A

Austri

Jag har en islandshäst som älskar att hoppa, men han är inte hoppad spec mycket. Tänkte dock ändra på det till våren eftersom han tycker det är så roligt men vi har några problem (precis som många andra) så jag tänkte höra vad ni hoppryttare säger om saken :)

För det första så hoppar han ordentligt först vid 65cm och allra bäst över en oxer. Sedan hoppar han av jättetidigt när vi kommer i galopp även om jag ibland lyckas få den riktigt kort. Kan man hjälpa hästen genom att placera bommar framför hindret eller blir det bara svårare då? Vilka avstånd ska man isåfall ha? Han är 145cm hög och är ganska storgalopperad.
Jag tänkte börja med att träna galoppbommar eftersom det fortfarande är vinterunderlag men har någon förslag på avstånd där?
Kan det hjälpa om han får löshoppa mycket själv och lära sig bestämma avståndet utan ryttare på ryggen eller är det bättre om jag kan coacha honom? :)

Sv: Grundtips

Med tanke på att du själv inte kan få hästen på rätt avstånd, så är det bäst att hoppa med bommar och relaterade avstånd, så både du och hästen lär sig bedömma avståndet.
Galoppen ska ju inte vara "riktigt kort" mot hindret utan den ska ha god bjudning och ett bra tempo.

Löshoppning är jättebra för då kan de lära sig att taxera själv utan att ha någon ryttare som stör. Även om man som ryttare är bra på avståndsbedömning så tycker jag det är viktigt att hästarna får lära sig tänka lite själva också! :)
Om hästen är löshoppad mycket så kan du använda dig av tre hinder.
Först som vanligt med 1 litet - 1 galoppsprång - hinder och sen 2-4 galoppsprång och nytt hinder.
Eller att man har det lilla och sen 2-4 språng och hinder.

Sen ska jag väl ge samma tips som till alla: Ta hjälp av en tränare! ;)

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 229
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 907
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024