Gummi på järnhjul - var och hur?

E

ehtrod

Hej!

Får snart hem en fin gammal bryllupsvagn, som min haflingertös ska drå från kyrka til kro under sommaran! :love:

Men den har järnhjul! Jag har aldrig själv kört med den, men har hört från manga håll att man bör gummklä hjulene för att undvika gnissel - jag ska köra båda på asfalt och grus...

Kan man göra det själv?? Och i så fall, hur?

Ëller måste man til nån vagn/hjul-kundig eller???:confused:

Tack!!

Sv: Gummi på järnhjul - var och hur?

jag hade en skånsk åkvagn innan med vulkat gummi utanpå järnhjulen
det underlättade mkt
tror du måste vulka hos nån vulkfirma el vad det heter
kostar nog en slant

Det är riktigt att det bullrar en hel del. Iofs behöver det inte ses enbart negativt. Med ljuden kommer ju en del "gammal-atmosfär" också.
Om det gäller kortare turer då och då med alltid nya passagerare, skulle jag inte se ljudet som någon olägenhet.

Det blir också halare (på asfalt) med järnhjul + att dom slits ganska mycket. Å andra sidan behöver gamla hjul ofta läggas om, så man bör börja och kolla i den änden, och i så fall måste järnet ändå åtgärdas.

Man kan limma på gummi eller annat material på befintliga järn. Görs det ordentligt håller det ganska bra. Kostnad om man lämnar bort runt 500-1000:-/ hjul. Svårt att göra det bra själv.

Gör man det riktigt, byter man ut järnen mot u-formade och lägger i "riktigt" gummi. Det kan endast göras av vana hjulmakare och kostar runt 2500:-/ hjul.
Reserverar mig för prisuppgifterna. Är inte uppdaterad.

LIA

Tack så mycket, får helt enkelt testa när vagnen kommar hem! Blir nog gummi i alla fald så småningom....

För ett år sedan fick jag pris på vad det skulle kosta; 525 kr / m + moms! Alltså ca 6000 kr för en trilla/åkvagn.
Ska man använda den mycket så kan det ju absolut vara värt pengarna, men själv störs jag inte av ljudet när jag kör min gamla mjölkvagn, och Fia-Lina bryr sig inte heller!

Lotta

Hej,

Har själv en gammal vagn med järnhjul. Det låter mycket när man kör, mer på grus än på asfalt. Jag såg att du bor i Örkelljunga. Ta dina hjul och kör till "Transportbandsvulk" i Åstorp så hjälper dom dig.

Super - jag är väl närmast granna til Åstorp! Tack så mycket!!:D

Ringda dom direkt - ung. 1000 kr. pr. hjul om dom inte ska fixas till först i järnat, det var jo inte så farligt! Tack igen!

Nu hänger jag inte med...skulle du fixa nånsorts överdrag till hjulen eller skulle du limma på gummi?

Jag har en jättefin gigg hemma som jag skulle vilja ha gummi på(de är också järnskodda) men jag vill bara ha överdrag så att jag kan välja skoning på hjulen s a s.

Jag fick ett lättgjort tips för ett par veckor sedan, men kan inte för mitt liv komma på vad som skulle användas/träs på. Får höra mig för igen.

Novelette skrev:
Nu hänger jag inte med...skulle du fixa nånsorts överdrag till hjulen eller skulle du limma på gummi?

Jag har en jättefin gigg hemma som jag skulle vilja ha gummi på(de är också järnskodda) men jag vill bara ha överdrag så att jag kan välja skoning på hjulen s a s.

Nej, det skulla vara att limma på gummi tror jag, om jag gör så, ser jag inget årsak till inte att göra det "ordentligt"....

mizz skrev:
Jag fick ett lättgjort tips för ett par veckor sedan, men kan inte för mitt liv komma på vad som skulle användas/träs på. Får höra mig för igen.

Jätta-gärna! Allt billigt är välkomment;-)

Nej, inte skulle jag komma ihåg det. Jag måste ta och ringa den som talade om detta för mig. Attans att jag glömt bort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka