Gurkmaja, till lederna

M

Madame

Hej!
Man har ju hört att gurkmaja ( krydda) är bra för gamla hästar leder, men hur mycket och när är det bra tillfälle att ge??
Tacksam för svar!:D:laugh::banana:

Sv: Gurkmaja, till lederna

Hej!
Jag skulle ge 2 msk de första 2 veckorna och sen gå ner på 1 msk/dag.
Priset brukar ligga på 70-80 kr/kg.

Jag har märkt stor skillnad på min pojke.

Mvh

kl

jaa vad märkte du för skillnad?

Han har blivit mkt mer rörlig.
Märker att han själv är mer tillfreds i arbete.
Han har även ökat sitt rörelseregister.

Jag är mkt nöjd.

Och du är helt säker på att det har med gurkmejan att göra? Tänker bara, vad är det som gör att gurkmejan isåfall har dessa egenskaper, och vilka är de?

Jag är säker.

Gurkmeja är en kraftig antioxidant och är antiinflamatorisk.
Verkar positivt för ledvätska, läker och stärker.
Kan ges vid ledproblem eller i förebyggande syfte.

Finns mer info att söka efter.

Min häst har blivit ung på nytt. :love:

Är det ok att använda när man tävlar också? Tänkte om det räknas som doping av nåt slag eller om man kan använda det hela tiden?

Mvh Frippac

Har inte läst att det är förbjudet.

Ger mina två damer ca 1,5 msk om dagen blandat i fodret året runt och det märks stor skilldnad på dom. framförallt den äldre.

Har haft lite uppehåll nu under sommaren med gurkmejan och då vart hon genast stelare och det knäppte mer i höfter/leder på henne så då började jag ge gurkkeja igen och då försvann allt.

Är det ok att använda när man tävlar också? Tänkte om det räknas som doping av nåt slag eller om man kan använda det hela tiden?

Mvh Frippac

Tänkte också på det.. I och med att den är antiinflammatorisk. Kan vara värt att kolla upp om du tänkt tävla.

M-oaa

En av de verksamma ingredienserna i tex Biosynov är gurkmeja.
Biosynov är gjord "för att upprätthållaoptimal led-och muskelfunktion hos tävlingshästar"...

Så används det så borde även ren gurkmeja vara fritt att använda.

Tänkte testa på mina hästar, men hittade det inte i affären...
Borde väl finnas på Hemköp?

Jag köper mitt på en större matkejda som är inriktad på både stora och små hushåll och betalar 60 kr för 1 kg. Men det finns väl på dom flesta mat affärer iallafall häromking. Kanske inte i stora förpackningar på alla ställen då får man leta reda på nå grossistföretag eller vad dom nu kallas. (fy på mig.. Har ju jobbat på sånt men kommer inte ihåg vad det heter:angel:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 808
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar