Gummisulor för stötdämpning?

B

Balkasch

Funderar på att lägga in gummisulor under hästens ringskor för att förbättra stötdämpningen vid hoppning osv, vissa säger att gummisulor är det bästa - andra att det kan bli för "tjockt".
( han har en liten förändring i vä fram, därav ringskorna)
Någon som provat el har andra förslag?

Sv: Gummisulor för stötdämpning?

Balkasch skrev:
Funderar på att lägga in gummisulor under hästens ringskor för att förbättra stötdämpningen vid hoppning osv, vissa säger att gummisulor är det bästa - andra att det kan bli för "tjockt".
( han har en liten förändring i vä fram, därav ringskorna)
Någon som provat el har andra förslag?

Som jag ser det så ger inte sulor stötdämpning. Utan används för att skydda sulan vid vassa och steniga underlag. Bäst stötdämpas en hov som är verkad och skodd rätt. Vilken din hästs troligen är eftersom du vet att det behövs ringskor. Sulor gör också att risk för tappskor blir större. Prata med din hovslagare.

Hälsning Maja

liten rättning från min synvinkel: bäst dämpas en hov som är rätt verkad och oskodd, men då kan du inte färvänta dig att du kan hoppa så högt heller.

Har en häst som hatar att hoppa (och även till viss mån att arbeta) på för hårt underlag. Är gräsbanorna för hårda så säger hon nej tack direkt (älskar att hoppa för övrigt) Hon har enormt fina hovar med kraftig sula och de tjockaste hovväggar de flesta har sett (de hovslagare som sett henne genom åren) har provat att ha henne barfota då hon med dessa hovar inte behöver skor för slitagets skull, blir alltid massor att verka trots ridning på slitande underlag. Hon är pinnig och stapplig så fort det är hårt, får hon skor på sig så blir hon genast nöjd och trampar på avslappnat. Men om det är torrt (och därmed hårt) under grässäsongen (tävlingar) så räcker det inte med skor utan vi har upptäckt att sulor med silikon i runt om behövs då hoppar hon bättre (eller rättare sagt utan dom hoppar hon inte alls på sådant underlag) Så uppenbarligen måste sulor och silikon ge någon dämpning annars skulle ju inte hon visa sådan skillnad.

Jag är ju barfotaförespråkare jag, men lite vet jag om skoning för det.

Det finns olika sulor, vissa är hårda och bara för att skydda sulan, vissa är mjuka av silikon (som gylles häst) och de torde ju dämpa mer.

PG-beslag finns ju också som är "populära" eftersom de har en så bra stötdämpning. Bästa stötdämpningen får din häst om hoven är verkad och skodd rätt och jag måste säga en sak (hoppa inte på mig nu) med ringsko hämmas hovmekanismen mer än med vanliga skor med samma verkning. Det är ju därför man sätter på en ringsko!
Hovmekanismen är hästens naturliga stötdämpare och om den inte prioriteras så får du nog hoppa lite lägre höjder om du vill hålla din häst frisk i benen.

Ang hästar som trampar av sig skorna när de har sulor, måste inte ni ha snösulor på vintern? Det är ju samma grej! Jag har aldrig varit med om att skorna rykt oftare på med sulor än utan (på den tiden mina hästar var skodda alltså)

snigelfarmor skrev:
liten rättning från min synvinkel: bäst dämpas en hov som är rätt verkad och oskodd, men då kan du inte färvänta dig att du kan hoppa så högt heller.

Jag blir lite trött på allt detta tjat om att hästar inte skall ha skor i tid och otid. Finns behov av skoning så givetvis skall de ha skor. Sluta se ämnet skor eller inte skor så onyanserat, speciellt som det här överhuvudtaget inte handlade om det.

Hälsning Maja

Min häst har en sula på vänster fram pga att han har en hovspricka som inte skall belastas.
Och för att jag inte ska bbehöva ha min häst stående ett år tills sprickan läkt ut så har vi en sula under ringskon.´+ en stålplatta som förhindrar sprickan att utvidga sig.
Sulan gör så att trycket försvinner från sprickan.. Men om man kan få mindre belastning vid hoppning e jag inte säker..

Men det har jag ju inte gjort, hoven får ju en sämre hovmekanism med skor, det vet alla. alltså går inte ekvationen ihop när du säger bäst= skor. Däremot är inte hoven gjord för att hoppa 20 språng i veckan över höjder som är onaturliga.
Alltså hoppning på hög höjd=skor
Trött får du bli men rätt ska väl vara rätt, även på ett diskussionsforum:) Resten av diskussionen lägger jag mig inte i. Fast jag bli lite nyfiken på vad en utbildad verkare hade sagt om gylles hovar. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
401
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka