Ha vatten på muslin?.

T

tya

Ger min häst musli och linfrö,vilket skall blötläggas som de flesta säkert vet.Kan man,eller är det dumt att blötlägga allt på en och samma gång i samma hink,lat som jag är :angel:.TPF

Sv: Ha vatten på muslin?.

Min ponny äter alltid blöt müsli för att hon skall få i sig så mycket vatten som möjligt. Likaså gör en annan ponny i stallet, båda ponnyerna mår prima.

Linfrö ska KOKAS/STÖPAS för att inte vara giftigt, inte blötas (det räcker inte, det måste vara värme).

Det blir då gelé, som rätt förvarad håller ett par dagar.

Måste bara fråga lite, när jag var yngre försökte jag ge hästen linfrö, hade läst ett recept som jag följde, men itne fasen blev det som det "skulle bli" :o

Hur ger man linfrö? Du verkar ju veta tänkte jag :] ett idiotsäkert "how to ge linfrö for dummies" lixom :D

Linfrö ska KOKAS/STÖPAS för att inte vara giftigt, inte blötas (det räcker inte, det måste vara värme).

Det blir då gelé, som rätt förvarad håller ett par dagar.

Självklart slår jag på kokande vatten på linfrön,sen får det stå å dra.
Min fundering var om det är tokigt att blanda ihop både linfrö och muslin i samma hink och slå på det varma vattnet.

Räcker det med bara kokande vatten å hälla över?
I receptet jag hade där tog det mååååååååånga timmar att göra det... visserligen så lyckades jag ändå inte.. (skyller på att jag var 13 år då ^^ )

(kmr inte att ge hästen det men jag vill veta :) )

Varför måste allt blandas ihop?

Stöp linfröna det första du gör när du kommer till stallet, och häll på müslin -utan att blanda- det sista du gör innan du går, så blir det i två skikt i hinken liksom.

Kan tänka mig att man förstör vissa vitaminer som är tillsatta i müslin om man häller kokande vatten på den.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka