Grundmuskulatur och avställning.

Emoshca

Trådstartare
Hej.

Jag och min kompis diskuterade idag avställda hästar och olika sätt att sätta igång dem. Men vi ställdes inför en fråga som vi aldrig funderat över.

Vi vet båda två att om hästen står en vecka så tar det ungefär en månad att få tillbaka konditionen. Men är det någon som har koll på grundmuskulaturen? Många hästar har ju tävlats eller tränats på högnivå. Sedan när de stått i ett år så ser man fortfarande grundmusklerna.
Så det vi undrade över var, hur lång tid tar det innan grundmuskulaturen börjar tyna bort?

Tacksam för svar.

Vi vet båda två att om hästen står en vecka så tar det ungefär en månad att få tillbaka konditionen.

What?! Var har ni fått det ifrån? En vecka är ingenting, det tar runt 6 v på boxvila innan hästens kondition försämras.

En frisk häst som inte tränas men går i hage varje dag kan väl förlora en del styrka i specifika "ridrelaterade" muskler men ska definitivt inte tappa någon "grundmuskulatur". En häst som går i flock på kuperad lösdrift kan mycket väl både vara starkare och ha bättre kondition än en häst som ridtränas.

What?! Var har ni fått det ifrån? En vecka är ingenting, det tar runt 6 v på boxvila innan hästens kondition försämras.

En frisk häst som inte tränas men går i hage varje dag kan väl förlora en del styrka i specifika "ridrelaterade" muskler men ska definitivt inte tappa någon "grundmuskulatur". En häst som går i flock på kuperad lösdrift kan mycket väl både vara starkare och ha bättre kondition än en häst som ridtränas.

Vi menar inte att de tappar mycket men det finns vissa skillnader i konditionen, detta är ju beroende på från häst till häst också.

Men vi diskuterade hästar som varit avställda mellan 1-3 år av olika anledningar. Någon gång så borde grunden också tyna menar vi på.

Nej det blir ingen skillnad på konditionen av en veckas vila, inte ens om du stänger in hästen i en box.

"Grundmuskulatur" tynar inte på en frisk häst som får gå i hage med någon reda och får sina näringsbehov täckta. Börjar de tyna så är något fel.

Jo vi misstänkte att det inte tynar. Kom bara på att vi faktiskt aldrig diskuterat det eller läst något om det.

Så kom vi in på det när vi diskuterade att det inte är många som tycker att grunden är viktig.

Nej det blir ingen skillnad på konditionen av en veckas vila, inte ens om du stänger in hästen i en box.

"Grundmuskulatur" tynar inte på en frisk häst som får gå i hage med någon reda och får sina näringsbehov täckta. Börjar de tyna så är något fel.

Och jag ber om ursäkt. Förvirrade mig själv, menade naturligtvis att efter en månad så tar det ca en vecka att bygga upp det man tappat. (Ledsen)

Och jag ber om ursäkt. Förvirrade mig själv, menade naturligtvis att efter en månad så tar det ca en vecka att bygga upp det man tappat. (Ledsen)

Fast det gör inte det konditionsmässigt. Hästar är sjukt bra på att bibehålla konditionen. Mycket bättre än oss människor. Så den häst tappar ingenting i kondition förrän efter 6 veckors vila, inte ens om de stått still. Dvs om hästen står 6 v på boxvila, så den har samma kondition sista dagen som den hade första dagen. Konditionsmässigt behöver man inte ta igen något för inget har tappats.

Däremot finns det givetvis en rad andra anledningar att inte bara pang poff fortsätta på samma nivå som innan om vilan är på grund av skada, dvs en konvalescens. Men säg att du låter din friska häst få en månads hagvila - då kan du fortsätta där du slutade efter vilan.

Grundmuskulatur så frågan är ju vad man menar med det, jag anser det är "stå och gå"-muskler, dvs hagmuskling om man så vill. Det tappar inte ens häst om inte något är seriöst tokfel.

Jag har precis satt igång ett sto som haft föl två år i rad och inte är riden på två och ett halvt år. Hon har gått i stora, kuperade hagar hela tiden. Hon har förvånansvärt bra kondis! Jag bedömer dock att hon har tappat lite muskler över rygg och rumpa och ridet henne lite som en unghäst - mkt skritt och övergångar, lite lägre form och 3- 4 ggr per vecka ca 40 min åt gången. Rider ut 3/4 och 1/4 på ridbanan. Kommet öka kraven lite sakta och räknar med att hon behöver sommaren på sig att komma helt i form - inte som tävlingshästat utan aktiv hobbyhäst!

Mmmm...

Min tjej har gått väldigt sporadiskt senaste 2.5 åren, men hon har minsann inte tappat kondition alls. Vore ju trevligt om hon hade det, hon är just nu helt galen och vill bara galoppera, något hon inte alls behöver göra så mycket av pga skadan... *suck*

Min tappar muskler när hon står i sjukhage, eller hon ser iaf mycket värre ut på vila i sjukhage än i större ensamhage. Hon liksom sjunker ihop. Några dagar i större hage och hon är sitt vanliga muskelfattiga jag :-).

/Lavinia, som skulle vilja skicka hästen till ett gym, men vi kommer nog dit också snart!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 756
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 134
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 717
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka