FadeAway

Trådstartare
Jag letar efter en gunghäst till min dotter. Men modellen jag söker efter verkar ha gått upp i rök.

Jag vill ha en lite större häst med sadel med stigbyglar samt träns och tyglar. Den ska inte ha något handtag. Jag söker alltså den modellen som fanns på 80-90-talet.

Jag letar efter en gunghäst till min dotter. Men modellen jag söker efter verkar ha gått upp i rök.

Jag vill ha en lite större häst med sadel med stigbyglar samt träns och tyglar. Den ska inte ha något handtag. Jag söker alltså den modellen som fanns på 80-90-talet.
Kanske finns på blocket? :)

Menar du en sådan här?
*Länk raderad av moderatorn*

Edit. Såg nu att du inte ville ha handtag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror den har det. Gått upp i rök. Jag hittade en från 80-talet till min son. De flesta som var nygjorda då, för fem år sedan, var fula överdesignade elefanter, får, krokodiler, kaniner osv med en platt stolssits och handtag, i värsta fall ryggstöd. Alla leksakstillverkare försöker vara lite lustiga och annorlunda samtidigt :D så marknaden är helt strömlinjeformad som vanligt. Men det kanske kommer hästar igen. Eller har kommit och jag missat det eftersom vi är för gamla nu.

Men när jag kikar efter så tog det typ tre sekunders googlande att hitta riktiga gunghästar nu ;) men eftersom moderatorn är på krigsstigen så, googla gunghäst, bildgoogla, klicka på bilderna. Vanliga med päls och stigbyglar säljs igen, vissa tyvärr i rosa. Vanliga rosa -bruna och skäckiga kostar mellan 650-900 kr, någon fanns på rea för 400.

Finns till och med en person i närheten av Ullared som handtillverkar dem i trä, i viktorianska stilen. Jättefina! Han skriver inget om priser... ;)

7484943-wtWL7.jpg

Senast ändrad:
Ja
Men när jag kikar efter så tog det typ tre sekunders googlande att hitta riktiga gunghästar nu ;) men eftersom moderatorn är på krigsstigen så, googla gunghäst, bildgoogla, klicka på bilderna. Vanliga med päls och stigbyglar säljs igen, vissa tyvärr i rosa. Vanliga rosa -bruna och skäckiga kostar mellan 650-900 kr, någon fanns på rea för 400.

Finns till och med en person i närheten av Ullared som handtillverkar dem i trä, i viktorianska stilen. Jättefina! Han skriver inget om priser... ;)

7484943-wtWL7.jpg

Jag har bildgooglat med samtliga har handtag att hålla i eller saknar stigbyglar. Något handgjort är inte aktuellt priset är liksom inte gjort för att vara som leksak för mina ligister.

Ett tips om en helt annan aspekt av gunghästen. Många av dagens gunghästar har liksom väldigt korta medar och har en "inbuktning" längst ut på meden så att själva gunget blir ÄNNU Kortare. De är också påfallande ofta liksom fel avvägda så att barnet hamnar för långt fram eller för långt bak. Vår dotter har en väldigt snygg och modern gunghäst men hon "hoppar" liksom fram på den för att medarna är för korta och för att den har bakvikt.

I korthet: Köp en med så långa och svängda medar det går, som en gungstol ska de se ut :)

Tyvärr har jag inga tips på var man hittar bra gunghästar så jag följer tråden ...

Ja

Jag har bildgooglat med samtliga har handtag att hålla i eller saknar stigbyglar. Något handgjort är inte aktuellt priset är liksom inte gjort för att vara som leksak för mina ligister.
Jo nu ser jag, handtag nästan överallt. Såga av dem? De är ju vanligt trä.

Jo nu ser jag, handtag nästan överallt. Såga av dem? De är ju vanligt trä.

Grejen är att dottern ska kunna träna lite tygelfattning under lekfulla former eftersom hon glömmer det mellan de olika gångerna för ridlekis. De hästarna med handtag har fel placering av huvudet för att det ska bli vettigt att använda tyglar.
Vi har idag en gunghäst av helt annan modell där pinnen förkommit. Då håller de istället i manen/halsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka