Gummimatta i stallgång

Lindsen

Trådstartare
Vill lägga en gummimatta i min stallgång och på skötselplatsen. Jag kan inte bestämma mig för vilken man ska välja.
Det står att de utan mönster blir hala, stämmer verkligen det? Jag har aldrig märkt det i stall jag har stått i med gummimatta. Mattan i stallgången kommer ju inte bli blöt mer än om man sölar med lite vatten
Tänker att de med mönster blir svåra att sopa och inte så bekväma att stå på?
Hur tjock matta ska man ha egentligen? Vill gärna att det ska vara lite stötdämpande för hästen att stå på som nu är barfota.
 
Vi har omönstrad matta i vår gång, ca 10mm tjock.
Den blir verkligen snorhal så fort den är blöt.
Vi har haft den i ett år och än så länge har ingen slagit sig, men vi har nog alla fått en "nära döden upplevelse" när vi halkat till ordentligt och lyckats stå kvar på benen.
Värst är det när hästarna kommer in blöta och har bråttom in i boxen.

Jag hade avrått från att köpa en slät om man har möjlighet att välja.
De släta är minst lika skitiga som mönstrade och går inte heller att hålla rena ordentligt.
 
Jag har vändbara mattor. Grovräfflad på ena sidan och väldigt lite mönstrad på andra. Båda är halksäkra.
Den grovräfflade är visserligen bökigare att sopa men inte omöjliga.

Förra stallet har också ganska släta men med lite mönster, samma där. Ingen halkrisk. De är köpta till kosse-stall från början.

Jag hade köpt något med lite mönster före helt blanka.
 
Vill lägga en gummimatta i min stallgång och på skötselplatsen. Jag kan inte bestämma mig för vilken man ska välja.
Det står att de utan mönster blir hala, stämmer verkligen det? Jag har aldrig märkt det i stall jag har stått i med gummimatta. Mattan i stallgången kommer ju inte bli blöt mer än om man sölar med lite vatten
Tänker att de med mönster blir svåra att sopa och inte så bekväma att stå på?
Hur tjock matta ska man ha egentligen? Vill gärna att det ska vara lite stötdämpande för hästen att stå på som nu är barfota.

Vi har släta mattor som jag tror är typ 14 mm tjocka men inte säker, de är armerade och sjukt tunga precis som @Korven påpekar, helt galet de går knappt att flytta. Funkar bra på sommaren men när de kommer snö blir de sjukt hala, speciellt om någon häst skulle ha styltor då bir de bambi. Jättetråkigt för hade gärna tagit med mattorna in i nya stallet men tror kanske jag låter bli just av den anledningen.
 
Tack för alla svar! Ska nog titta på en mönstrad matta då istället. Har beställt hem en provbit då det är svårt att uppskatta mönstrets storlek på en bild. Fortsättning följer!
 
Vi har räfflade och de är jättebra! Sopar man bara efter mönstret så går det helt okej att hålla rent. :)
 
Ja vi köpte in släta mattor till stallgångar i ett av föreningens stall, i det fallet har det aldrig varit ett problem att de är släta.
 
I förr förra stallet så hade vi en gummimatta med mönster i gången och den vart jättehal speciellt på vintern när hästarna kom in med snö och skor. Läskigt hala!!!
I nuvarande stallet har dom en annan tjockare och mjukare gummimatta, med lite "grynigt" "mönster" och den har jag inte alls upplevt som hal på det sättet.
Så jag tror det beror mycket på vilken typ av gummiblandning det är mer än själva mönstret på mattan.
Men helt slät skulle jag aldrig ta oavsett.
 
Vi har också helt slät matta under broddperioden. De väger ton och dras ut och in med fyrhjuling.
Du kar bra så länge hästarna inte har några styltor, då blir de glashala och en otrolig säkerhetsrisk. Vi har även i duschspiltan där de blir blöta. Funkar bra för broddade hästar men människor halkar gärna.
 
Vi har mattor både i boxarna och i skötselspiltorna. Räfflade och stabila som inte glider omkring, ganska tunga vilket bidrar till stabilitet.
Den är jätte bekväm att stå på, skönare än betong ;)
Inte alls svårt att sopa heller. Det är faktiskt enklare att sopa mattorna än att sopa betong.
Vill lägga en gummimatta i min stallgång och på skötselplatsen. Jag kan inte bestämma mig för vilken man ska välja.
Det står att de utan mönster blir hala, stämmer verkligen det? Jag har aldrig märkt det i stall jag har stått i med gummimatta. Mattan i stallgången kommer ju inte bli blöt mer än om man sölar med lite vatten
Tänker att de med mönster blir svåra att sopa och inte så bekväma att stå på?
Hur tjock matta ska man ha egentligen? Vill gärna att det ska vara lite stötdämpande för hästen att stå på som nu är barfota.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 166
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 063
Senast: Cilla
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 710
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp