Grundträning

A

alicia89

Hej!

För ca 1,5 månad sedan fick jag hem min lilla pålla, ett sjuårigt ardennersto :love: Hon går idag på lösdrift och verkar trivas väldigt bra i den nya miljön och med flocken.

Dock har hon de tre senaste åren enbart gått som avelssto i en stor flock vilket gör att hon är relativt flockbunden och hon tycker att det är jobbigt (helt förståeligt) att gå bort från stallet utan sällskap.

Om jag leder henne vill hon gå precis bakom mig, hon älskar att gå i svansen på de andra hästarna med, och då går det ganska bra att gå hemifrån. Tömkörning fungerar också relativt bra (lite dagsform) men ridningen tycker hon är jobbig. Det hon gör är att hon slingrar sig fram längs vägen, saknar framåtbjudning, stannar ofta och gnäggar högt och ofta. Dock har hon inte försökt vända och hon svarar på framåtdrivande hjälper efter 10-20 sek. Med sällskap visar hon samma beteende om hon går först (på bortaväg, hemåt knatar hon glatt, även själv) men när hon stannar försöker hon svänga in så hon hamnar i svansen på en annan häst och då går hon framåt utan problem. :grin:

Min tanke är att om jag jobbar mer med tömkörningen kanske hon blir tryggare, då får hon gå först men har ett fysiskt sällskap på marken, tänker jag rätt då?

Är det någon som har liknande erfarenheter och några tips? Hur får jag henne trygg med att vara ute själv? Hur hittar jag hennes framåtbjudning? Även på hemvägen tappar hon framåtbjudningen när vi närmar oss stallet och hon slappnar av totalt. :crazy:

Det känns också som att hon är helt ofokuserad på mig, hon tittar och lyssnar på allt annat och är väldigt uppmärksam, hon svarar givetvis på hjälper men efter att hon svarat upplever jag det som att hon direkt glömmer att jag är där igen. Det är genomgående för ledning, tömkörning och ridning. Det känns som att hon är väldigt barnslig helt enkelt, en lättdistraherad treåring. Finns det något bra sätt att jobba med detta? :confused:

Tack på förhand för svar
 
Sv: Grundträning

med tanke på att hon bara är sju och har gått med föl i tre år så har hon nog inte hunnit bli riden så mkt. Alltså kan det vara bra att försöka jobba på att befästa hjälperna i situationer där hon redan nu lyssnar. Till exempel med sällskap eller på hemväg så kan du öva övergångar, halter och små tempoväxlingar och vara tydlig med beröm för att få henne att förstå vad hjälperna betyder och att de betyder att man ska reagera på en gång.

Om du har möjlighet att longera henne så kan du prova att longera 5-10 minuter innan du gör något annat med henne. Det kan hjälpa henne att slappna av och sluta fokusera så mkt på flocken. Mitt sto går också på lösdrift och är väldigt flockbunden, men om jag longerar henne lite så har hon sen ett helt annat lugn och fokus på mig.
 
Sv: Grundträning

Det är sant, hon är inte riden alls under den perioden och jag har arbetat med henne på det sättet som du beskriver, hon var inriden och riden regelbundet innan hon gick över till att vara mamma så mycket minns hon. Halter (minsta problemet ;) ), tempoväxlingar, ryggning etc svarar hon jättebra på. Dock behåller hon inte fokus utan svarar på det jag ber om men sedan går tanken över på omgivningen igen nästa sekund.

Okej, jag ska testa det, tack för tipset =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 591
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp