Gummiskor (till hästen)

Totola

Trådstartare
Någon som använder eller har provat såna?
Har ni haft problem med att de lätt lossnar? Eller andra reflektioner?
Min häst har lite problem med sina bakknän och är dessutom plattfot så jag söker ett alternativ till att ha hästen barfota. Tyvärr har han lite dålig hovkvalitet, det är därför jag undrar om de lossnar lätt eller så.

Och vilka skor är "bäst" vart kan man köpa dom?

Sv: Gummiskor (till hästen)

Vanliga skor fast i gummi är rena döden, nästan alla hovslagare varnar för dom. Pga att dom hindrar glidmomentet då hoven sätts ner så mkt (som broddar ggr 100...) så blir det en enorm slitage och påfrestning på senor och led.

Vad är det för fel med vanliga hederliga hästskor??
Vill du inte ha det, så är det iaf bättre med boa-boots el l, sätt Inte på gummiskor, då blir knäna bara värre!

Men tror du inte hovarna bättrar sig om man skippar skor helt? Visst det tar ju ett tag men med Biotin och Kiselgur så kommer de att bättra sig.Min vallack har alltid haft skor ända tills han kom hit.Hans hovar var mossiga och allmänt kassa så han tappade skorna hela tiden.(16år då o alltid skodd runt om)Han ömmade mycket i början på hårt underlag så jag undvek det,höll mig till ängar och åkrar.Efter några månader blev hovarna bättre o bättre.Nu går han helt utan skor utan några problem.

Jag trodde det var tvärt om jag. Att gummiskon förbättrar glidmomentet jämfört med järnskon. Men det kanske är så som du säger :confused:
Jaja.. Jag vet inte alls säkert, bara en tanke :)

Nej det är tyvärr inte så, tänk att du har:
1. en sko med hård, blank sula på dig
2. gympaskor

Sätt foten i marken hårt med riktning framåt, så ser du att en järnsko glider lite, en gummisko stannar bums. Den är ju "sträv" liksom!

Som svar till er alla:
Eftersom hästen är plattfot blir han väldigt öm av att gå barfota och utvecklar inte hoven som den ska. Han får inte tillräcklig stimulans och sätter inte ner hovväggen som på en normal hov. Ifjol sommar hade vi honom barfota bak ända tills på hösten, men då fick vi ge upp för han hade i princip slitit ut hoven och var jätteöm i sulorna och strålen. I början av sommaren däremot gick det bra.

Anledningen att jag vill undvika järnskor är ju just för ledernas skull, att de sviktar mer när man går. Men anti-glid effekten låter ju inte bra..
Är det så med alla gummiskor eller bara vissa? Har hört att Hippo Grip ska vara bra.?

Jag vill inte sätta på Boa boots och absolut inte ha honom barfota fram för det skulle han inte palla. Boa Boots ska man ju ha som ridskor, inte 24 timar om dygnet skor, och han kan ömma t o m i hagen när det gått så långt.

En till anledning till att jag inte vill ha järnskor är att jag vill sikta på att kunna ha honom barfota om något år eller så lång tid det tar. För i en vanlig järnsko kan hoven aldrig stimuleras på samma sätt så han till slut kan bli av med plattfotheten. Helst vill jag ju slippa sömmarna ochså (iom att hovväggarna är ganska tunna får han lätt sömstick) så målet är som sagt att någon gång kunna ha honom barfota.

I nuläget kan jag inte det för han skulle bli så stel och öm att hans kropp kommer åldras många år bara av en sån sak :(

Ah, ang glideffekten kan jag också tillägga att jag nästan bara rider på ridbana och i skogen. Och där kan det väl inte spela så stor roll?

Du menar såna man limmar på, vad? Dom har jag inga erfarenheter av, vad jag syftade på är vanliga skor, med stålskäna men med ytterhölje av gummi.

Nja, HippoGrip är som en sula, dvs den går in nästan till strålen och är helt i en hårdare form av gummi. Den ska fortfarande sömmas fast.
Stötdämpningen ska tydligen vara ca 30% bättre än med järnskor, de är rätt tåliga för att hålla ett par skoperioder, och så kan man även ha broddar i dom. Skon "rör" sej mer än en järnsko så att hoven ska kunna vidga sej och strålen aktiveras.

mer öm eller lika öm?

(Är i valet o kvalet att sätta på skor NU, för jag står inte ut med att hon är så öm nu. Men planen var att ha barfota hela sommaren, inser nu att jag inte kan kombinera tävling med barfota då hennes övergång kommer ta lååång tid.)

I mitt fall skulle hästen bli mer öm. Eftersom han inte är öm i vanliga järnskor mer än om han tappar dom eller får sömstick.
Men att han är öm ett litet tag i gummiskor skulle jag tolerera, inte att han måste vänjas om flera år barfota.
Jag är inte ute efter att tävla eftersom vi inte kommit så långt i utbildningen, men däremot måste hästen kunna motioneras regelbundet eftersom han blir stel och dålig i musklerna annars.

Om du sätter på boots när du rider bryter du den onda cirkeln. Du kan fortsätta rida mycket så att lederna inte stelnar, och då växer hovarna snabbare (ju mer rörelse, ju snabbare växer hovarna) så att du kanske slipper att han blir öm även i hagen mot slutet av sommaren.
Dessutom hindrar ju bootsen slitaget när ni rider, så hovarna kan "komma ikapp" lite.

Detsamma gäller för dig Snigelfarmor.
Jag förstår inte att du som är så barfotaförespråkande inte ens försökt skaffa boots när du vet att din häst ömmar. Dessutom tror jag inte man får tävla helt barfota utan måste ha boots.

Dessutom kan jag ju tillägga att hippogrip inte torde funka så bra på plattfotade hästar eftersom de är byggda för "normala" hästhovar och därför trycker för mycket på en platt sula.
Isf skulle flapsko funka bättre.

Visst var de tidigare gummiskorna för tvära i friktionen, men det var de tidigare modellerna och numera är de mer lika barfota. Dvs fortfarande mindre hala än järnskor som egentligen är FÖR hala

Jag har varit rätt nöjd med hippogrip.

Min häst går mer ledigt på asfalt med hippogrip än med järnskor, markant skillnad.

Broddarna funkade inte på min häst för de gav punkttryck (hästen ville inte röra sig ur fläcken men hippogrippen har funkat bra på grusväg etc.

Sömmarna rör sig mer än med järnskor dock. Krävs hyfsad kvalitet på hornet. Fördelen är att du kan slå i sömmarna var som helst.

Glidmomentet med hippogrip är enligt tillverkaren likt barfota. Utan att ha gjort några vetenskapliga tester är jag benägen att hålla med.
Dessutom är de relativt tunna, finns i olika tjocklek (jämfört med öllöv tex som jag verkligen inte förstår vitsen med.)

Det är lite trix att få dem på plats och man ska helst ha en hovslagare som skott med dem tidigare. jag har inte haft några tappskor med dem och de håller en hel skoperiod.

Ok, vilken typ av sko är det du skulle rekommendera och var kan man få tag på den?

Det dumma är att när hästen var barfota bak förra gången gick det jättebra till en början när jag motionerade hästen varje dag och han gick mest på ridbana eller skogsvägar. Sen flyttade han tillfälligt en månad och fick inte lika mycket motion (han stod inte helt stilla men han gick ALDRIG på grus eller asfalt när vi motionerade då heller) utan problemen visade sej när han skulle gå på gruset till och från hagen. Det var tidigare inga problem alls.
Det spelar alltså ingen roll om jag har boots när jag rider, bara att jag KAN rida mer på grusvägar men det gör jag sällan. Blir han dålig i hovarna (av för blött underlag eller slitage i hagen) så blir han det rejält så man t o m märker det när han bara vandrar omkring i hagen.

Jag har inte råd att skaffa 4 boots, känner att det tar för mycket tid att prova ut, dessutom vill jag inte ha boots på en maratontävling pga risken för uteslutning. Hade jag inte haft en tävlingshäst hade jag valt boots eller vänta ut övergången. Hennes framhovar behöver mer skålning, och det tar tid.
Vi har ändå kunnat träna helt normal fram till denna vecka, för hon har börjat ömma. Har antagligen slitit för mycket på sulan eller stått i för blöt hage.
Jag förespråkar givetvis barfotagång fortfarande, men ser oxå problemet tävling-barfota- ledsen häst-ledsen ägare. Det ultimata hade varit att kämpa på, strunta i tävling och ev skaffa boots. Men nu är det tävling jag använder min häst till.

Något som piggar upp mig i mörkret är att de andra hästarna i stallet som jag verkat från första skolösa dan funkar utmärkt, det är bara min häst som ömmar.
/j*

Jag rekommenderar gummiskor, de får inga snöstyltor under sig å min förra häst blev av med sina gallor när hon fick på sig gummiskor.Enda kruxet är att de är för j-kligt hala på vintern å så håller de bara en skoning.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 386
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
826
Senast: tara
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka