Gult klegg i tvättmaskinen, hur rengör man en tvättmaskin?

Ainon

Trådstartare
I min tvättmaskin blir det gult klegg i den här gummi "ringen" som sitter utanför själva metalltrumman men ändå är kontakt med vatten.
Gör att man ibland får gula äckliga fläckar på vita lakan :mad:

Hur rengör man lättast en tvättmaskin och då främst detta område? Är lagomt drygt om man själv ska ta det förhand med trasa då det är inbuktningar utavhelsike.

//Ainon som inte trodde man behövde rengöra tvättmaskiner :o

Sv: Gult klegg i tvättmaskinen, hur rengör man en tvättmaskin?

Det kanske försvinner om du kör den tom i 95 grader? Så att maskinen får spola igenom menar jag.

Jag gör ren min tvättmaskin en gång i kvartalet ungefär, de håller mkt bättre då och tvätten blir fräschare.
Det sitter ju kvar en massa tvättmedelsrester och sköljmedelsrester i rören annars.

Jag brukar ta några matskedar citronsyra i bägge tvättmedelsfacken och fylla sköljmedelsfacket med ättika, sedan startar jag maskinen tom på 95 grader.

Sedan gäller det ju att man håller rent i maskinen mallan rengöringarna också.
Brukar alltid torka ur gummibälgen efter varje tvätt då det alltid samlas vatten där. Luktar :devil: om man inte gör det då vattnet börjar surna.
Tvättmedels och sköljmedelsfacken gör jag också rent efter varje tvätt, bara att skölja ur och eventuellt göra rent med lite ättika.

Kan ju berätta att jag har fobi mot hyreshusmaskiner :angel:

brukar ta rengöringsmedel typ prefekt eller liknande och hushållspapper blir ganska mkt snusk på pappret:o men fint efteråt lite puligt dock att komma åt ordentligt.

för 3 dagar sedan inhandlades en ny fin tvättmaskin,som jag ska ha stenkoll på och göra rent ofta ;)

Tack för tipset! Min tvättmaskin har också börjat lukta, troligtvis blev det mer äckellukt när jag haft parfymfria tvättmedel och sköljmedel. Då doldes inte äckellukten av parfym. :crazy:

Var köper man citronsyra? I kryddhyllan på affären? Då är det väl småpåsar som gäller? Finns det i nån annan butik också, typ färgaffären eller så? Kanske i större behållare?

Aa citronsyra köper man i kryddhyllan på t.ex ica.
Finns både stora och små påsar.
Jag har inte kollat om det finns någon annanstans. :)

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 554
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka