Gurkmeja från Örtagård?

Alexandra_W

Trådstartare
Dum fråga kanske, men om man köper gurkmeja från örtagård, är det samma som i affären då, dvs malet pulver? Eller får man det i någon 'torkad ört'-form? (Inser jag inte har en ANING om hur gurkmeja ser ut/vad det sas är egentligen *host*)

Tycks vara grymt svårt få tag på gurkmeja i ngn större förpackningsstorlek nämligen, mer än via örtagård. Men är det 'samma' beredning sas, pulver?

Sv: Gurkmeja från Örtagård?

Javisst är det samma!:)Gult pulvriserat,precis som i småburkarnma man köper från affären.
Jag har köpt gurkmeja ifrån en örtagård ,köpte ett kilo och fick det hemlevererat,inte alls dyrt.Anväder det ibland till hästarna och ibland i matlagningen

hittade i mataffären idag bara för det, billigare dessutom, 1 kg för under 70 kr :-)

Vad jag har hört -(från Tallmogården typ 20 år sedan ) är att den Gurkmeja du köper på affären är behandlad så att de verksamma substanserna inte finns kvar. Det står ju fortfarande på burkarna att de främst används som färg...

Ingen aning, det luktar iaf gurkmeja så det förslår om det som man köper i burk/påse, och ingredienserna är ju 100% gurkmeja. Så känns som det vore en onödigt dyr historia att behandla det på något vis? Vet inte riktigt hur man ska behandla det så curcuminet försvinner heller faktiskt?

Dessutom så den gurkmeja folk käkar (av hälsoskäl) är ju just den från affären.

Så jag tror det där är en skröna för att örtagården ska få sälja mer.

Sen kan säkerligen saker som hur gammal/inte gammal gurkmejan är i affären kontra örtagården spela in etc.

Det stämmer det du säger, att det som köps i affären har förlorat de bra ämnena. Den har blivit upphettad och därför förlorat det man vill åt.

du får väl fråga. :idea:

det varierar, samma ört kan behandlas på olika sätt.

den billiga från mataffär är säkerligen hårt besprutad. jag skulle köpt från en örtagård eftersom dom brukar odlas ekologisk.

Gurkmejan i sig är densamma, skalad, torkad och sedan mald.
Den som klassas som livsmedel är kontrollerad när det gäller kurkuminhalt, pesticider och bakterier, salmonella mm, köpt från godkänd leverantör som hanterar råvaran på ett bra sätt.
Viktigt då den torkas på marken i Indien.
Det finns 2 sorters gurkmeja, alleppey som är ljusare och har en bittrare smak.
Den som används kommersiellt i Sverige heter madras och är mer orange i färgen.
Ju färskare mald gurkmeja desto bättre, då den aktiva substansen är flyktig.
För att kunna säga vilken gurkmeja som är bäst så måste leverantören ha kurkuminhalten med i specificationen och ange vilken halt man önskar i sin leverans. Och dessutom veta kurkuminhalten på andra leverantörers gurkmeja.
Har örtagården en högre halt av kurkumin i sin råvara än den som köps i livsmedelsaffärer så är det bätttre effekt.
Om den inte är för gammal och tappat sin effekt.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·
B
Övr. Hund Har ett tag suttit och studerat olika forum i ett par månader och varje gång slås jag av denna tanken. Det är ibland hårda diskussioner...
Svar
16
· Visningar
1 163
Senast: ChristinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2