hackad lucern

I

ilse_pilse83

Jag later efter hackad lucern, utan melasse. Kollade på nätet och såg att Greenpower aldalfa har Ca/P kvoten på 5, men kvoten Ca/P bör ligga mellan 1,5 och 2. Finns det fler alternativ????

Sv: hackad lucern

Kvoten BÖR ligga runt två, men är inte skadlig vid 5 om den höga kvoten beror på grovfoder.
Är man orolig kan man komplettera med Fosforbalans för att sänka kvoten något.

Jag later efter hackad lucern, utan melasse. Kollade på nätet och såg att Greenpower aldalfa har Ca/P kvoten på 5, men kvoten Ca/P bör ligga mellan 1,5 och 2. Finns det fler alternativ????

Lusern innehåller mkt kalcium så det går nog inte att hitta ett lusernfoder med så låg kvot. Nu är det som ngn annan redan svarat inte farligt att ge mer kalcium och du måste dessutom räkna kalcium- och fosforinnehållet i resten av fodret innan du räknar ut kvoten.

Kvoten BÖR ligga runt två, men är inte skadlig vid 5 om den höga kvoten beror på grovfoder.
Det visste jag inte! Jag vill egentligen inte ge min häst kraftfoder, men han är bara 2,5 och behöver lite protein.

Är det bättre att jag ge honom lite vetekli ihop med lucern? Eller gör det inget med för mycket kalcium?

Men då får du ju en lägre smrp/MJ-kvot...?
Tillskott som Fosforbalans innehåller i princip bara fosfor.

SKa du ge lusern som enda grovfoder? Antagligen rättar kvoten till sig om du räknar med vad du har för mineralvärden i ditt hö/ensilage.

Jag kanske är lite skadad från fall där man vill få fram så mkt protein som möjligt med minsta MJ-pålägg som möjligt.

Njae, vetekli är ju också proteinrikt så det kan funka bra att kombinera med lusern.

Mvh JV

Det var därför jag tänkte använda vetekli: proteinrikt. Har köpt hackad lucern, greenpower alfalfa. Undrar om min häst äter hackad lucern. Jag har försökt med lucernpellets, men han tyckte inte om det...... Om han tycker om greenpowers alfalfa, ska jag börja med lite vetekli.

Nej, ska ge lucern bara som `extra` inte som enda grovfoder.

:D
Så kan det ju vara såklart, det beror ju helt och hållet på vad man har för häst. Man får räkna på det helt enkelt men de flesta hästar klarar ju att få lite mer MJ från t.ex. vetekli. Om man absolut måste hålla MJ-siffrorna nere så kan ju t.ex. fosforbalans vara bättre men jag gissar att vetekli är betydlig biliigare.

Mvh JV

Det kan säkert fungera, men räkna lite på det så att du vet hur mkt extra fosfor han eg. behöver. Mina var också lite skeptiska till lucernpellets i början men de vänjer sig ganska snart. Jag blandar lucern och betfor, det tycker hästarna om ;)

Men hackad strå funkar ju också bra, låt det ta lite tid bara så äter han det nog.

Mvh JV

Nu har min häst fått hackad lucern. Och han tyckte om det:D. Han får bara 0.3 kilo. Sedan blir det nog bara 0.1 kilo vetekli. Då räcker det!

svenskt hösilage/hö är kalcium rikt så jag använder kraffts vita mineral med mkt fosfor och då får jag en perfekt balans...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 193
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V