GStärka unghäst

Hoppryttare

Trådstartare
Hej alla glada forumläsare har en unghäst (f.08 e. Akribori ue. Damiro) en valack som varit inriden i ca 6 månader och nu har jag precis skrivit på papper och haft honom i någon månad. Väldigt fint grundriden, men väldigt grön. Känslig i huvudet och stressar lätt upp sig mm.
Har hittills bara ridit ute mest för att hitta framåtbjudningen och för att han ska börja söka sig neråt och framåt och kunna hitta balansen. Han rör sig mycket framåt och är ganska stressig i huvudet. Han fryser lätt om man kräver för mycket av honom och blir väldigt orolig när han tror han gör fel.
Vill börja komma igång med att rida honom mera ordentligt och har tagit hjälp av diverse tränare som har helt fel tänk då han är väldigt speciell i huvud och kropp.

Hittills har jag ridit honom framåt och försökt ha honom så mycket mellan hand och skänkel som det har gått, tidsvis är han stadig och superfin. Han har väldigt fina rörelser och rör sig riktigt mycket, han blir som min nya dressyrtränare säger "han blir tygelhalt om han inte får gå framåt". Jag har därför ridit mycket framåt och varit mjuk i handen (haft/har halsring så jag inte stör hans rörelser). Vill göra det bästa för honom, men skulle behöva ha tips på bra övningar för styrka mm.:rofl:
 
Sv: GStärka unghäst

klättra i backar, gå ut i oländigt terräng, långa skrittpass på lång tygel och övergångar är den typen av övningar som jag personligen skulle använda mig av på en grön häst som lätt blir stressad.
 
Sv: GStärka unghäst

Jobba långsamt! Då menar jag inte rida i skritt.. Utan rid ut med låga krav på form etc.. Låt hästen bli trygg i ridningen och lär den förstå gas och broms och styrning först. Ha inte för bråttom med dressyrbiten på en sådan häst..
Ta hjälp av naturen och rid runt träd så den får lära sig böjning, klättra, rid offroad så den får lära sig lyfta benen etc.
Lycka till med din häst! Kom ihåg att om du tar det lugnt nu och inte försöker stressa i utbildningen så slipper du göra om sen. Det spar tid i längden.
 
Sv: GStärka unghäst

Ja vi tar det lungt alla ryttare som står i stallet tycker att vi verkligen ska komma igång och träna och tävla, men jag ser hellre att vi gör det i hans takt då han visst säkert kan tvingas fram till resultat. Men då förlorar han förtroendet och kanske inte kan ridas på flera månader.
Just nu rider vi ut på en galoppslinga vi har vid stallet där det är lagom för en unghäst att hitta framåtbjudningen där rider jag ca 1-2 gånger i veckan och 1-2 gånger rider jag ut i skog och mark och tar någon backe då och då som vi skrittar uppför. Sedan skrittas han ut för hand 1 dag i veckan och resten får han vila eller om han verkar litet stressig så tar jag ut honom på en skrittur och tömkör med en medhjälpare ute i skogen.
Tror du att detta är lagom för en unghäst? Personligen så tror jag att han skulle kunna gå 1 gång mer med ryttare men vågar inte riktigt då han är så pass stressig av sig. Han går även i skrittmaskin 1 gång i veckan om han bara rids 1 gång i veckan på galoppslingan.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 568
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 190
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 924
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp