gympa hästen

vinkelina

Trådstartare
har nån tips på att gympa upp hästen? tre dagars vila och sadelproblem. 5.9 kommer en hästosteopat och "rätar ut" henne

Hade ut sadelprovaren igår, men egen sadel utdömd då den ej passar mera, men han hade ingen passligt i rätt prisklass (hej, vem har mera än 1000€ att lägga på sadel) efter lite funderade kom han med en padd som bara höjer sadeln i framändan (med hjälp av olika stoppningar) och tamtadaa, sadeln passar igen. sa att hon har en sådan rygg att jag troligen aldrig hittar en passande sadel på henne, utan hon bör alltid ha en padd under.

medryttaren red henne i går, och sa att hon var ok i skritt och galoppen. men traven var en katastrof, bara trippande steg, ville inte länga alls, när hon bad om ökad steglängd svängde hästen över i galopp, och då skall ni tänka på att hon är travtränad i mycket unga år, så brukar bli slängtrav om hon inte orkar jobba, inte slå över till galopp.

Så, tips på nån övning, gärna i skritt eller galopp som skulle kunna tänkas öppna upp främst bogarna? ovillig att trava ordentligt

är själv inte sååå stressad över detta. hon har stått i tre dagar (borde inte få stå ens en dag) nytt underlägg på sadeln så den känns säkert annorlunda, och hon kommer att bli genomgången om 1½vecka

men, hon kan ju inte heller stå hela tiden, då hon kommer att bli megastel då.
 
Sv: gympa hästen

Va? Varför kan hon inte stå om hon inte har en passande sadel och dessutom inte är fräsch (pga sadeln eller annat?)?

Jag hade gett mig ut och promenderat alternativt arbetat avsuttet om osteopaten enbart beror på små grejer, fast det vet du inte eller? Annars vila såklart, hästen blir knappast mer lösgjord så länge något tar emot eller gör ont eller hur? Snarare tvärtom.
 
Sv: gympa hästen

tja, denna häst klarar inte av en dags vila utan att bli stel och styv. varit med om detta tidigare och blir bra bara man jobbar. nu har vi dock fått en låsning i bogen som inte vill ge med sig. hon är pigg och glad vid ridningen och vill jobba.

kan inte själv promenera henne för hand pga egen hälsa.
 
Sv: gympa hästen

Jag är ganska tveksam till sådana omdömen, om hästen blir så stel och styv av en dags vila som du säger. Hittills har jag bara varit med om att hästen faktiskt är oren men att det inte upptäckt och orenheten helt enkelt värms ur och därför upplever man en förbättring.

Men självklart finns det hästar som mår klart bäst av att gå, det är det inget snack om. Är din lite äldre kanske? Om du är helt säker på att arbete är rätt väg att gå så hade jag nog ändå siktat in mig på övergångar och sidvärtsrörelser och aktat mig att kräva för mycket till åtm osteopaten kollat igenom hästen ordentligt. Jag vet själv hur hopplöst det känns när kroppen inte KAN utföra vad man vill, akulle någon försökt tvinga mig så hade jag blivit galen!
 
Sv: gympa hästen

jo, hästen är 20 år gammal. Har "alltid" varit stel, men ingen orsak hittas till varför. troligtvis blandning av ålder, förslitningar, inte jobbat i form som yngre osv. därför vill jag hålla i gång henne nu åtminstone tills ostepaten kommer och kollar genom henne, för hon känns sned på nått sätt i ridningen.

är därför jag söker snälla övningar som skulle hjälpa till att ev få upp låsningar, eller i alla fall mjuka upp henne. Iom att galoppen fungerar så pass bra nu vore det bra om man kunde jobba henne i den. lång låg form?
 
Sv: gympa hästen

Sånna hästar skulle jag säga behöver stora hagar med hästkompisar så dom rör på sig dagligen oavsett ridning eller inte. Vissa hästar är mera i behov att röra på sig än andra. Är det den hästen som stod i liten grushage som inte ville leka och springa lös i manegen?

Annars skulle jag tycka att öppnor och slutor är bra för stela hästar, att arbeta i lång och låg form kan om hästen inte arbetar på bak bara göra att hästen blir ännu stelare fram pga framtungheten. Det är otroligt lätt hänt att dom blir framtunga i lång och låg form.

Se till att hästen söker bettet, slappnar av i ryggen och ja i hela kroppen genom lång och låg men fastna inte i den formen. Men som sagt, hästen kanske faktiskt inte ens kan arbeta rätt heller och då är det inte snällt att kräva det heller.
 
Senast ändrad:
Sv: gympa hästen

jepps, är hon som står i liten grushage. finns dock inga andra alternativ om jag inte flyttar, och finns inga andra stall här som skulle passa oss (blir i så fall med mycket kortare utetid)

kändes bättre idag, men långt ifrån bra. testade att massera bogarna, och jo, är nog där problemet ligger, går ju knappt att få in fingertopparna där.

Begär ingen form alls för tillfället i traven, bara att hon skall trava avslappnat.

funderar om vädret skulle kunna spela någon roll, så har bett dem täcka henne varje dag nu, för att hon inte skall behöva frysa.
 
Sv: gympa hästen

Mycket i ditt inledande inlägg gör mig lite ställd.

En sadel som först döms ut får jag svårt att tro att den skulle ligga helt bra med endast eleverande padd fram. Det känns faktiskt lite läskigt.

Har hästen också gått med sadel som är rent utdömd och känns sned hade jag velat kolla igenom den ordentligt. Först med hjälp av vet och därefter kanske equiterapeut eller liknande.

Jag hade under inga omständigheter RIDIT hästen innan den var genomkollad.
Och absolut inte i sadel eller i galopp.

Jag är helt med i tankegångarna att en gammal häst ska hållas igång. Men har den nu blivit sned och ändrat rörelsemönster till det sämre öht så hade jag inte dessutom satt mig på den och ytterligare ökat belastning och obalansen i hästen. I galopp/mer fart blir dessutom balansproblem värre än i långsammare hastighet. Har den dessutom gamla förslitningar etc får man ju vara försiktig med att skapa mer obalans.

Skulle jag röra på hästen hade jag antingen gått offroad i skogen, över stock och sten. Eller lett den över bommar alt longerat över bommar i skritt eller tömkört bommar i skritt. Alt jobbat den för hand i träns i skritt, över bommar, skänkelvikning, flytta fram och bak och om den känns fräsch nog skolorna och rygga längre sträckor.
Då får hästen röra sig genom kroppen utan belastning och måste balansera upp sig själv i övningarna med bommar alt offroad i skogen.
I arbetet för hand kan du balansera upp den och du stretchar den. Men du måste då vara lyhörd för hur mycket hästen förmår.
 
Sv: gympa hästen

jepps, är hon som står i liten grushage. finns dock inga andra alternativ om jag inte flyttar, och finns inga andra stall här som skulle passa oss (blir i så fall med mycket kortare utetid)

kändes bättre idag, men långt ifrån bra. testade att massera bogarna, och jo, är nog där problemet ligger, går ju knappt att få in fingertopparna där.

Begär ingen form alls för tillfället i traven, bara att hon skall trava avslappnat.

funderar om vädret skulle kunna spela någon roll, så har bett dem täcka henne varje dag nu, för att hon inte skall behöva frysa.

Fast, hellre större hagar med kompisar och kortare utevistelse än små grushagar där hästen bara står still och där hästen egentligen lika gärna hade kunnat stå still i boxen, det är ju inte sån stor skillnad egentligen, hästen står ju ändå bara stilla.

Hästen kan ju vara såpass spänd i bogmuskelaturen också om hästen går såpass framtungt. Begär hellre om du ska rida en form som gynnar hästen, i detta fallet en lägre form men samtidigt så hästen går i en uppförsbacke och avlastar bogarna lite, alltså inte framtungt helt enkelt.

Hellre en kort ridstund men en gynnsam sådan än att bara röra på hästen i för hästen en valfri form som inte gynnar den alls. Hästar har ju en tendens att ta den formen som för hästen är den för tillfället lättaste. Men som sagt, det är svårt att begära saker av en häst när man inte vet vad felet är.

Det är därför jag hellre hade sett att hästen rör sig mera i en hage där den kan lösa många spänningar själv och du slipper rida på en häst som inte verkar helt fräsch och kan börja rida igen när den är genomkollad.
 
Senast ändrad:
Sv: gympa hästen

Helt inne på ditt spår.

I min värld sitter man inte upp på en häst som inte är fräsch! Och en osteopat "rätar" väl inte ut hästen? Dom får väl ingång kroppens eget "flöde" om jag inte minns helt fel.
Hästen talar ju klart och tydligt om att ngt är fel när den inte vill sträcka ut ordentligt
 
Sv: gympa hästen

På osteopatens hemsida står det att hon jobbar ungefär som en naprapat, men att hon använder hästens egen tyngd för att få upp ex låsningar.

Är de inte homeopat som är mera flummig?
 
Sv: gympa hästen

För det första byt sadel. Det går inte att göra magi med diverse paddar. Det går att hitta billiga bra sadlar bara man har tid och ork till det.
Sen tycker jag du ska låta hästen få en möjlighet till att bli frisk, om inte du kan motionera henne från marken fråga om inte någon annan kan göra det åt sig sålänge. Hästen kommer bara bli sämre om ni börjar rida nu om hon har blivit behandlad.
 
Sv: gympa hästen

ok, är som sagt inte jättebeläst om detta.
Vet bara att en vän hade ute en osteopat och hon fick igång hästens eget flöde sas. Minns dock inte exakt vart denna hästen hade ont.
Kan tillägga att det blev positivt resultat. Tog ca 4 behandlingar och en hel del jobb från marken av min vän. Typ tömkörning, skogspromenader etc.
 
Sv: gympa hästen

Arbeta från marken, longering, tömkörning, tömkörning med bara träns och tömmar (kommer inte ihåg vad det heter), promenader. Öppnor och slutor är väl lösgörande (?) för bogarna.
Jag hade inte ridit på hästen, oavsett. Be om hjälp om du inte kan arbeta hästen själv från marken.

Leta även efter en ny sadel.
 
Sv: gympa hästen

Osteopat motsvarar ungeför kiropraktor.

Ts, jag hade inte ridit hästen innan den är igenomkollad. Tömkör!

Och är det "sadelbilen" som varit ute? Honom litar jag inte på alls, faktiskt.
 
Sv: gympa hästen

Osteopat och kiropraktor motsvarar inte varandra. Osteopat använder som det stod tidigare kroppens egen tyngd och förmåga till självläkning på ett annat sätt och manipulerar inte kroppen på samma sätt som en kiropraktor gör. Lite mjukare sätt att behandla på.
 
Sv: gympa hästen

Osteopat och kiropraktor motsvarar inte varandra. Osteopat använder som det stod tidigare kroppens egen tyngd och förmåga till självläkning på ett annat sätt och manipulerar inte kroppen på samma sätt som en kiropraktor gör. Lite mjukare sätt att behandla på.
Delvis knapplån: Eftersom ts bor i finland kan betydelsen för Osteopat eventuellt skilja sig från den "svensk-svenska" benämningen av densamma.

Ts: Tömkör hästen både på rakt spår och stor volt. Öva i skritt så att du får in snitsen eftersom det inte är helt lätt. Lite slalom mellan koner är en annan övning som kan vara rolig för dig och hästen.
 
Sv: gympa hästen

Jag skulle ta hästen till en veterinär först. Ingen seriös kiropraktor/osteopat/ET/massör/etc borde ta i en som inte
är kollad av veterinär - om den har samma historik som din häst har.
 
Sv: gympa hästen

OT

I Finland utbildas inte kiropraktorer, utan endast osteopater. En osteopat manipulerar likadant som en kiropraktor, men använder som du säger en mjukare metod. I Finland måste de ha massörutbildning som grund.
Jag har gått hos både kiro och osteopat. Kiron var utbildad i USA.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 247
Senast: Freazer
·
Distans Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁 Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore...
Svar
8
· Visningar
3 408
Senast: Sesca
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp