Guldgurami- hane jagar honan

R8n

Trådstartare
Köpte idag ett par guldguramisar. Det stod ett tag mellan mosaik och guld men eftersom de ska var fredliga bäggetvå så bestämde jag mig för ett par guldisar p.g.a. deras vackra färg!

Men nu ikväll så jagar hanen den stackarns honan hela tiden.. varför?
Är de inte så fredliga som alla säger och det man läser om?
Vad kan jag göra?

Borde kanske tillägga att karet är på 120 liter

Sv: Guldgurami- hane jagar honan

Jaa, de problemet hade jag med med mina guldguramisar på den tiden det begav sig. Kommer inte ihåg hur jag löste det, skaffade nog fler men de blev nog jagade de med. Man slapp ju iofs att det bara var en som fick ta all skit. Minns dock att jag gick över till mosaikgurami sen. De jagade inte lika intensivt har jag för mig. Hade dem i ett 105 liters.

ok. kanske skulle köpa mig en hona till då... men en ligt arbeskrivningen på www.zoopet.com så ska guldguramin vara en mycket fredlig fisk.

Gurami överlag är en mycket fredlig fisk jämte andra fiskar men inte alltid inom den egna arten.

De trivs bäst i par men är inte honan mottaglig för lek så brukar det resultera i att hanen jagar henne och det hela tiden. Detta brukar tyvärr resultera i att honan till slut dör av stressen. Inte så mycket du kan göra något åt om du inte kan separera dem eller kolla med affären om du kan få byta honan mot en annan som kanske passar hanen bättre. Att köpa en till hona kommer inte lösa problemet.

Lycka till!

Jo, att köpa en till hona kan faktiskt lösa eller åtminstone dämpa problemet. Det blir nämligen dubbelt så mycket honar att jaga för hanen, och således hälften så mycket jagande för varje hona. Men jaga lär han göra. Att byta honan däremot hjälper inte, nästa lär inte vilja para sig med honom omedelbart heller. Att de jagar varandra är helt naturligt. I naturen hade hon flyttat sig 20 meter bort, och så hade det varit slut med jagandet, men i akvarium har hon inte den möjligheten, utan finns kvar som en ständig retning för honom.

MYCKET växter så att hon finner trygghet och att han inte ständigt ser henne är lösningen, + att man jobbar upp en bra hälsa på honan så att hon blir motståndskraftig.

Utifrån min erfarenhet av gurami har aldrig en till hona aldrig löst problemt. Snarare har det blivit en till som hjälp till att jaga, den minsta går tills slut under av stessen och sedan är det samma sak mellan hanen och den kvarvarande honan igen.

Visst är det stor sannolikhet att det blir samma sak även om man byter hon men det är ett alternativ men inte så troligt att det hjälper, det håller jag med om.

Precis som du skriver skulle detta senario inte bli lika i verkligheten då utrymmet är ett helt annat.

Det finns nog inte så mycket att göra utan det är bara att hoppas på att de kommer överens tillslut och att detta kanske kan resultera i ett litet skumbo ;)

Jo, att köpa en till hona kan faktiskt lösa eller åtminstone dämpa problemet. Det blir nämligen dubbelt så mycket honar att jaga för hanen, och således hälften så mycket jagande för varje hona. Men jaga lär han göra. Att byta honan däremot hjälper inte, nästa lär inte vilja para sig med honom omedelbart heller. Att de jagar varandra är helt naturligt. I naturen hade hon flyttat sig 20 meter bort, och så hade det varit slut med jagandet, men i akvarium har hon inte den möjligheten, utan finns kvar som en ständig retning för honom.

MYCKET växter så att hon finner trygghet och att han inte ständigt ser henne är lösningen, + att man jobbar upp en bra hälsa på honan så att hon blir motståndskraftig.

Köte en till hona idag, men det vette tusan om inte det är en hane det med. Tycker det ser så ut. Hur ser jag lättast skillnaden?
Och hur går det om det nu är 2 hanar mot 1 hona?

Hur gör jag så att honan blir mer motståndskraftig?
Växter finns det mängder av där honorna(?) står och trycker.

Du ser det på att hanen (om tillräckligt gammal förstås) har en spetsig och längre ryggfena än honan. Han är oxå oftast starkare i färgen.

Såg att du frågade med hur göra honan motståndskraftig...

Jag skulle vilja säga att vara noga med vattenbyten i största allmänhet (men det är du säkert!) & variera kosten. Ha gärna ett bra flingfoder som bas men variera med svarta mygg, dafnier, artemia mm...det beror ju på utbudet i affären. Och som sagt, mycket växter så hon kan ta skydd. Labyrintfiskar föredrar när pumpen inte går på fullt ös (vattnet rör sig för mycket, de är ganska tåliga mot lite syre) men det kan ju vara en avvägning beroende på vad du har för övriga fiskar.

Du får berätta hur guramiutvecklingen går sen! Om den nya är en hane eller inte. Hur det går i sådanna fall är egentligen omöjligt att svara på. Ett möjligt scenario skulle kunna vara att de mäter styrkan lite grann sen blir den svagare lite jagad den med. Men som sagt, du får återkomma om det!

trichogaster_trichopterus1.jpg

En hona.

trichopterus.jpg

En hane. Observera att färgerna inte spelar nån roll, de kan vara blå, gula eller blåmarmorerade. Fenorna och kroppslängden visar könet.

Med starkare färger menar jag i fallet med guldgurmamin är mamoreringen starkare på hanen (oftast iaf)!

Vad jag menade var att hanen på bilden inte är hane för att han är marmor, utan att man lika gärna kan ha en blå hane med marmorerad hona. Är båda samma färg så kan nog färgerna vara lite mer framträdande hos hanen, ja.

Verkar helt klart vara en hane, nu när jag tittat på bilderna :crazy:

Kanske kan man byta fisk med affären imorgon?

Om de lovat att det var en hona, och sen var det en hane tycker jag du kan be om att få rätt kön.

De var inte helt 100 på att det var en hona men trodde det eftersom att ryggfenan var rundare.
Idag har den nya iaf stått bredvid den gamla honan och gömt sig. Så det är troligen en hona iaf. Bara jag som inte ser skillnaden på dem :o

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama