Grundvaccinering. Känner mig mkt förvirrad ??????

Charlotte1975

Trådstartare
Har nu fått hem min unghäst som ska vara grundvaccinerad. Kollade passet och mkt riktigt har hon de 2 första sprutorna med rätt intervall. När ja sen börjar läsa på nätet, bla på klinikers hemsidor, Agrias, vaccinationstillverkaren mm så står de olika hos alla gällande den 3:e sprutan. En del skriver att 3:e sprutan ska vara inom 5-6 månader efter den andra. Andra skriver inom 12 månader. Ju mer jag sökt desto flera olika svar har jag hittat.
Så vad är de nu som gäller ? Jag kände mig tidigare säker på att den 3:e skulle göras inim 1år (12 månader) Men nu är jag bara förvirrad.:angel:

Sv: Grundvaccinering. Känner mig mkt förvirrad ??????

Jag har för mej att den tredje är inom 5-6 månader, därefter är det intervall på 12 mån som gäller... :confused:

Har nu fått hem min unghäst som ska vara grundvaccinerad. Kollade passet och mkt riktigt har hon de 2 första sprutorna med rätt intervall. När ja sen börjar läsa på nätet, bla på klinikers hemsidor, Agrias, vaccinationstillverkaren mm så står de olika hos alla gällande den 3:e sprutan. En del skriver att 3:e sprutan ska vara inom 5-6 månader efter den andra. Andra skriver inom 12 månader. Ju mer jag sökt desto flera olika svar har jag hittat.
Så vad är de nu som gäller ? Jag kände mig tidigare säker på att den 3:e skulle göras inim 1år (12 månader) Men nu är jag bara förvirrad.:angel:

Vad har veterinären skivet i ditt pass? Min veterinär skiver alltid när det är dags för nästa spruta.

Tyvärr står de inte när nästa ska göras....

Kopierat från andra sidor på nätet, alla med olika svar.

Från Agria hemsida:

Vaccinationsschema:
Första dosen vid fyra månaders ålder eller senare.
Andra dosen 4-6 veckor senare
Tredje dosen sex månader efter den andra vaccinationen.

Återvaccinera hästen minst en gång per år. Hästar som ofta utsätts för smitta bör vaccineras oftare.

Mälarklinikens hemsida:

Grundvaccination

1:a Injektion Tidigast vid 4 månaders ålders Influensavaccin + Tetanus
2:a Injektion 4-6 veckor efter 1:a inj. Influensavaccin + Tetanus
3:e Injektion 5-7 månader efter 2:a inj (ej obl.) Influensavaccin + Tetanus

Ridsport hemsida:

Vaccinationsintyg. Om inte hästen är vaccinerad mot hästinfluensa, enligt TR:s krav, får du inte ta med den till en tävlingsplats. Kravet gäller alla klasser, också PP.
Det kan vara praktiskt att göra vaccinationen när hästen har viloperiod. En del hästar blir medtagna av sprutan.
Först görs en grundvaccinering, som består av två sprutor. Den andra sprutan ges 21-92 dagar efter den första. En grundvaccinerad häst tillåts starta i en tävling, men det måste ha gått minst sju dagar efter den andra sprutan.
Inom tolv månader ska hästen återvaccineras. Du kan göra det tidigare ( från sex månader efter grundvaccineringen), men inte senare. Då måste grundvaccineringen göras om.

Inom tolv månader ska hästen återvaccineras. Du kan göra det tidigare ( från sex månader efter grundvaccineringen), men inte senare. Då måste grundvaccineringen göras om. (Från ridsportshemsida)

Här talar de emot sig själva! Först skriver de återvaccineras efter 12 mån, sedan att man kan göra det tidigare, från sex mån efter grundvacc, MEN INTE SENARE för då måste grundvacc göra som.

Summa kademumma; Grundvacc består av tre sprutor, det trejde o sista ges va 5-6 mån efter den andra, därefter är det vacc var 12 mån som gäller.Så tolkar jag de övrigas förklaringar, dock har ridsport rört till det ordentligt!!!! :angel:

"Skönt" att höra att det är flera som blir förvirrade av texten.

Som Agria beskriver gjorde de med en häst i mitt stall som behövde grundvaccineras, en valack på 14 år. Alltså:

Första dosen.
Andra dosen 4-6 veckor senare
Tredje dosen sex månader efter den andra vaccinationen
Därefter påfyllnad va 12 mån.

Min pålle va 2,5 år när ja köpte honom så jag kan inte hjälpa dej i att kolla hans pass, dessutom är han imp.och va galoppör (påfyllnads vacc var 6 mån på täby). Men nu kör vi var 12:e.

Jag tror att ni krånglar till det när ni läser...

Klinikernas 5-6 månader för tredje sprutan är (en rekommendation) det tidigaste datumet/tid som tredje sprutan får/ska ges. De har dock inte något "sistadatum" utskrivet.

Ridsports hemsida talar om när den tredje sprutan senast måste vara tagen (dvs någon gång mellan 6-12 mån efter den andra sprutan) för att det ska vara en giltig vaccination...men alltså senast 12 mån efter spruta 2.

Är lite luddigt skrivet (det håller jag med om) men ridsportshemsida hänvisar till vad som gäller för att grundvaccination ska vara giltig vid tävling...

Jag hoppas att det är så, vilket va det jag trodde från början. Då har jag gott om tid på mig till 3:e sprutan. Men för säkerhets skull får vet. kolla stämplingen när han kommer ut för att kolla tänder inom snar framtid.

:idea: Bra tänkt! Inte lätt när rekommendationerna är så olika,jag vill ha rak och konkret fakta! Lycka till med din bebis! :love:

För att få tävla kräver TR att den tredje sprutan är inom ett år.

För att få bästa skyddet rekommenderar veterinärerna att den tredje sprutan tas inom sex månader.

De företag som tillverkar vaccinen rekommenderar följande för att vaccinet ska ha bästa möjliga effekt:

Hämtat från fass.se
Equip F (tillverkas av Orion Pharma Animal Health)
Vaccinationsprogrammet innebär två grundvaccinationer med 6 veckors intervall, följt av en tredje dos 5 månader senare.
Därefter bör revaccination (booster) ske med 12 månaders intervall mot influensa.

Equilis Prequenza (Tillverkas av Intervet)
Grundvaccination: En dos (1 ml) administreras via intramuskulär injektion vid varje tillfälle enligt följande schema:
Första injektionen från sex månaders ålder, andra injektionen fyra veckor senare.
Revaccination: Första revaccinationen (tredje dosen) ges fem månader efter grundvaccinationen. Denna revaccination ger immunitet mot hästinfluensa som varar i minst 12 månader. Den andra revaccinationen ges 12 månader efter den första revaccinationen.

Det finns ju fler vaccin mot influensa än dessa två men jag tyckte att det räckte som exempel.

Sportens krav avviker alltså från det som tillverkarna rekommenderar.
Jag antar att det så för att hästarna ändå har ett visst skydd innan tredje vaccinationen och det inte skulle fungera om det tog 6 månader att få en häst som kunde tävla.

Vill man vara säker på att hästen har ett fullgott skydd bör man inte gå mot de rekommendationer som tillverkarna ger, de har ju trots allt testat sina produkter noga.

Tack för alla svar. :laugh: Då känns det säkrats att ta den 3:e sprutan nu, enligt rekommendation från tillverkaren

*lånar tråd*

Kan man vaccinera på samma datum som vaccinationen året innan. Min häst ska vaccineras den 2/10, det är samma datum som förra året. Är det lugnt eller? Veterinären sa att det var okej men jag blir ändå lite orolig...

Jag skulle inte chansa, mest med tanke på att man möter olika personer i sekretariat på olika tävlingsplatser. Dessa kan ha olika åsikter om detta. Varför inte vaccinera den 1/10 så behöver det aldrig bli någon diskussion.

Jag skulle inte chansa, mest med tanke på att man möter olika personer i sekretariat på olika tävlingsplatser. Dessa kan ha olika åsikter om detta. Varför inte vaccinera den 1/10 så behöver det aldrig bli någon diskussion.

Ja, får väl försöka göra det, men veterinären (som själv tävlar) sa att det inte var ngr problem... men jag blir ändå lite orolig. Ska se om hon kan tidigare.

Någon annan som kanske vet med säkerhet hur det är?

Senast ändrad:

Det är ingen fara med att vaccinet "går ur" hästen. Men jag skulle inte chansa om hästen tävlas. Plötsligt sitter de en "suris" i sek. som inte tycker det är OK......

Liknande trådar

Hästvård Min och en kompis häst har för igår prick tre veckor sedan, fått sin första spruta mot stelkramp och hästinfluensan. Veterinären är...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar