). Och som någon sa, se alltid till att all utrustning du använder är väl prövad innan du tävlar distans i den.

Sv: hackamor VS vanligt bett

vill bara säga att min pålle är hundra gånger lättare att stanna med ett ponnyhack än med ett pelham jag red på innan. Jag skulle prova mig fram och se. Men tänk på att det som till sist avgör hur skarpt ett bett är, är händerna som håller i tygeln! Lycka till med bettletandet.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 911
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama