Grwah, hon står inte still!

H

Horserider

Nu är det såhär att när jag (och ägaren) ska rida denna häst går sadlingen superbra - inga reaktioner. Men så fort vi har kommit ut från stallet, exempelvis på gårdsplan eller in i ett ridhus, så är det omöjligt att få hästen i fråga att stå still, detta är bara när man ska spänna sadelgjorden. Så fort man passerar bogen (för att spänna åt) början hästen flytta sig i sidled. Vi har även försökt vara två som arbetar med hon, att den ena håller i henne, men det är ändå lika svårt. Hon "dansar" sig åt sidan. I ridningen går det bra. Hon har inga skador eller smärtor, men har tidigare haft vissa problem hos tidigare ägare då hon möjligtvis kan ha utvecklat visst sadeltvång, alternativt så har det förekommit slarv vid inridningen..

Hur skulle ni gå tillväga för att bli av med denna ovana?

Sv: Grwah, hon står inte still!

För det första tålamod. Vänta ut henne och när hon står still ge godis och beröm. Konsekvens med detta så borde den till slut stå still.

Det mest effektivaste jag vet är att faktiskt flytta hästen runt.
Jag brukar flytta bakdelen bara. Sen står hon stilla och stilla ska hon stå. :p

Eamon jobbar ungefär som jag, eller jag som honom kanske..?
http://www.youtube.com/watch?v=jjrhqXdU0XM

Tack för en bra video! Menar du att jag ska göra sådär så fort hon börjar gå i sidled? Och sedan om hon börjar igen gör jag samma sak, och håller på så tills hon ger sig?
:idea:

Ja, så gör jag iaf! Men det gäller verkligen att h*n står helt stilla innan jag börjar tänka tanken på att sitta upp annars fortsätter man.

Och när h*n väl står stilla så bete dig som den aldrig gjort något annat, börjar du tänka "stå still.. rör dig inte nu" då kommer den med störst sannolikhet gå iväg. :)

Tränar man och är konsekvent varje dag så går det rätt fort!

Jag gör precis tvärtom. Vill jag att hästen ska stå stilla, så ska den stå stilla. Jag bromsar ju inte hästen om jag vill att den ska gå?!
Börjar den gå åt höger så parerar jag med tyglarna så den inte "kan" gå.
Har aldrig haft problem med hästar som "inte velat stå still"..

Sen är det ju viktigt att fundera på hur ni spänner sadelgjorden och hur ni hoppar upp.
Spänner ni bara ett hål i taget? Spänner ni försiktigt? Hoppar ni upp med pall?
Annars är ju det tre saker som är lätta att åtgärda.

Var även noga med att hästen står still när ni ska spänna. Håll emot i tygeln samtidigt som du spänner försiktigt.
Du ska liksom inte släppa din uppgift för att hästen "bråkar".

Det där är väl knappast en övning för att hästen ska stå stilla?
Filmen visar väl något helt annat?

Om hästen inte står stilla så bör ni se över hur ni gör när ni spänner gjorden. (Att den flyttar runt beror troligtvis på upplevt obehag.) Om hästen flyttar runt så ska ryttaren inte låta sig flyttas runt. Stå kvar och se till att lugnt flytta tillbaka hästen i position igen och ge beröm!

Sitt upp och rid hästen en stund innan ni spänner det sista hålet.

/V

Du ska inte flytta med hästen runt. Du ska flytta på hästen!
Det är två helt olika saker.

Denna övning funkar på alla hästar jag har träffat på.

Eamon vänder ju huvudet mot sig när han hoppar upp så om hästen går iväg så går den på en mindre volt runt sig själv.

Jag släpper helt efter att jag har flyttat åt de olika hållen och förväntar mig som sagt att hästen ska stå stilla. Går den ett steg eller två så flyttar jag tillbaka den, men är det så att den vill gå iväg från mig så börjar jag från ruta ett. Flytta och sen att stå still, bara rätt upp och ner.

Missade en fråga ju.. ;)

Övningen Eamon gör på filmen är ett grundjobb han gör med alla hästar han jobbar med. Han lär hästarna att hantera situationen helst enkelt, kort och gott.

Detta är ju i början när man precis har börjat träna den. Den lär sig rätt fort och sen behöver man inte göra det mer än någon gång då och då. Kanske räcker med någon gång i månaden eller mindre. Förhoppningsvis aldrig alls. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft en häst med sadeltvång. Det är mycket viktigt att man tar ett hål i taget.

Jag drog ett hål, gick något varv, drog ett hål, gick något varv. Var lugn och smekte henne som beröm. Jätteviktigt att ta ett hål i taget på hästar som är känsliga vid sadling.

Hur vore det om du tog i innertygeln och böjde henne så hon bara går runt tills hon ger upp- som one rain stop fast från marken? Så gör jag med min unghäst som ibland gärna vill ta något steg vid uppsittning, effektivt.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Hej! Jag köpte nyligen en häst med vetskapen om att denne har problem med uppsittning, och det beskrivna problemet var att han gärna...
2
Svar
24
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar