Gula slemklumpar borta men fortfarande hosta men nu torr....

Empalie

Trådstartare
Precis så är det, har avslutat en två kurer med fabrol och fortfarande hostar min pålle. Han hostar inte upp slemklumpar längre (innan tjockt gult slem). Han hostar ca 3 omgångar per dag vad jag hör, hostningarna varierar mellan 2-8 hostningar per gång.
Mellan hostningarna kan det ibland komma ansträngande andningar, lite astma aktigt. Vad göra nu finns det ngn annan medecin?
När jag var inne på kliniken förra gången sa vet att många hästar får en slags höstförkylning men hon tyckte inte vi skulle sätta in antibiotika.
Tänkte ringa klinik imon men ville bara höra här lite.
Hästen går ute ca 13.5 timmar per dygn, han står inte i ett toppstall men alltid fräsh luft. Han får bara vattnat hö och har alltid fått det, väldigt noga med damm och så i stallet för övrigt. Han står på uppblött spån.
Jag blir så frustrerad vad är det som fattas honom????
HJÄLP MIG!!!!!:crazy:
Kan tillägga att pållen är numera promenadhäst och rids ca 4-5 gånger i veckan i alla gångarter. P.g.a strålbenspålagring.
Dock mest i skritt.......men pigg och glad är han men man ser att han tycker det är jobbigt med hostan....

Sv: Gula slemklumpar borta men fortfarande hosta men nu torr....

Till att börja med: det är bra att du ska ringa kliniken, för hästen behöver hjälp att bli av med sin hosta.

Mitt ena sto fick akut luftvägsinflammation i slutet av april 2005. På djursjukhuset gick man ner i luftrören med fiberoptik och jag kunde se att det i princip var gult var som satt där.
Hon behandlades med penicillin och Fabrol, och under den perioden flyttade jag henne till ett ställe där hon fick gå ute dygnet runt. Vid återbesöket efter två veckor hade hon fortfarande mycket slem i luftvägarna, men det var vitt och inte så kompakt längre. Veterinären sa att hon kunde skriva ut cortison, men jag hade hört talas om ett naturmedel som jag ville testa istället. Medlet heter Ismovit och en åttaveckors kur kostade strax över 2000 kronor.
När kuren var slut åkte vi in och kollade igen, och hästen var fortfarande inte bra varför jag valde att satsa på ännu en Ismovitkur.

I början av oktober blev vädret så dåligt att hästarna måste stallas in ett par nätter. Fastän hon stod på torv och åt hösilage började hon hosta igen, så jag ringde veterinären som skrev ut Fabrol.

Den femtonde november flyttade vi till egen gård. Stoet, och valacken vi köpte, bodde i uteboxar de första två vintrarna. Numera har de ett nytt innestall, men står fortfarande på torv och äter hösilage samt är ute så mycket det bara är möjligt.
Jag har inte hört henne hosta en enda gång sedan vi kom hit till gården, men jag kommer ändå alltid att behandla henne (och även mina andra hästar) som hosthäst.

Immer

Usch nu blir jag orolig! Hur märkte du att det var akut luftvägsinflammation, hur betedde sig hästen......undrar vad de säger på kliniken imorgon. Kommer han få antibiotika då eller?
Är det pasta i så fall, tror du?
Vart fick du ta på ismovit eller vad det hette?

Hon hostade ett par gånger vid ridning. Detta under någon veckas tid. Så plötsligt hostade hon rejält och det kom upp stora gula klumpar.
Penicillinet hon fick injicerades, det var en tjej i stallet som var vänlig och hjälpte mej med det.

Ismovit köpte jag på djursjukhuset i Helsingborg. De säljer inte det utan att först ha undersökt luftrören.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 420
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 228
Senast: Rosett
·
M
Hästvård Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit. Min pålle är under igångsättning och tyvärr så...
2
Svar
27
· Visningar
4 766
Senast: -moa-
·
L
Hästvård Min pålle började hosta för några dagar sedan. Har nyligen (ca en vecka sedan) köpt hem nytt hö som jag ganska snabbt insåg var dammigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 198
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka