gymnasie val - efter det, kan bli?

S

ScissorHands

vet inte om jag lägger det här rätt egentligen, men någon slags utbildning är det ju.

Jag har ångest, panik å allting inför val av gymnasie.

Jag vet inte vart jag vill gå, vad för linje eller vad jag vill jobba med.

Vad jag vet är att om jag går någonting som inte sticker ut det minsta ur vardagen eller är åtmindstonde något rolgt så kommer jag inte orka gå till skolan. Jag går i nian å är redan väldigt less på skolan, är sjuk lika mkt som jag är där för att jag blir så deprimerad.

Mina föräldrar vill att jag skall gå någon 'bred' linje som typ natur eller samhälle, då man kan bli mkt när man gått de linjerna (?).
Felet är ju då att jag inte kommer orka gå till skolan, jag kommer bara sluta orka.

Eftersom jag behöver någon morott, något jag tycker är kul så funderar jag på någon linje/skola eller val av något slag där jag kan få med lite häst eller djur i mitt val.

Vad finns att välja på då?

Felet med att välja någon djur-linje är att jag är rädd för att jag sedan kommer antinge måste jobba med djur eller hamnar på ica om jag slutar vilja jobba med djur.

Behöver hjälp, vad finns det för gymnasium (stockholm) med djur?

Vad kan man bli efter det?

naturbruksskolorna har smådjursinriktning å då kan du bli djurskötare.

På jällaskolan i uppsala, där jag går häst sista året nu, kan du läsa naturvetenskapliga linjen men välja in at tläsa djurkurserna!

Jag kände precis som du inför gymnasiet. Totalt less på allt vad skola hette. Kände mig inte alls sugen på att sätta mig i ett klassrum och plugga samhäll eller natur.

Därför valde jag att söka till naturbruk med inriktning mot häst. Det var nog det bästa jag gjort. Går sista året och jag har trivts jätte bra. Det är ju en del teori och visst läser man vanliga ämnen som engelska, svenska, religon mm, men det vägs upp utav allt det praktiska arbetet i stallet med hästarna.

Jag har inte den blekaste om vad jag ska syssla med efter jag tar studenten. Jag har ju insett nu att jag kan inte bli så mycket med min utbildning. Det blir ju något inom hästvälden.

Fördelen med just min skola är att man kan välja en så kallad NV-profil. Det innebär att man läser lite mindre hästkurser och mera Naturämnen så som fysik, kemi, och matte.
Ångrar lite att jag inte gjort det, men det är ju försent att ångra sig nu.
Om du är intresserad av Narturbruksprogrammet, ta dig en titt på www.naturbruk.org Där kan du läsa om utbildningen och leta efter skolor över hela landet.

Lycka till!

hejsan.
Jo valet av inriktning är viktigt. och om du itne vet så skulle jag någ råda precis som dina föräldrar at välja natur eller sam. Det finns ju de som har någon slags inriktning på olika andra Ovanliga saker. Jag går t.ex Sam, inriktning fotboll. Får i stort sett samma utbildning som vanliga samare, men schemat ser t.ex annorlunda ut. Ok om du bor i sthlm och gillar hästar(vilket jag antar du gör eftersom du är här) så finns det ett gymnasium i kista(vet inte vilka inriktningar de har) men det finns ridning på schemat ca 3ggr veckan.

läs mer kan man göra på http://www.jarfallaridcenter.com/

Många har "ångest" inför gymnasievalet så jag förstår dina tankar.
Börja med att fundera på grundläggande frågor, till exempel
-vill du bo kvar hemma eller kan du tänka dig att flytta? internat? lägenhet?
-vad tror du att du vill göra efter gymnasiet? läsa vidare? Vill du gå en inriktning med låg behörighet eller högre?
-"Måste" du känna någon/några på skolan du börjar?
Det finns enormt många blandlinjer nu för tiden, både samhäll och naturv med praktiska inriktningar. Jag letade, precis som du efter något lagom mycket praktiskt i gymnasiet. Jag började på Bollerup i Skåne: samhäll-häst, en klockren linje, tycker jag. Sedan bytte jag (det var stökigt på skolan den hösten och jag ville satsa på annat) och går nu samhäll-estetisk.
Som redan nämnts: www.naturbruk.org är paradiset för de som letar naturbruksutbildningar. Att gå naturbruk innebär ju ofta internat, det är helt underbart (tycker åtminstone jag)! Jag kände inga innan jag började där men jag lovar att det är väldigt få som känner någon i början, alla är öppna för nya kontakter. Elverna kom från hela landet, även Stockholm.
Bollerup är det enda nat.bruksgymnasiet så vitt jag vet som erbjuder samhäll-häst, men de flesta naturbruksgymnasier idag har ju naturvet-häst eller åtminstone en naturvet-profil.
Är det inte en hästinriktning du söker finns som sagt mycket, mycket annat, det är bara att börja leta... :smirk:
Och du ska skatta dig lycklig som bor i Stockholm, ni har ett underbart utbud! ;)
Lycka till med sökandet!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 119
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama