grumligt urin och äter bajs

A

Amanda_Bisa

Hej.
När jag stod och prata med stallägaren vid hagen här om dagen så såg jag min häst stod och åt bajs och höll på ett bra tag har aldrig sätt henne göra det innan:confused: har försökt läsa mig till varför men det står olika överallt.

Sen igår när jag stod och borsta henne så blev hon väldigt nervös för det va något utanför stallet så hon "kissade på sig" och då såg jag att urinet va väldigt grumligt och typ ljust och såg väldigt tjockt ut. hon kissar väldigt ofta och lite ibland men har alltid trott att det är för hon är brunstig men jag kanske har fel?. kan hon har urinvägsinfektion eller nått likanande någon som har nått förslag?

hänger bajsätandet och kisset ihop med varandra?

hon är som vanligt annars och har ingen feber.

Sv: grumligt urin och äter bajs

Jag tror verkligen att det grumliga tjocka kisset är brunst. Ston kan bli helt uppåt väggarna första vårbrunsten. Denna verkar hittillså på mina vara värre än någonsin. Dom är helt bananas:D Har hästen tillräckligt med grovfoder i hagen? Jag har faktiskt sett fler hästar som äter bajs i år. snön är så jobbig att ta sig igenom att dom inte ids gräva efter gammalt gräs och annat. Dom blir uttråkade. Annars kan det vara mineralbrist. Verkar hästen må bra för övrigt skulle jag inte oroa mig alls.

Jag skulle också gissa på brunst vad gäller kisset. Bajsätande pysslar min häst med nu också, mest främmande hästars bajs, inte hagkompisens vad jag har sett. Han började när det var som kallast för någon månad sedan. Jag ger mineraler blandat i lusern varje dag, men tänker erbjuda honom mineraler vid sidan av fodret och se hur mycket han äter på en gång.

Nu måste jag också söka lite och hittade precis som du skrev olika förslag på orsaker. För mycket av någon viss mineral eller för lite mineraler, dålig tarmflora, tråkigt osv. Jag tror jag ska ge Magtarm igen (ger det ibland) och lägga in mer trädgrenar i hagen.

får hoppas att det bara är brunst :laugh:
hon har fri tillgång på hösilage och går på lösdrift så förlite grovfoder är det nog inte.
sköt att det inte bara är min häst som äter bajs. Får åka och köpa lite lusern och mineraler och se om det blir bättre.

får hoppas att det bara är brunst :laugh:
hon har fri tillgång på hösilage och går på lösdrift så förlite grovfoder är det nog inte.
sköt att det inte bara är min häst som äter bajs. Får åka och köpa lite lusern och mineraler och se om det blir bättre.

Mineralbrist har aldrig kunnat påvisats när det gäller bajsätning, så dessa pengar kan du spara. Däremot har det visats att sådana hästar mycket väl kan ha fiber eller proteinbrist. Eftersom många hästar byter päls nu och många verkar äta bajs, så bör nog proteinbehovet ses över då det går åt mycket proteiner vid pälsbyte. Fri tillgång på ett grovfoder garanterar ju inte att hästen får i sig allt den ska.

Min häst åt oxå bajs förra året. Började då ge henne B-vitamin och hon slutade nästan direkt! De behöver lite extra nu när det är pälsfällning...

B-vitamin började jag ge henne för lite mer än en vecka sen så får hoppas att det funkar med det. :)

Hästar behöver inte B vitamin vid pälsfällning utan energi och protein, och då främst protein. Och det ska man börja öka i god tid innan mqan ser att dom fäller. Att din häst blev ok med B vitamin hör snarare i hop med ökad ämnesomsättning. B vitaminet ökar hästens ämnesomsättning.

Jag tycker nog att det låter som att din häst är brunstig angående kisset.

Vad gäller bajset, så har jag fått lära mig att det är fullkomligt normalt att hästar äter bajs ibland! Det är deras sätt att balansera sin tarmflora, alltså ingenting att oroa sig över så länge det inte går till överdrift (alltså att det blir till en olat).

Vad gäller bajset, så har jag fått lära mig att det är fullkomligt normalt att hästar äter bajs ibland! Det är deras sätt att balansera sin tarmflora

Fast det stämmer inte. Hästar koprofagerar endast vid näringsbrist. Något annat har inte kunnat bevisas. Oftast handlar det om protein eller fiberbrist.

När det gäller föl är det helt normalt.
När det gäller vuxna hästar kan det nog anses normalt i mindre mängder.
Annars är det troligen vanligare med bristande sysselsättning/kort ättid än ren näringsbrist.
Ditt inlägg är nog lite väl tvärsäkert.
PL

Senast ändrad:

Mycket möjligt men bättre blev hon i alla fall! :) sen vad det berodde på bryr jag mig inte så mycket om faktiskt....:grin:

Min kompis hade samma problem med sin häst som också åt bajs. Vi frågade då en lärare som vi har i Foderlära
(går på naturbruksgymnasie-hästhållning)
Hon sa att hästar som äter bajs ofta gör det för mikroorganismerna i tarmarna är i obalans :)
Kommer dock inte ihåg vad man skulle göra :confused:

Grumlig urin är normalt, inget att oroa sif för. Äta bajs är ju lite äckligt, visst kan man diskutera ev brist (och det jag har fått lära mig är proteinbrist. hästen vill komma åt det utbajsade mikrobproteinet) men jag skulle i första hand gissa på sysslolöshet/otillfredsställt tuggbehov.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 020
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp