Centaur

Trådstartare
Jag måste grusa en hage och funderar över hur man bäst och enklast skall fixa det...

Den grusades i våras, men eftersom det då var torrt och poängen var att snabbt fixa en gräsfri hage pga fånghäst så la vi bara ett lager stenmjöl ovanpå gräs/jord. Nu har leran ätit upp gruset i delar av hagen. Där det är allra värst är det riktigt djup lera nu pga att det regnat extremt mkt här de senaste dagarna. Så måste göra något!

Problemet är att det är omöjligt att komma fram med lastbil, det gick inte ens i somras när det var torrt, så får antigen dumpa lasset en bit bort och köra i skottkärra (gjorde vi senast, sjukt tungt) eller hämta med bilen och släpet. Har ingen traktor. Alltså vill jag helst ha så lite material som möjligt... :p

Frågan är hur lite vi kommer undan med utan att allt arbetet blir förgäves??
Tänker att lägga ett lager grövre grus, markduk och så stenmjöl på toppen.
Hur tjockt lager krävs?

Det är bara en lugn ponny som skall gå där.

Har också funderat på att grusa en annan yta jag har istället, är gräsmatta där nu. Är det enklare att få en bra yta där eftersom det inte redan är lerigt tror ni? Där tror jag det går att dumpa med lastbil också.
 
Sv: Grusa....

Bara som referens så anlade vi nyss en ny tvåbilarsparkering, trädgårdsgång och täckte ett dike längs huset (ca 20 meter). Markduk under och ett lager på mellan 5-10 cm initialt gjorde att vi behövde ca 13 ton grus (två lastbilslass) - och då är vi inte ens klara utan till våren kommer vi lägga lika mycket till för att täcka hela markduken och få ett lager med "finare grus" ovanpå. Beroende på hur stor hagen är känns det som att det är ett hiskeligt projekt om ni inte kan komma ens i närheten med lastbil alltså (vi höll på i ca fyra timmar, två personer, med att skotta ut den hög som åkaren lagt där parkeringen ändå skulle vara och därmed behövde vi aldrig gå mer än max tjugo meter med någon kärra enkel väg)...

Går det att hyra in en traktor som gräver undan värsta sörjan så att ni kan få markduken mer mot marken s.a.s? För att bära långsiktigt skulle jag gissa på ett minimum av tre dm tjocklek (tror vi har nästan en halvmeter i våra hagar i stallet :eek: )? Men det är bara en mycket okvalificerad gissning utifrån hur det ser ut här där det glipar bitvis trots inget mer slitage än två personer och en hund som gått till fots. :crazy:
 
Sv: Grusa....

Mjo kunde nog få en granne att gräva men det är bara ett litet hörn som är riktigt lerigt så är rädd han kör sönder mer än vad det hjälper sas.

Ju mer jag tänker på det ju vettigare låter det att offra gräsmattan utanför stallet. Blir ju mindre yta att klippa iaf och den används inte till annat än att se fin ut. :p Där kan vi komma intill med lastbil och tippa, och det är ingen lera som kan blandas med gruset.
 
Sv: Grusa....

När vi grusade upp vinterhagen så skalade vi först av drygt 1 dm matjord. Sedan lade vi på 1,5 dm med grus. Det har hållt bra, inget gräs har kommit upp men nu med de enorma regnmängder som har kommit så har hagen blivit lerig. Visserligen bara det översta lagret men det är ändå lerigt och efter störtskurarna så står det regn på marken. Då är det ändå bra dränerat.
Vad jag vill säga med detta är att kanske ska ni lugna er med att göra så mycket just nu. Vädret har varit extremt, så mycket regn som har kommit nu på kort tid har vi inte fått på de fyra år vi har haft hagen uppgrusad. Den har alltså aldrig varit geggig förren nu.
Till våren ska vi skala av det yttersta lagret och lägga på nytt grus eftersom det verkar som om jorden har börjat komma upp på de ställen som slits värst.
 
Sv: Grusa....

Åk till grusgropen och hämta med bil och släpkärra om ni inte ska ha så mycket. Det brukar jag göra+att det är lättare komma fram och inte så mycket att skyffla ut på en gång. Fortsätt och lägg på mera stenmjöl ovanpå så kommer det att binda bra. Se till att packa och trampa ordentligt. Det har fungerat för oss och vi hade lera med "gammalt nertrampat" grus under.
 
Sv: Grusa....

Man måste dränera om man vill få bort blötan som samlas.Antingen skala av ett ordentligt lager och lägga dränerings rör/slang eller lägga grova stenar och sedan fyllning.
 
Sv: Grusa....

Jo det har varit regnigt men det tycker jag det alltid är. :crazy: Vinter här i Bohuslän brukar innebära växelvis regn och barfrost... Och eftersom jag inte vågar låta honom gå på gräs när det är frost så måste han ha en bra hage att vara i där det går att röra lite på sig de perioder det är kallt och ingen snö. Så jag väljer mellan att bli fattig eller ha dåligt samvete :p

Vi har bestämd oss för att offra gräsmattan, blir en yta på ca 10x20 m.
Planen nu är att lägga ett lager grovt grus (det som kallas bergkross tror jag? Typ 5 cm stora stenar), markduk och så stenmjöl. Det borde väl funka? Så kan vi ev fylla på med mer stenmjöl när det satt sig. Är hyfsat dränering där tror jag eftersom det lutar lite.
Funderade först på att ha markduken längst ner, men eftersom han är barfota och jag gärna vill slippa använda boots i hagen så vill jag försäkra mig om att det inte kommer upp vassa stora stenar.
 
Sv: Grusa....

Jag antar att du inte har någon paddock som kan funka som grushage... Det är ju i princip samma sak som du vill göra nu, så har du ingen kanske du ska tänka till och bygga en :D

Det du kallar bergkross är nog makadam, bergkross är vad det låter; krossat berg och säger inget om hur stora "bitarna" är.

Har du lerjord ska du definitivt ha markduk under makadamen, annars försvinner den ner i leran och du behöver (snart) göra om... Du behöver också markduk mellan makadam och topplager för att inte sätta igen dräneringslagret. Budgetvarianten är bara markduk och topplager, kan du få ytan att luta och har avrinning till ett dike behövs kanske inte mer :laugh:

Jo, markduk finns i olika klasser, till paddock krävs klass 3, lägre klass håller inte riktigt!
 
Sv: Grusa....

Min fd stallägare anlade 2 små grushagar en gång. Och man måste ju bort med all matjord först...det blir ju annars som du skrivit: leran kommer ju förr eller senare. Men som sagt, hon skalade av rejält med jord, sen vare matta, stenmjöl och mer jag inte mins innan ens gruset kunde läggas på. Men sen när den var klar var den ju tvungen sätta sig först, så inga hästar fick trampa runt där från början. Sen när vi väl fick använda den var det supernoga med att dels mocka (förståligt) men även kratta igen hål som blivit. Hästar som levde rövare fick inte ens gå där. Men hennes hagar höll sig så fina år efter år trots leråker göteborg ;)

Vi hade hyffsat stora vinterhagar, men dom såg mestadels ut som hej kom och hjälp mig när höst/vintern kom. Extrem lerig trots stora ytor/få hästar och trots en del åtgärder som dränering. Var helt omöjligt att ens ha en torr plats. Men det är klart, det regnade, frös och var soligt omvartannat..sällan kom det rejält med snö och kyla, och om det nångång gjorde det så blev det ju en puckelpist av hela skiten....men sen regnade det och kanske blev varmt.. Det är inte direkt som i Norrland...
 
Senast ändrad:
Sv: Grusa....

Om man tar ett stenmjöl, t.ex 0/8 - som vi har i paddocken - så sätter det sig ganska snabbt och det blir inga "hål", men du har helt rätt, matjorden måste bort, eller så kan man sätta upp som en "sargkant" av t.ex. syllar så gruset kan ligga ovanpå matjorden (med duk emellan!).
 
Sv: Grusa....

Jag antar att du inte har någon paddock som kan funka som grushage... Det är ju i princip samma sak som du vill göra nu, så har du ingen kanske du ska tänka till och bygga en :D

Det du kallar bergkross är nog makadam, bergkross är vad det låter; krossat berg och säger inget om hur stora "bitarna" är.

Har du lerjord ska du definitivt ha markduk under makadamen, annars försvinner den ner i leran och du behöver (snart) göra om... Du behöver också markduk mellan makadam och topplager för att inte sätta igen dräneringslagret. Budgetvarianten är bara markduk och topplager, kan du få ytan att luta och har avrinning till ett dike behövs kanske inte mer :laugh:

Jo, markduk finns i olika klasser, till paddock krävs klass 3, lägre klass håller inte riktigt!

Jag håller på ovan stående + klipp gräset kort kort så slipper du chakta och får en bugetvariant om man nu kan kalla det för det för dyrt blir det iallafall . Matta stenkross matta stenmjöl + topplager kommer hålla bra för din ponny . Har själv enbart utan schakta utanför min lösdrift matta+0-8 har jag för mig och det har hållt bra till 3 hästar som sprungit upp och ner i dränering/lersyfte ;) Typ
 
Sv: Grusa....

Hyr en minigrävare, kostar nåra tusenlappar för en helg. Gräv bort matjorden, ca 15cm. Lägg på markduk och kör sedan hem den mängd grus som behövs med bil o släp. Jag hade rekommenderat att välja 0-18, dvs vanligt väggrus. Sten blandat med sand blir hårt och dränerar bra. Känns det stenigt och hästen är barfota så toppa med stenmjöl.

Gör det hellre ordentligt en gång. Utan att gräva o lägga duk så kommer jorden krypa upp o det blir lerigt igen efter något år. Så har det kostat pengar och slit i onödan.

Är man smart räknar man i förväg ut hur mkt grus som behövs och tippar upp en hög inom räckhåll för minigrävaren så kan ni även lägga ut gruset med den. De är inte så svåra att köra, och har man hyfsad dragbil drar man lätt hem den själv på släp.

/Kvandi, som grusat upp många hundra kvadrat hästhage( och paddock).
 
Senast ändrad:
Sv: Grusa....

Lägg duk o sen ett finare väggrus som innehåller stenmjöl- 0-8.

det packar sig o du får en hållbar yta utan blödningar i hovarna.

Be om ett lastbilslass som tippas in i hagen o sen får du skotta;)
går det att köra kan denne dra ut det på en gång.
 
Sv: Grusa....

Undvik markdukar så gott det går. Schakta matjord, lägg typ 0-80 som bärlager och sedan 0-8 på det. Varje gång du lägger markduk riskerar du att vattnet blir ståendes, det är bättre att lägga tjockare bärlager.
 
Sv: Grusa....

Är det här något nytt?

Rådet har ju alltid varit att lägga markduk för att det grövre materialet inte ska sättas igen då det finare materialet i toppen letar sig neråt och för att det grövre materialet i botten inte ska sjunka om det är lera underst.

Eller menar du att det kommer att bli så ändå, oavsett markduk, så man inte vinner något på det?

Fasen, vi har ju precis byggt paddock, med DUBBLA lager markduk...
 
Sv: Grusa....

Undvik markdukar så gott det går. Schakta matjord, lägg typ 0-80 som bärlager och sedan 0-8 på det. Varje gång du lägger markduk riskerar du att vattnet blir ståendes, det är bättre att lägga tjockare bärlager.

Det här är vad vi också fick höra när vi grusade upp vinterhagen för några år sedan.
 
Sv: Grusa....

Nja, det är rätt logiskt, men beror helt på hur mycket massor man lägger och var. Markduken täpps snabbt igen, den har små hål som stoftet i stenen sätter igen. Men lägger man makadam som bärlager måste man ha markduk, jag rekommenderade krossmaterial som bärlager.

Men beroende på underlag, användning, dränering osv kan man vara tvungen att lägga duk. Dubbelt hade jag dock aldrig lagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Grusa....

Okej, det visste jag inte. Inte säker på vad för sorts sten det är, den är kanske 5 cm som mest? Får kolla när jag får fakturan. Har inte lagt någon duk under den, men hade tänkt att ha duk mellan den och topplagret. Är orolig att det kommer komma upp vassa stenar om jag inte har duk mellan... Han är ju barfota och vill helst inte ha boots i hagen.

Skall inte markduken släppa igenom vattnet?
 

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt grusa under studsmattan så att jag inte behöver hålla på och flytta på den så fort gräset skall klippas. Har grävt ut...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: tanten
·
Anläggning Inför hösten vill jag förbättra den del av hagen som innefattar in/utsläppet samt utfodringsplats. Marken är inte min så det blir inte...
Svar
2
· Visningar
5 594
Senast: mackan
·
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 318
Senast: LillaMusse
·
Ridning Hej! vi håller på att göra en enklare padock :) Vi har grävt upp en plan på en lägda ( 20X40 meter) eller ja inte grävt men fixat med...
Svar
1
· Visningar
986
Senast: Fjordhast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp