Grovfoderkvoter - vart går gränsen?

A

ang

Har ju läst om Fragransias 1,7 kvot och vi har också ett ganska dåligt hö i år. Därav funderingen - vad är det sämsta ni har fodrat med, och vad är det sämsta ni kan tänka er att fodra med?

Och - åt andra hållet, när blir ert grovfoder "för bra"? Det kan ju vara ett angenämnt dilemma, men samtidigt så vill man ju kanske ge en viss mängd.
 
Sv: Grovfoderkvoter - vart går gränsen?

Det sämsta jag fodrat med var ett hö med kvot på 2,7. (7 MJ och 19 gSRP) Det på en häst som krävde en kvot på över 7 för att muskla ok. :( Inte roligt!

Ett "för bra" grovfoder....*tänker*.....det måste nog bli där kvoten överstiger 8-9. Det skulle jag nog försöka sälja dyrt till uppfödare :devil: :D och köpa ett med kvot runt 6-7 istället! Någonstans i magen så känns det som att ett grovfoder får inte bli för bra heller....varför vet jag inte! :o

//Alice
 
Sv: Grovfoderkvoter - vart går gränsen?

Det sämsta hö som jag har fodrat med hade en kvot på 3 (24 g smrp och 7,8 MJ).
 
Sv: Grovfoderkvoter - vart går gränsen?

det sämsta hö jag haft läg på 2 i smrb!!!!! energin kommer jag inte ihåg...men kvoten lär väl vara världsrekord...eller :rofl:
 
Sv: Grovfoderkvoter - vart går gränsen?

Vårt hö har en kvot på 1,4... Vi har som tur är fått en sista skörd med silage som har mycket bra värden, så det funkar bra ändå.

På förmiddagen ringde en tjej från grannstallet och bad mig räkna ut en foderstat åt deras 22-åriga häst, och de har samma skitkvot i sitt hö... Giv mig styrka, någon! ;) Tur att jag har några färdiga förslag att utgå från.

Ett för bra hö är ett med mycket MJ, så att man måste begränsa givan till minsta möjliga. Det perfekta höet har låga värden, men bra kvot.
 
Sv: Grovfoderkvoter - vart går gränsen?

Vi har två parti hö i år.
Det ena ligger på 3, det andra på över 7 :angel: :D

Så vi ger alla hästarna 5 kg av var sort, då hamnar kvoten på 5-6.
 
Sv: Grovfoderkvoter - vart går gränsen?

Vi har i år köpt två olika höpartier, med VÄLDIGT olika analyssvar.
Det ena ligger på 6,7 MJ & 38 SRP. Helt Ok ett år som i år.
Det andra ligger på 9.1 MJ & 88 SRP, en kvot på 9.6!!!!!!
Gör ju inget med ett dräktigt sto som vill ha mat, men annars känns det faktiskt bara bökigt med den höga kvoten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 312
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 779
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp