Sv: grundträna travhäst???
Hej!!
Jag tycker ABSOLUT att du ska prova!
För det första så ÄR ju hästen grundtränad eftersom du säger att den blivit tränad som unghäst, och det är det som är det absolut viktigaste när det gäller att börja träna en äldre häst. Har den INTE blivit tränad tidigare kan det vara svårt att få den i samma trim med samma lungkapacitet osv som en tävlingshäst. MEN din häst har ju fått den träningen!
Att den sedan är 7 år är för en nordis bara barnet. De är sent utvecklade och det kan till och med vara en fördel att den fått vänta!
Sen har du ju ridit henne nu, och det är precis lika bra sätt att hålla en häst "igång", då har hon ju ändå tränats lätt regelbundet. (Förutsatt att du ridit regelbudet då, och inte bara sporadiskt)
Börja med att ta lite längre turer med både vagn och under sadel, allsidig träning är jättebra. Sedan kan du ju börja med korta lugna intervaller typ 2 dagar i veckan bara för att testa vart hon ligger, och så ta pulsen för att se hur hon klarar det. Går det jättefint och hon inte alls blir så andfådd så vet du att du tränar för lätt, och då kan du ju lägga på några meter och/eller sänka någon sekund...allt självklart succesivt!
Men känn inte att det är för sent eller inte värt det! Hon är bara 7 år , coh har mer än halva sin livstid kvar att tävla!
Vad som du ska börja med för tider är svårt att säga...om vi säger som så att en ostartad nordis måste springa 1.45 för att klara kval, så vet du ju att det är dom tiderna hon måste klara i 2140m.
Hon lär då iallafall klara av att gå intervaller , ca 6 stycken i ca 5-600 meter i 1.50 tycker jag innan du provar banan, då borde hon vara redo....
Prova att bara köra 3-4 korta intervaller (400m) i premie tempo 2.00 eller lite snabbare, blir hon för trött så sluta...det är så fruktansvärt svårt att ge hjälp, man kan träna på så många olika sätt...En del kör inte ens intervaller utan bara långsamt, men i ditt fall är det rätt nödvändigt tror jag.
Sen när hon klarar att gå i 2.00 tempo kan du ju testa köra med nån 2 åring på banan bara för att se hur allt funkar, funkar det kanon så är det bara att sänka lite succesivt....men gå inte ut för hårt bara, utan låt det ta sin tid...men det där märker du, hur hon mår i allmänhet, om hon blir trött eller får hög puls osv....
LYCKA TILL!
.....Önskar Sandrah, som vet att det aldrig är försent