"Grundfrågor"

M

magical

Hej!

Jag är helt ny på detta forum, och har nyss tagit upp ridningen igen.
Efterhand som jag har rifit och hållt på med hästar så kommer ju den vanliga fun
deringen om att skaffa egen häst.. Vilket leder till ett par frågor..

*Det här med foder.. Säger säljaren till vad den hästen äter etc? om den behöver något tillskott av något slag? kanske jättedum fråga.. :$

*Jag är 165 cm och väger 65 kg, kan jag då ha en D-ponny eller är det mo dell större som gäller? det beror väl såklar på om hästen är viktbärande också kanske..

*Vad betyder LB/LC, MSV & LA?

Ähu, det var nog allt för tillfället.. Kommer säkert mer sedan. :-)

Nu är jag inte säker på att inlägget hamnade rätt.. Någon mod. får flytta isådanafall.

Sv: "Grundfrågor"

*Det här med foder.. Säger säljaren till vad den hästen äter etc? om den behöver något tillskott av något slag? kanske jättedum fråga.. :$

Självklart är det bra att fråga ägaren vad hästen ätit hos dem, men sen behöver mna ju inte ge exakt samma. Dels så kanske du har andra värden på grovfodret eller tycker hästen funkar bättre på ngt annat.

*Jag är 165 cm och väger 65 kg, kan jag då ha en D-ponny eller är det mo dell större som gäller? det beror väl såklar på om hästen är viktbärande också kanske..
Hur gammal är du? Jag skulle nog satsa på häst, inte bara för storleken utan även för att jag tycker det är roligare att rida häst än ponny, men alla är vi olika. Tror dock inte du skulle ha ngr problem att rida en D-ponny.

Namn på klasser. LB är Lätt B MSV är medelsvår. I hoppning finns väl vad jag vet inte dessa benämningar kvar längre utan man säger klassens höjd. I dressyr andvänder man bokstavsbenämningarna med då en siffra efter för att benämna såvirgheten. Tex LB:1 eller LA:3

Du kan ju alltid fråga ägaren vad hästen äter idag för att få en uppfattning om hur mycket hästen får. Sedan får du utgå från ditt eget foder. Ta hjälp av någon som kan räkna ut en foderstat efter analysen på höet. Då kan du få fram vad hästen bör äta för att må bra + vilka eventuella tillskottsfoder som kan behövas.

Jag tycker att du skulle satsa på en storhäst alt häst modell mindre. Sen beror det ju på vad du har för ambitioner med din häst också.

Om du läser annonser så kan det ibland stå detta. I dressyren står detta för vilken svårighetsnivå hästen tävlar i. Olika program innehåller olika svåra saker, ex skänkelvikning, galoppombyte osv.

Det kan även betyda att hästen är utbildad i denna nivå men inte tävlad. Det kanske fungerar bra att göra rörelserna på hemma plan och hästen kan då kallas utbildad ex LB.

Tack så mycket för era svar! nu är det lite klarare iaf :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Hästmänniskan Hej allihopa Har tagit mod till mig att bli medlem i detta kunniga forum. Som nybörjare behöver man ta hjälp av andra. Jag har ett...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 388
Senast: Ponnymorsan
·
Dressyr Den 17:e April har min klubb en lokal dressyr med div. III Omg. 1. Programmen är m.a.o LC:2 och LB:1, funderar nu på om jag ska våga...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama