Gummisnodd

Sv: Gummisnodd

hur kan det ta stopp med en gummisnodd om hästen söker sig neråt? det är väl det man vill med gummisnodden? förstår inte riktigt hur du menar, det har aldrig varit några problem att använda en löst spänd gummisnodd på min häst vid longering!

Hästen bör kunna lägga mulen mot marken framför sig för att riktigt kunna söka sig neråt i sitt grundläggande arbete. Det har min gjort flera gånger, jobbat med ryggen, tuggat på bettet och jobbat fint i en mkt låg position. Endast chambon (eller ingen hjälptygel alls) tillät hästen att göra detta och hon behövde verkligen få söka sig neråt framåt.
Detta arbetssätt är omöjligt med en snodd som bromsar och tvingar in hästens huvud bakåt istället för framåt. Om hästen ändå kommer neråt framåt får den göra detta genom att trycka hårt och få stort motstånd av snodden.

månFare skrev:
Hästen bör kunna lägga mulen mot marken framför sig för att riktigt kunna söka sig neråt i sitt grundläggande arbete. Det har min gjort flera gånger, jobbat med ryggen, tuggat på bettet och jobbat fint i en mkt låg position. Endast chambon (eller ingen hjälptygel alls) tillät hästen att göra detta och hon behövde verkligen få söka sig neråt framåt.
Detta arbetssätt är omöjligt med en snodd som bromsar och tvingar in hästens huvud bakåt istället för framåt. Om hästen ändå kommer neråt framåt får den göra detta genom att trycka hårt och få stort motstånd av snodden.

Du kan aldrig få nosen att nudda marken om den inte tar huvudet en aning bakåt. Det är ju bara att de en häst som betar :smirk:

Och nädu snodden tar inte emot det minsta lilla när de sänker huvudet

Nu satt jag ju på hästen och såg inte exakt hur nära marken hon var, men nog var det lågt..

Hade aldrig gått att göra på samma sätt för henne med den gummisnodd vi provade. Sänka huvudet kunde hon göra men inte söka sig låångt framåt vilket hon vill och behöver göra ibland, och får göra. (Vi är i början av hennes utbildning)

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 414
Senast: Vitsippan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama