Gula och geggiga flytningar...

RubinNovak

Trådstartare
Hunden (snart 6 år) slutade löpa för ca 2-3 veckor sedan, tyckte löpet avslutades lite väl tidigt och märkte inte av något höglöp. Idag såg jag någonting på promenaden och lyfte svansen på henne, där hängde vad som såg ut som en spolmask, fast ur underlivet. Vid närmre titt visade det sig vara flytningar som vid detta laget mest fastnat i pälsen omkring öppningen (långhårig). Flytningen hängde uppskattningsvis 4-5 cm ut och såg verkligen ut som en mask (för att förklara konsistensen).

Aldrig upplevt det innan, hunden är som vanligt (om än något trött), tvättar sig inte ofta, kissar inte ofta, lekfull, dricker normalt, äter lite från och till som hon brukar, flytningarna luktar inte. Ringde vet men deras rådgivning stängde kl 17 så tänkte slänga ur mig frågan här. Har kikat runt lite på internet men det faktum att de är luktfria lugnar mig lite. Tillägg: Flytningarna är åt det gulare hållet, men inte starkt gula.

Självklart kommer jag rådfråga vet imorgon oavsett vilket.

Sv: Gula och geggiga flytningar...

Vet ej, har ingen temp hemma :/ Får vänta tills pojkvännen kommer med bilen eller kanske offra min i sådana fall..

Kan absolut vara livmoderinflammation - eller början till det. En öppen pyo behöver inte ge feber just för att varet kommer ut.

Kan absolut vara livmoderinflammation - eller början till det. En öppen pyo behöver inte ge feber just för att varet kommer ut.

Åh nu börjar det snurra dumma tankar i huvudet :( Ska kolla igen när jag kommer hem, för ca en timme sedan var det bara i pälsen men inte i självaste öppningen vad jag kunde se.

Kollade nu igen och det ligger lite flytningar på den där lilla "tippen" som är längst ner på öppningen, skulle gissa att de flytningarna fanns där förra gången jag kollade också.. Åh nu vill jag ha imorgon!

Håll koll så hon inte blir akut dålig (feber, mycket trött, ev kräks, vill ej äta osv).
Om det är en pyo så är det bra att det kommer ut, stängda pyosar är mycket värre - även om ingen pyo är bra.
Håller tummarna för imorgon!

Håll koll så hon inte blir akut dålig (feber, mycket trött, ev kräks, vill ej äta osv).
Om det är en pyo så är det bra att det kommer ut, stängda pyosar är mycket värre - även om ingen pyo är bra.
Håller tummarna för imorgon!

Kommer nog knappt kunna sova inatt :( Ser torrt ut runt öppningen nu, ingen smärta eller spändhet när jag klämde och kände vid buken men så vet ju inte jag exakt vart eller hur hårt man ska trycka heller. Överlåter det till vet imorgon! Hon har varit lekfull och kelig hela kvällen. Sen är hon ju en hund som gärna sover mycket i vanliga fall så är svårt att upptäcka trötthet. Hon var inte lika sugen på sitt färska märgben som hon brukar, men när jag tog tillbaka det nån timme så tuggade hon glatt när hon fick det igen. Åt ej frukost men hon har varit väldigt från och till i aptiten hela sitt liv.

Jag är överanalyserar ofta, har haft min beskärda del av otur med sjukdomar hos tidigare djur så oroar mig lätt i onödan nuförtiden :(

Pigg och glad på kvällspromenaden, åt upp all kvällsmat och öppningen ser torr ut förutom vid dendär tippen igen. Om det är blött från urin eller flytningar var svårt att avgöra.

Ska försöka sova nu och hinna ringa veterinären tidigt imorgon. Tack för alla svar!

Håll koll under natten!
Min Nikita blev opererad för pyo för en månad sen, gick från ingenting till super dålig på bara 4 timmar!

Håll koll under natten!
Min Nikita blev opererad för pyo för en månad sen, gick från ingenting till super dålig på bara 4 timmar!

4 timmar?? Usch vad hemskt :( Jag lyckas ändå inte somna.. Blir hon värre åker jag med henne direkt. Just nu är hon fortfarande som vanligt. Jag sover på soffan inatt (sover inte lika djupt då), hoppas på att hon väcker mig om det är något. Det brukar hon göra..Om jag kan somna det vill säga.

Hur har det gått?
Jag skulle kontakta veterinären oavsett hur hunden mår idag!

+ Falukorw (och alla andra)

Glömde ju uppdatera! Ringde Västra Djursjukhuset och förklarade allt i detalj. Hon tyckte jag skulle avvakta, hålla lika noga koll som igår/inatt och återkomma om det blir minsta lilla annorlunda åt det värre.

Vovven är fortfarande pigg och glad, åt upp frukosten, kissade som vanligt osv.
Så jag sitter väl på nålar i en dag till då :o

+ Falukorw (och alla andra)

Glömde ju uppdatera! Ringde Västra Djursjukhuset och förklarade allt i detalj. Hon tyckte jag skulle avvakta, hålla lika noga koll som igår/inatt och återkomma om det blir minsta lilla annorlunda åt det värre.

Vovven är fortfarande pigg och glad, åt upp frukosten, kissade som vanligt osv.
Så jag sitter väl på nålar i en dag till då :o

Luktar det inte och hunden beter sig normalt skulle jag avvakta. Ev. köpa lite kamomillthé, koka, låt svalna och tvätta vulvan noga med rena bomullstussar.

Luktar det inte och hunden beter sig normalt skulle jag avvakta. Ev. köpa lite kamomillthé, koka, låt svalna och tvätta vulvan noga med rena bomullstussar.

Ja det får bli så just nu. Allt är oförändrat med vovven iallafall! :)

Till alla:
Uppdaterar om något mer händer :) Tack för alla era svar :bow:

Idag såg jag en utsmetad brunröda fläck på golvet och kollade tiken, där fanns även spår av blod i pälsen hon har kring öppningen. Inga stora mängder, som under löp ungefär. Bara det att hon löpte ju för 2-3 veckor sedan.. Ingenting varken på vulvan eller analöppningen utan bara runtom. Ringde vet och förklarade allt och angav även tempen (38,3) som tyckte att sålänge det inte blir värre/inte går över och inget ändras med allmäntillståndet så ska jag avvakta.

Men jag är fundersam. Igår morse sa dom "Hör av dig om det blir värre/förändras", idag hörde jag av mig av just den anledningen men får ändå samma svar? Visst, om detta nu inte är något jättekonstigt så slipper jag mer än gärna åka in med henne på jourtid. Men jag tycker liksom inte det verkar normalt att detta händer. Sitter just nu och försöker nå blå stjärnan istället men deras jourtelefon är så upptagen att man blir frånkopplad hela tiden. Åsikter/tankar/erfarenheter någon? Jag vill ju ha minst ett likadant svar till från en annan veterinär på en annan klinik innan jag ens tänker tanken på att avvakta känner jag.

Hon är fortfarande som vanligt, åt dock ej upp kvällsmaten igår vilket inte tillhör vardagen men är ändå ej helt oroväckande för att vara hon. Fick ingen frukost imorse för att "bygga upp hunger", låter kanske konstigt men brukar funka. Pigg, lekfull, dricker normalt, kissar normalt, temp på 38,3. Tuggar på ben och så som vanligt.

Jag skulle ha legat på blå stjärnan och försökt få tag i dem, om jag fått samma svar där hade jag istället bokat en tid hos vet på måndag som jag hade åkt på oavsett hennes allmäntillstånd där och då.

Jag hade ringt en annan veterinär.
Min tik hade gula flytningar, hunden var ej allmänpåverkad, ingen feber men vi skulle komma direkt.
Ringde vet på en söndag fm när jag upptäckte det.
Kl 14 var hunden opererad och klar. och då hade vi 1 ½ h restid. Hunden låg på op. bordet 15 min efter vi lämnat henne.
Enligt vetten där så är pyo inget man ska varken avvakta med eller behandla med antibiotika då hunden kan dö på kuppen och ofta får återkommande besvär. Pyo visar sig ofta efter löp.
Jag har hört så många skräckhistorier om pyo så för mig var det självklart att åka direkt.
Jag gjorde rätt för hon hade rejäl pyo och även om inte så mkt var kom ut så var det en hel del inne i livmodern.

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, för detta är ändå lite pinsamt:o okej, jag har haft oskyddat sex men jag har inte klamydia, gonnoré eller mykoplasma...
2 3
Svar
41
· Visningar
15 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025