Voeux

Trådstartare
Jag läste den här igår och skrattade gott. https://www.arbetsvarlden.se/satir/dramaten-avbryter-uppfodning-av-manliga-genier/

Gubbslemmens tid är snart över så jag tänkte att vi kunde ta oss en minut och minnas våra gubbslem. I en blandning av allvar och gemenskap kan vi väl säga adjö till gubbslemmen och stänga dörren för deras era. Eller som min kloka mor en gång sa: "Dom dör snart, ändå". En delar med sig av det en känner för.

13 år får en telefonflåsare under några månader
14 år får regelbundna telefonsamtal av skolbekants pappa som vill umgås
14 år gråter på tunnelbanan och gubbslem reagerar genom att stoppa ner tungan i min hals
15 år åker tunnelbana och gubbslem vill köpa sex
17 år har en mattelärare som daskar på rumpan och masserar axlar
21 år är på arbetsintervju med gubbslemschef som pratar som sex och sitt hat mot feminister hela intervjun
23 år får frågan av gubbslem på stort (och MITT) jobbevent vad jag ska bli när jag är stor
23 år fyllegubbslem i styrelsen tafsar på jobbresa
29 år fotografgubbslem visar bilder på halvnakna människor, skickar sedan meddelanden om att han vill fotografera mig
23-30 skilsmässobaren på Riche. Just saying.

Hejdå gubbslem 🖕👋 I framtiden kommer jag att göra så som artikeln rekommenderar, stampa i marken och tala högt. Minsta överträdelse kommer att bemötas med pungspark.
 
Ett besök på Golden Hits... gubbslemmens mecka.. jag undviker att gå dit numera.

Jag är relativt förskonad från riktiga gubbslem annat än i krogmiljö och någon enstaka kollega på jobbet när man var ung. Numera har jag nog för mycket pondus för att de ska ens våga försöka på jobbet. Men även om gubbslemmens era är över, ser jag mycket sexuella trakasserier överlag i vårt samhälle från alla åldersgrupper mot alla åldersgrupper, så jag som kvinna känner mig mer osäker i samhället nu än när jag var 20. Då behövde jag ju ”bara” se upp för sviniga gubbar. Kan så klart vara att det är mer uppmärksammat nu och jag är mer medveten om det än en reell ökning.
 
Ett besök på Golden Hits... gubbslemmens mecka.. jag undviker att gå dit numera.

Jag är relativt förskonad från riktiga gubbslem annat än i krogmiljö och någon enstaka kollega på jobbet när man var ung. Numera har jag nog för mycket pondus för att de ska ens våga försöka på jobbet. Men även om gubbslemmens era är över, ser jag mycket sexuella trakasserier överlag i vårt samhälle från alla åldersgrupper mot alla åldersgrupper, så jag som kvinna känner mig mer osäker i samhället nu än när jag var 20. Då behövde jag ju ”bara” se upp för sviniga gubbar. Kan så klart vara att det är mer uppmärksammat nu och jag är mer medveten om det än en reell ökning.

Golden hits ja! Var en gubbe som ville köpa mig drinkar där en gång, sen berättade han att hans son var lika gammal som mig (19). Jaha..?

Min upplevelse är tvärtom, jag var betydligt mer utsatt som ung och framför allt av jämnåriga. Sexuella trakasserier sker absolut av fler än gubbslem. Det var mest dessa jag kom och tänka på just idag och satt och funderade på. Äldre män som tror sig komma undan med vad som helst. Men ja, problematiken går genom alla generationer och från slemmiga skämt till allvarliga övergrepp.
 
Jag har inte stött på så mycket gubbslem. Festat gjorde jag nästan uteslutande i universitets/student miljöer så har mest råkat ut för fulla tafsande studenter.

En blottare... Han var nog inte student. Men han sprang iväg när jag började skälla ut honom.
 
Jag har tappat räkningen så jag säger kort och gott "en mycket hög andel manliga gäster" under de år jag jobbade i restaurangbrachen.

Lägger till ett par lärare, kollegor, vänner till ex mfl.
 
Det är väl inte bara gubbar som slemmar? Och sexuellt ofredande verkar långt ifrån över, tyvärr. Blev senast igår sexuellt trakasserad av ett gäng tonårskillar när jag var på hundpromenad (jag är 38). Och nej, jag stampade absolut inte ner någon fot, det var sjukt obehagligt och en konstig maktobalans när man som vuxen blir trakasserad av barn, som jag inte alls vet hur jag ska hantera... Det är väl bra om folk säger ifrån, men själv blir jag mest trött av tanken att jag ska behöva gå runt och vara på min vakt och stampa fötter för att andra människor inte kan lära sig normalt hyfs och vett. Jag vill få gå på gator och torg utan att behöva värja mig!
 
Jag jobbar inom ett ämnesområde som traditionellt varit klubb för äldre män. Senaste årtiondena har väldigt lite föryngring gjorts, men nu börjar många av dem gå i pension, och flera yngre kvinnor har dragits till yrket.

Förr var jag anställd på myndighet, men är nu konsult sen några år tillbaka. De flesta av de äldre männen är supertrevliga och duktiga på att dela med sig av sin erfarenhet, och intresserade av min erfarenhet. Ett fåtal är ganska mycket mindre trevliga. Skillnaden är nog att det nu för tiden händer att arbetsgivare ger dem tillsägelser när händelser rapporteras in.

Bastuklubbar kommer inte försvinna över en natt, men i takt med att kvinnor utbildar sig i högre grad än män kommer fler arbetsplatser bli jämna. Mitt företag (stort) premierar och lyfter duktiga kvinnliga chefer. De flesta plockas från redan anställda som utmärkt sig. Så tror jag få företag jobbade för 20 år sen.

Förändring kommer, långsamt men säkert!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp