grundutb. av ryttare

FT_ryttare

Trådstartare
vet inte om de ska ligga här men provar.

Jag har fått i uppgift att lära en tjej grunden inom ridningen..
kommer ju börja med att hantera hästen.. borsta , sadla,tränsa , vad de olika sakerna heter , varför man har de osv..

men sen ..när man kommer till själva ridningen... vart ska ja börja..
kommer ha henne på lina på en d ponny.. litar inte på att ponnyn e schysst nog o stanna när tjejen be rom de...:angel: därför kommer ja ha henne på lina.

men jag vill ha tips på vilka övningar , vad osm är viktigast o lära sej osv.. just nu står de helt still i mitt huve..:o

Sv: grundutb. av ryttare

Börja i skritt. Börja med att hon bara ska känna sig säker. Sen kan hon börja stå upp, "rida lätt" i skritten, osv. Bara för att öva upp balansen. Sen måste hon ju kunna svänga och så också, och det funkar ju inte riktigt på lina.

stanna och backa hästen den är ju bra om bromsen funkar:d

Jag skulle inte anvanda lina....det kan i manga fall gora att barnen kanner sej osakra nar deras "forsakring" ar borta och de maste fixa ponnyn sjalva. Mycket battre att lara hasten att stanna istallet!! Dessutom sa undrar jag hur du ska lara nagon att rida pa en ponny som uppenbarligen inte kan grunderna sjalv??

Det forsta man lar barnen ar vett och etikett i stallet, hur man sadlar och transar, hur man sitter upp, och sedan hur man startar och stannar, svanger mm. Nar barnet kanner att den har koll pa ponnyn i skritt kan man borja trava och gora samma saker som man gjorde i skritten.
Ovningar sadar i borjan ar latta, serpentiner, in och ut mellan koner mm. Det ar bra att lara barnen vagarna pa en ridbana, tex snett igenom, da ar det senare lattare att ge en riktig lektion.

Sitsen och balansen kommer att komma av sej sjalv senare, och da kan du aven borja arbeta pa den. Men nar barnen lar sej rida sa har de tillrackligt att tanka pa ponnyn, att de inte klarar av sej sjalva.
Givetvis maste man lara barnen att bettet ar dar for att styra ponnyn, inte som handtag.
Det viktigaste ar att lara barnen att hantera ponnyn och klara av att starta och stanna den...resten kan man forklara medans det hander.

När jag håller lektioner så är det viktigt med den lodräta sitsen, framåtdrivning, förhållning och eftergift som ska sitta först och främst. Sedan gärna att börja svänga mellan koner.

Att ha henne i lina tycker jag inte, en sak är om du ska longera men inte annars. Hon ska ju lära sig och kommer inte göra det då hon enbart kommer förlita sig på dig.
Se helt enkelt till att vara i ett inhängnat område, det enda som då kan hända är ju att hon ramlar av vilket hon förr eller senare gör.
Låter kanske tufft, men så är det.

Träna gärna olika balansövningar som gör att hon känner sig säker.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka