Gurkmeja för leder.

Jonas All Mighty

Trådstartare
Hej alla.

jag läste i en tråd (som jag inte kan finna) om en häst som hade "klickningar" i lederna när den gick, antar att de beror på något med ledvätskan, att de e för lite eller liknande.

Iaf hade flera st gett sina hästar gurkmeja och de hade gett stort resultat ganska omgående vad jag förstod.

Jag vart i hästaffären idag och hittade nått medel som hette (?), nu kommer jag inte ihåg, men de var svindyrt iaf. samma med glucosamin som också ska va till leder, men inget av de innehöll va jag kunde se gurkmeja.. heter det något annat eller vad är de ni ger era hästar för något? vart kan man få tag i det och vad heter det? tacksam för svar!

mvh jonas

Sv: Gurkmeja för leder.

Nu är jag inte helt hundra på vad klickningarna beror på men som sagt något med ledvätskan, har för mig att det är något för lite ledvätska. Men detta är iaf helt ofarligt enligt de jag talat med, 2 st vetrinärer samt en ET.

Förstår inte riktigt hur något sånnt prep. ska öka mängden ledvätska?

ok, inte jag heller. jag vet ju hur mina knän knäcker till när jag böjer mig ned. och mina tummar också.. men de skulle tydligen fuka jätte bra, och slutar de låta så känns de ju bättre än att de gör de menar jag. De som ger sina hästar de tyckte det var jätte bra, och de verkar ju var naturligt också, det gillar vi!

Som med så många andra naturmedel, så finns det, mig veterligen, inget vetenskapligt bevis på att gurkmeja ger någon effekt. Men stallgrannen, som är sjuksköterska, ger sin ena pensionär med hasproblem gurkmeja och tycker sig se skillnad. Stallägaren har gett båda sina pensionärer gurkmeja.

Fördelen med gurkmeja är ju att det är betydligt billigare, om man vill prova. Man förlorar inte så mycket pengar om man inte ser någon effekt. Vet inte hur mycket man skall ge, men båda hästägarna har gett sina en matsked om dagen.

Jag gav min gamling både gurkmeja och glucosamin och tyckte det fungerade jättebra! Även nypon är bra för äldre hästar.

Klickningen kan vara vaccum i leden som släpper. Behöver inte vara något problem, många hästar har det utan att det hämmar dem.

Jag har gett thiamin (b-vitamin) till en av de jag haft som knäppt, det blev snabbt resultat med det med.

Som med så många andra naturmedel, så finns det, mig veterligen, inget vetenskapligt bevis på att gurkmeja ger någon effekt.

Vetenskapen är ju inte en total sanning. Vetenskapliga sk bevis har ju visat sig felaktiga många gånger. Så egentligen tycker jag man ska lita på sig själv vad som funkar. Man kan ha vetenskapen i bakfickan, men den är ju ingen sanning alls...menas: vetenskapliga bevis sa detta: NEJ, vi hittade inget, det funkar inte. Sen kommer Berit och har fått utmärkta resultat. Vem har rätt då ?

Själv vet jag att gurkmeja fungerar alldeles utmärkt på en del individer för att inte göra det på andra. Så det är helt individberoende på vad som funkar på vem.

Har använt både gurkmeja, glucosamin och thiamin, tycker definitivt att de två sistnämnda ger bäst resultat. Har även flera vänner som äter det och kan tala för en enorm skillnad.

Hej,
om du ger en tesked gurkmeja morgon och kväll så kommer du att märka skillnad. Gurkmeja är en vanlig medicinalväxt i Indien och där har man hundraårig erfarenhet av att det hjälper på människor och hästar. jag har en gammal bok *Training racehorses and poloponies in India* från 1920-talet där gurkmeja används just till ledproblem hos hästar. En kusin till mig som är biokemist analyserade ett visst medel för lederna på häst(vansinnigt dyrt) som såldes i små kuvert, och fann att att en tesked gurkmeja innehöll mer aktivt medel än dessa dyra kuvert. Så alltså gå till närmsta affär och köp en storförpackning av gurkmeja och sätt igång att ge hästen !
(gurkmeja har väldigt bitter smak men konstigt nog gillar dom flesta hästar det)

Jag skickar pm om inköpsställe;)

Jag köpte gurkmeja till mej själv för ett tag sedan, tyvärr klarade jag inte av att äta det utan ger det nu till hästarna istället för att slänga det.

Till häst och människa ska man ge/ta 1 msk/dag vid smärta och 1 tsk/dag i förebyggande, det kallas för naturens fenylbutazon vilket gör att jag inte hade gett full dos till en frisk häst eftersom det kanske maskerar problem som kan uppstå t.ex en hälta.

Det var fenylbutazon verkan som jag själv ville åt, jag hoppades att jag hade kunnat byta ut lite medicin mot gurkmeja men det gick tyvärr inte.

Men hästarna får 1 tsk om dagen och de tackar inte nej;)

Som med så många andra naturmedel, så finns det, mig veterligen, inget vetenskapligt bevis på att gurkmeja ger någon effekt. Men stallgrannen, som är sjuksköterska, ger sin ena pensionär med hasproblem gurkmeja och tycker sig se skillnad. Stallägaren har gett båda sina pensionärer gurkmeja.

Fördelen med gurkmeja är ju att det är betydligt billigare, om man vill prova. Man förlorar inte så mycket pengar om man inte ser någon effekt. Vet inte hur mycket man skall ge, men båda hästägarna har gett sina en matsked om dagen.

Jodå det finns en hel del hyfsat bra rapporter om curcumin – det aktiva ämnet i gurkmeja- och dess antiinflammatoriska och antioxidativa effekter mm. På möss har man faktiskt sett en föbättring av insulinkänsligheten.

Problemet är bara bristen på koll över mängden aktivt ämne i de produkter som säljs. Men det kan knappast vara skadligt att prova. HH.

Jodå det finns en hel del hyfsat bra rapporter om curcumin – det aktiva ämnet i gurkmeja- och dess antiinflammatoriska och antioxidativa effekter mm. På möss har man faktiskt sett en föbättring av insulinkänsligheten.

Problemet är bara bristen på koll över mängden aktivt ämne i de produkter som säljs. Men det kan knappast vara skadligt att prova. HH.

Skulle man alltså, rent teoretiskt, kunna ge curcumin till en kanske insulinresistent fånghäst för att minska risken för ev framtida fånganfall? Jag skulle så gärna önska att jag kunde göra mer för min fånghäst...

Rent hypotetiskt ja. Försök är bara gjorda på möss och råttor, Men det vore ett intressant försök att göra på häst. Jag har svårt att tro att det kan vara olämpligt på ngt sätt och det kostar ju minimalt med pengar. HH

Är det någon speciell gurkmeja ni ger era hästar eller är det samma som kryddburken i affären? PM:a gärna mig oxå om inköpsstället! :)

Jodå det finns en hel del hyfsat bra rapporter om curcumin – det aktiva ämnet i gurkmeja- och dess antiinflammatoriska och antioxidativa effekter mm.

Så bra! Jag har inte läst på så noga, eftersom användandet av gurkmeja inte har varit aktuellt för min del. Ville bara inte att det skulle framstå som att jag satt inne med någon absolut sanning.

KL
Jag var ute och gick en hel del med min häst i höstas pga konvalescens. Plötsligt stannade hon vid en buske och började äta av nyponen. Provsmakade nyponen och de smakade nyponsoppa. Började plocka nypon till henne som hon fick några nävar av. Såg senare en annons för nyponpulver: "kan hjälpa vid lindrigare artros, reumatism och inflammationer i kroppen" samt "Nypon innehåller en antiinflammatorisk substans; Galactolipid"

Oavsett om det hjälper eller inte, hästen tyckte det var gott och det kostade mig ingenting. Förmodligen inte ens samma sorts nypon som jag gav henne som används till nyponpulvret.

Så bra! Jag har inte läst på så noga, eftersom användandet av gurkmeja inte har varit aktuellt för min del. Ville bara inte att det skulle framstå som att jag satt inne med någon absolut sanning.

KL
Jag var ute och gick en hel del med min häst i höstas pga konvalescens. Plötsligt stannade hon vid en buske och började äta av nyponen. Provsmakade nyponen och de smakade nyponsoppa. Började plocka nypon till henne som hon fick några nävar av. Såg senare en annons för nyponpulver: "kan hjälpa vid lindrigare artros, reumatism och inflammationer i kroppen" samt "Nypon innehåller en antiinflammatorisk substans; Galactolipid"

Oavsett om det hjälper eller inte, hästen tyckte det var gott och det kostade mig ingenting. Förmodligen inte ens samma sorts nypon som jag gav henne som används till nyponpulvret.

Visst är det intressant!
Min numera änglahäst kunde göra mycket för att få äta en viss sorts tistlar, hon var sjuk men jag visste inte då vad som var felet.
Sedan läste jag om mariatisteln som har utrensande effekt på levern, samma dag fick jag provsvaren att levervärdena inte var bra.

Det visar ju på att hästarna "vet" instinktivt vad de behöver och att vår hästhållning idag har mycket kvar att önska vad gäller hagar och dess innehåll av t.ex örter.

Visst är det intressant!
Min numera änglahäst kunde göra mycket för att få äta en viss sorts tistlar, hon var sjuk men jag visste inte då vad som var felet.
Sedan läste jag om mariatisteln som har utrensande effekt på levern, samma dag fick jag provsvaren att levervärdena inte var bra.

Det visar ju på att hästarna "vet" instinktivt vad de behöver och att vår hästhållning idag har mycket kvar att önska vad gäller hagar och dess innehåll av t.ex örter.

Eller också var det bara en tillfällighet att hon åt det. Jag undrar om de verkligen vet vad de behöver. Det har jag ganska svårt att tro på. Det gäller kanske vissa "näringsämnen" och vissa växter men det kan nog lika gärna bli helt fel. Min lilla häst äter gärna allt hon ser även det som är farligt som Johannesört tex. Då skulle man ju kunna undra varför hon äter det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka