Gult snor! svara

nimbo4ever

Trådstartare
hej, min häst har fått gult snor i ena näsborren nu, är det början till en förkylning? vad ska jag göra? Hur farligt är det? Orolig över min pålle! :cry:

Sv: Gult snor! svara

Kolla temp.

Se om den hostar vid ansträngning, gör den inte det och inte har feber så skulle jag bara vara uppmärksam på om det kommer mer, annars rida som vanligt.

Hostar han så skulle jag skritta 1 vecka och sedan börja rida igen och se om det försvunnit, annars fortsätta skritta lite till. Tempa dagligen.

Min häst började sådär och har nu åkt på någon elak bakterie. Fått hippotrim och slemlösande men hade feber på dagen idag och grönt snor! Feberfri i kväll men i morgon kommer veterinären och gör en bakterieodling. Har hört att det är mycket hosta som går nu.

Nej det ska du inte vara för om din häst har ett virus så kan den bli mer sjuk av att ansträngas. Låt honom vila.

Man varken åker eller tränar en snorig hostig häst .
Dels utsätter du andra för smitta och sen utsätter du din egen häst för följdsjukdommar om du anstränger den med en infektion i kroppen .

Mvh Mia

jaha okej, tack för alla svar :rofl: Men min syster ska åka på hoppträning och hennes häst måste ha med min som sällskap...Ska han följa med eller ska hon inte få träna då?

jaha okej, tack för alla svar :rofl: Men min syster ska åka på hoppträning och hennes häst måste ha med min som sällskap...Ska han följa med eller ska hon inte få träna då?

Duuuu förstår inte va ???

Man åker inte och tränar om man har hästar som är GULSNORIGA och HOSTIGA istallet :devil: Även om din systers häst NU inte visar några symptom !!!

det är inte konstigt att olika smittor går som löpeldar med det resonomanget :crazy:

vissa av symptomen stämmer in på kvarka! även om det inte är det så ska man vara MYCKET försiktig när hästarna blir sjuka, vad det än är! man skall INTE vara med på träningar/tävlingar om man har sjuka hästar i stallet! även fast som i detta fall, din systers häst, kanske inte är sjuk så kan den föra smittan vidare till de andra hästarna på träningen! så varken hon eller du ska åka.

ring veterinären nästa gång istället för att rådfråga på buke, eller gör det den här gången också! din häst är sjuk och det kan vara allvarligt och du bör vara försiktig! har man inte koll ordentligt så måste man ta råg av vet, det är därför dom finns!

Kolla temp.

Se om den hostar vid ansträngning, gör den inte det och inte har feber så skulle jag bara vara uppmärksam på om det kommer mer, annars rida som vanligt.

Nej , jag skulle bara skritta på lång tygel. Här florerar det ett virus där hästarna INTE hostar vid ansträngning lr provokation, likväl är det flera där viruset "gått nedåt" och orskakat lunginflammation. Vissa hästar har haft feber kanske en dag, andra inte. Näsborrarna är inte konstant snoriga utan ibland har det kommit låna "snorsträngar", däremellan torrt. Håller i sig ca 2 veckor. Om hästen inte äter, har feber under flera dagar och om snorfärgen inte skiftar efter en vecka (från gult-grönt till vitt segt) skulle jag ringa efter vet. Nu vet jag ju inte om det är samma virus, men jag skulle ändå vara uppmärksam och inte mer än skritta.

Duuuu förstår inte va ???

Man åker inte och tränar om man har hästar som är GULSNORIGA och HOSTIGA istallet :devil: Även om din systers häst NU inte visar några symptom !!!

Men du ? varför dessa tråkiga inlägg. Jag tror TS fattar om du skriver med normal ton. Och så märker man att TS inte verkar vara så gammal så hon kanske inte alls vet att hennes syster häst kan åka iväg för hennes är sjuk . Va lite trevligare:laugh: Alla är vi nybörjare någon gång!

TS jag hade inte åkt i väg med en häst som är snorig och tränat. Säger dom de andra skritta och ta det lugnt.

Tyckte nog att jag talade om *Varför * man inte ska åka i tidigare inlägg och får då till svar :rofl: att systern MÅSTE ju ha med min häst till träningen som sällskap .

Och denna gubbe i samband med detta :rofl: tar då jag som att att man faktiskt skiter i vad folk skriver om att man inte ska åka och ta det lungt med pålle och de som den kan ev smitta !

Mvh Mia

Jag tycker du ska ta kontakt med veterinär omgående!

Oavsett ålder på ryttaren så är hästen kanske sjuk och kan smitta andra.
Åh va synd att han smittade men ryttaren var så ung så det gjorde inget:eek:

Lika bra att lära sig som ung, eller hur. Därför skrev hon tråden förhoppningsvis.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
367
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
18
· Visningar
878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka