Gulliver 494?

Mia_R

Trådstartare
Vad har den hingsten lämnat och gjort på banorna och för svensk avel? Exporter? Diplom? Stamboksförda ston, godkända hingstar?

Sv: Gulliver 494?

Gulliver hade själv 4 placeringar i msv hoppning. Sonen Jumping Jack Flash gick svår hoppning med Ulrika Hedin, liksom ytterligare en avkomma + en i svår dressyr.

Gullivers pappa Lansiär hade 3 avkommor i svår dressyr och 11 i svår hoppning. Gullivers mamma var helsyster med Juan 370, idag nog mest känd som morfar till Napoleon och Lambert.

Gulliver själv var 161-21,5 cm. Exteriört utlåtande; Mycket god ridhästtyp med naturlig resning och långa linjer. Starkt skelett med riktiga vinklar och sällsynt goda inskeningar. Lätta, framåtgripande rörelser.

Låter som jag måste bjuda in dig på en fika och glutta i i dina kataloger vid tillfälle. :D

Jag har 30 års hingstkataloger och nån hyllmeter stamböcker, de får kanske inte plats i min bil ;)

Kan förresten tillägga att i hingstkatalogen från 1989 (hittar inte 1990 i min röra hemma :o ) så finns avkommebedömningssiffror. Tävlingsstatistik 14/19, kval bed 43/69, E 28/69, G 44/69, H 44/69. Fråga mig inte hur siffrorna räknats fram :D

ja, ja, ja. Är kanske lättare att för mig att komma till berget med fika än berget till mig? ;) :rofl:

Det skulle gå så bra så, behöver bara sortera mina samlingar lite :o :D Har faktiskt haft funderingar på att ha en Buke-träff hemma hos mig i sommar! Man får titta i stamböckerna och katalogerna om man tvättar händerna ordentligt ;)

Dessutom kan vi ju diskutera Brabant :angel:

Jag kan ta med mig både kirurghandskar inför bläddrandet i böckerna och boxarhandskar inför diskutionerna. :rofl:

**KL**
Gammal tråd..
Men hur såg den där Gulliver ut egentligen? Mina gamla hingstkataloger är undanpackade och jag inbillar mig att jag hade en bild i huvudet på honom m en jag är inte säker på att det är rätt ;).
Vad kännetecknar en Gulliverättling?
U

Fux, bläs, fyra vita fötter. Jag tycker att han på bild såg ut som en typisk Lansiäravkomma.

Har faktiskt träffat Gulliver, uppfattade honom som en liten hingst inte särskilt maffig. Det jag minns starkast är hans lååånga, vackra hals och så var han väldigt lugn, just då i alla fall:D

Vad det gäller hans lugn var det inget som kännetecknade honom som ung, han var mycket nervig och till råga på detta fick han ett snöras över sig precis när han var försatt vid inkörningen vilket resulterade i att han for iväg utan kontroll och där slutade inkörningen av honom

Vad tokigt, ibland går det så fel. Jag har försökt minnas var jag såg Gulliver och har för mig att det var i Norrköping i samband med att jag följde med en kompis för att kolla på en ny häst. Kan inte komma ihåg om jag såg honom ute eller inne, minns bara att han inte brydde sig så mycket om oss.

Hej, har själv haft två avkommor efter Gulliver.
Båda fuxar med stor stjärn och båda väldigt känsliga. Lite nerviga.
Den ena gick medelsvår dressyr med goda placeringar och såldes till usa. Golden Flash såldes som femåring och jag vet inte vad som blev av honom, men jag tror att även han hamnade på dressyrbanan.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 934
Senast: Lea88
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 668
Senast: Freazer
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS...
2
Svar
37
· Visningar
3 474
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka