Grundvaccinationen! Hjälp

K

Kelly

Hejsan alla!

När jag köpte min häst var hon inte grundvaccinerad så jag gjorde det! Och nu när jag är på 3:e sista så ska man göra den imon 6 månader (har jag fått för mig, och så även min veterinär) Men nu missade jag den där 6 månaders gränsen med 5 dagar. Så veterinären sa ti´ll mig att kolla upp de e tävlingsledningen och så om dom godkänner det. jag gjorde det och då sa dom att 3:e å sista grundvaccinationen rekomenderas att göras efter 6 månader men man kan göra det inom 1 år också!?

Nu är jag väldigt förvirrad! Kan ni hjälpa mig? Hu åär det igentligen?

Sv: Grundvaccinationen! Hjälp

Såhär är det:

För att få TÄVLA krävs bara två veccinationer.

Men tillverkaren och vet rekommenderar tre vaccinationer i grunden.

Men för att få tävla är den där 3:e sprutan i grunden krävs INTE för att få tävla, utan dina två sprutor plus årlig revaccination räcker (men missar du den årliga revaccination med så bara en dag är du körd)

Så, du får tävla nu utan problem, men vill du ha bästa skydd så ge hästen den tredje sprutan snarast.

Hängde du med?

Aha! Okej Vad bra då!

Då slipper jag ju oroa mig för de! Ska genast ringa veterinären då.. Vill ju att hon ska ha de bästs skyddet!

tack så mycket! :banana:

trådlån*

Min ettåring ska ut på bete nu den 5 maj. Han är vaccinerad mot stelkramp dom två första sprutorna men nu funderade jag på influensa vaccinationen. Spelar det någon roll när man gör det? Jag tänkte att jag i såfall kan vaccinera honom antingen nu eller till hösten.

När det gäller stelkrampssprutan så ska dom väl ha den tredje sprutan efter sex månader? Samma med influensa? Vet sa att han skulle ha sin tredje spruta mot stelkramp efter ett år. Så nu är jag förvirrad.

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Sanne97
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka