Guppyöversvämning

T

Tican

Jag har fått ta över ett akvarie! Jätteroligt, MEN..

Det är en miljard guppys i det. :D Min syster som hade det innan köpte en scalar för att bli av med lite yngel, men scalaren är ganska liten och det är fortfarande väldigt många guppys.. :p Och så har hon köpt två stycken andra fiskar, jag vet inte vad de heter, men de ser lömska ut, håller sig gärna under saker, är långsmala och har mustasch. De äter större fiskar också, har vi upptäckt, efter att ha fiskat upp en halva.. :crazy:

Nå, så hur löser man detta? Vi har lyckats ge bort en massa fiskar, men jag skulle tippa att det är 150 guppys kvar, minst. :p Och det känns som att de lömska mördarfiskarna kanske inte är den bästa lösningen - ska vi lämna tillbaka dem kanske? :crazy:

Help!

Sv: Guppyöversvämning

120 liter tror jag. Hahaha. :crazy:

M a o - the guppies must die.

Tja, kolla om ni kan få lämna in dem/några i en djuraffär? Jag vet visserligen inte om de tar emot fiskar hur som helst, men att fråga skadar väl aldrig. Sen går det förstås att avliva fiskar också (genom ett hårt slag mot huvudet, halshuggning etc. Alltså INTE genom nedspolning i toaletten, kokning och dylika metoder) men 150 st är ju en del. Ni känner ingen ni kan ge några till?

Ang. 'mördarfiskarna' vore det nog bra om du kollade upp vad det är för några. Äter de upp era andra fiskar passar de inte in i ert akvarium. Även scalarer bör man se upp med, de kan få i sig betydligt större fiskar än guppyngel.

Det gäller att hitta en bra balans mellan arterna i akvariet och se till att man väljer arter som fungerar bra ihop.

Och så har hon köpt två stycken andra fiskar, jag vet inte vad de heter, men de ser lömska ut, håller sig gärna under saker, är långsmala och har mustasch. De äter större fiskar också, har vi upptäckt, efter att ha fiskat upp en halva.. :crazy:

Och det känns som att de lömska mördarfiskarna kanske inte är den bästa lösningen - ska vi lämna tillbaka dem kanske? :crazy:

Help!

De lömska mördarfiskarna verkar enligt din beskrivning vara 2 st malar, dessutom hannar eftersom de har mustasch (odontoder på fiskspråk).
De är väldigt fredliga mot andra fiskar och resterna av andra fiskar är säkert redan döda fiskar som malarna äter på, så att lämna tillbaka dessa pga av att de skulle vara någon slags mördarmaskin verkar inte vara en bra lösning.

De lömska mördarfiskarna verkar enligt din beskrivning vara 2 st malar, dessutom hannar eftersom de har mustasch (odontoder på fiskspråk).
De är väldigt fredliga mot andra fiskar och resterna av andra fiskar är säkert redan döda fiskar som malarna äter på, så att lämna tillbaka dessa pga av att de skulle vara någon slags mördarmaskin verkar inte vara en bra lösning.
Åh, nejnej, nån total idiot är jag inte. Det är inga malar, jag lovar. De är smalare, ljusa i färgen och har ingen algätar-mun. Kanske 7 cm långa och 1 cm höga. Nån som kan veta vad det är?

Kan det vara siamesiska algätare ( som för övrigt är mina favoritfirrar :love: )?

1136.jpg

Edit: Fast de är väl normalt sett väldigt fredliga av sig...

Senast ändrad:

regnbågshajen har ju "mustach" . kan du säga vad det är för färg på dem?? underlättar ju lite..:)

Åh, nejnej, nån total idiot är jag inte. Det är inga malar, jag lovar. De är smalare, ljusa i färgen och har ingen algätar-mun. Kanske 7 cm långa och 1 cm höga. Nån som kan veta vad det är?

Åhh, jag menade inte att idiotförklara dig :o

Liknande trådar

Foder & Strö ...som kanske har en väldigt enkel lösning! Sist jag hade massören ute till "tant" kommenterade hon att hon tyckte att "tant" var tunn...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama