Gummisnodd

malinsky

Trådstartare
Jag fick rådet av en hopptränare att ibland longera min häst med gummisnodd för att få honom till en låg form och komma åt rygg/länd muskulatur. Min häst har lång rygg, svag i sin länd och mkt högrest. Att arbeta honom från backen vill jag göra både med tanke på ledarskapsbiten samt att komma åt honom ordentligt. Tömkör gör jag ibland, men tänkte att jag kanske också kunde prova longering.

Hur funkar gummisnodden i jämförelse med inspänningstyglar i övrigt?

Iom att jag litar fullständigt på denna mans kompetens så vill jag ge det en chans, men undrar som sagt hur den fungerar, då jag inte är så mkt för longering och inspänningar generellt..

Sv: Gummisnodd

Jag kan inte se varför någon form av tvångsmässiga hjälpmedel kan vara positivt för hästen. Det ger bara spänningar både fysiskt och psykiskt. Man kan bara tänka sig själv hur trött och stel man blir om man måste arbeta hårt utan att ha en bra, naturlig hållning.

Forskning har visat att atlaskotan får ett tryck på flera ton på sig när man drar ihop hästen och tvingar ner den på tygeln på fel sätt. Det gör ont, och hästen hittar flyktvägar om den kan, eller så ger den upp och tappar sin gnista i arbetet.

Det är svårt det där med tränarbiten. Jag har också tränare jag beundrar väldigt men jag tycker inte alla metoder är okej ändå. Man får väl fråga vad syftet är osv så att man kan diskutera, det är ändå du som bestämmer över din häst..

Lycka till!! Å god jul.. ;)

Så du menar att man alltid "drar" ihop hästen vid longering?? Att det är bättre att låta hästen gå med hög nacke och sänkt rygg för det är det naturligaste??

Jag har aldrig någonsin sett en enda häst bli psykist nedbrutna av longering på gummisnodd

I jämförelse med andra inspänningstyglar tycker jag att den fungerar bra.

Den fungerar speciellt bra på fullblodet som också har en tendens att "knäppa" av i nacken och böja in huvudet utan att sänka sig.

Han sänker sig på gummisnodden och jobbar helt ok. Jag spänner den aldrig hårt utan den sitter löst och tar bara emot när han blir hög i nacken

Så har jag använt min också och tycker att det fungerar bra. gillar den bättre än de där konstiga inspänningstyglarna med en gummiring och sen är de gjroda av läder som man spänner i sidan. Då kan iaf min pålle gå som han vill med huvudet uppe i skyn och sänkt rygg, och det kan väl knappast vara bra när man longerar?! Det är ju som inte det som är syftet!
Håller med dig, i det är fallet så är det ok med gummisnodd. Det bygger ju mer än det förstår eller hur? Iofs beror det ju på hur man spänner den, men jag spänner den som dig, löst och tar bara emot när han blir hög som en fågelskådare typ!

Ok, tack!

Tänkte inte spänna in honom mkt, utan bara mer "visa vägen" då han utan hjälpmedel går i sin naturliga form = huvudet uppi det blå, tappad rygg och höga benrörelser utan skjutkraft.. (för att överdriva lite ;) )

tycker gummisnodd fungerar ypperligt vid longering.
Är det någonstans den gör nytta så är det där.

andra inspänningstyglar har ja inget för, men som sagt longering ger ingenting om hästen bara springer runt runt, arbeta måste den ju, och en form blir ju svårt för hästen utan stöd alls.
så en gummisnodd vid longering tycker jag är kanon, så att hästen ändå har något stöd, så kan vi från marken arbeta med aktivering.

malinsky skrev:
Ok, tack!

Tänkte inte spänna in honom mkt, utan bara mer "visa vägen" då han utan hjälpmedel går i sin naturliga form = huvudet uppi det blå, tappad rygg och höga benrörelser utan skjutkraft.. (för att överdriva lite ;) )

Det du skrev där om att "visa vägen", det är precis så den ska användas!
Tyvärr finns det ju dom som tror att en gummisnodd ska dras åt så att hästen hela tiden går med böjd nacke... Och det är då man får fel belastning!
Gummisnodden ska ju som sagt vara "lös" och Visa hästen vägen.

Lycka till och ärdu osäker så kan säkert din tränare hjälpa dig att hitta rätt med gummisnodden så att den används på rätt sätt :)

*svarar alla*

Tack för era svar. Jag har testat en vanlig inspänningstygel förut och det var inget jag kommer att prova igen. Dock kommer jag att göra ett försök med gummisnodd för jag tror att den kan ha en bra inverkan på honom.

God jul på er!!

8540-003-01-1049.gif

gummisnodd är jätte dåligt. den renav drar ner hästens huvudet. och plus att hästar kan bli irriterade och tycka der är jobbigt rekomendar att använda inspänningstyglar om du så måste:D

det är inte gummisnodden som drar ner huvudet på hästen, det är handen som drar åt gummisnodden (för hårt) som gör det...

Elisha skrev:
gummisnodd är jätte dåligt. den renav drar ner hästens huvudet. och plus att hästar kan bli irriterade och tycka der är jobbigt rekomendar att använda inspänningstyglar om du så måste:D

och det gör inte inspänningstyglar då?? :smirk:

"gummisnodd"
eller HALSFÖRLÄNGARE...(ja ni fattar... ;) ) :idea:

På min pålle funar de alldels utmärkt vid longering..

Jag har använt en chambon vid longering och ridning. Den har visat vägen för min häst så att den numera har huvudet på en mera behaglig nivå än tidigare.

Chambonen drar inte ihop hästen. Ej heller påverkar den hästens förmåga att ställa sig och böja sin kropp (som inspänningstyglarna gör). Dessutom är hästen med chambon alltid fri att söka sig neråt framåt utan att det tar stopp (som det gör med gummisnodd) vilket är bra när man har en outbildad häst med svag rygg som ibland måste få arbeta med huvudet lågt ner, kanske tom nere vid marken i tex skritt.

Jag har longerat min pålle på snodd några gånger. Då har den varit fäst mellan benen, just för att han ska ta ner huvudet och inte springa som en ångvält rakt fram. Problemet med det hela var att han sprang ändå. Han kom på att snodden var helelastisk, och ett ständigt dragande i munnen verkade han inte bry sig om.

När jag nuförtiden använder någon sorts hjälptygel så använder jag sånna som är helt eller mestadels stumma. Ofta graman, fäst så att han tillåts att röra huvudet både upp och ned.

Jag tycker du ska använda en chambon istället, gillar inte att snodden är elastisk och hela tiden drar bettet bakåt.

Elisha skrev:

drar du åt den så hårt att hästen inte har något annat val än att gå i rullkur så.
att dra åt en gummisnodd för hårt är lika effektivt som att binda fast ett rep i bettringen och bak runt hasen på hästen på båda sidor.

Svag i sin länd? Är det som att han ömmar eller?

Liknande trådar

Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 414
Senast: Vitsippan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 917
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 522
Senast: Wildhearts
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama