Grovfoderinköp - planera bättre

H

hästig

Ni som säljer hö eller hösilage upplever ni inte att det alltid är samma "visa" varje år. Folk är väldigt långsamma med att boka sitt hö eller hösilage inför hösten/vintern för att sen efter nyår ringa i panik. I våras fick jag ta bort min annons på internet efter ett dygn för folk ringde som tokingar, varför inte planera i god tid så att ni slipper stå utan till vintern och varför inte boka tillräckligt.

Sv: Grovfoderinköp - planera bättre

Håller med - det gick blixtsnabbt att bli av med hösilage efter årskiftet.

Nu blir det istället så att vi skördar efter vårt eget behov. Om man planerar långt i förväg så kan man till viss del styra sortval, mognadsgrad och TS så att kundens behov blir tillgodosett. Problemet är väl annars att köparna har bristfälliga kunskaper när det gäller grovfoder och hantering!? Märks speciellt när man ska prata vad kvalité får kosta.

HUH?

Min hosilagebonde ringde for nagra veckor sedan och fragade om jag skulle ha nat... Ja 15 stora runda sa jag, samma pris hemkort som i fjor? Jajemen saden han...ok stalldom dar du brukar svarade jag ...:).

Sedan ringde min hobonde....jag har 100 baler....ja dom blev over , inget regn pa dom....

Jag hamtade 60 och ska hamta resten nasta vecka....

Inget tjaffs....

Jag typ hamstrar foder...hellre ha litta for mycket an for litet.... jag sover inte ordentligt pa natterna forran jag har vinterfodret sakrat hemma pa garden... :)

/KT

Innan vi tog eget hösilage så köpte jag också på sommaren så att jag hade för hela vintern. Jag är likadan som du kunde knappt sova förrän det var hemkört och man visste att man hade mycket foder.

Ni som säljer hö eller hösilage upplever ni inte att det alltid är samma "visa" varje år. Folk är väldigt långsamma med att boka sitt hö eller hösilage inför hösten/vintern för att sen efter nyår ringa i panik. I våras fick jag ta bort min annons på internet efter ett dygn för folk ringde som tokingar, varför inte planera i god tid så att ni slipper stå utan till vintern och varför inte boka tillräckligt.

Paxar alltid redan på sommaren.

Är de bara jag som inbillar mig att de e svårt att få tag på hö eller ensilage?
Ärligt talat vet jag igentligen inte hur man gör...
Jag köper hö o ensilage av min sambos släkting, men jag behöver mera foder till vintern.

Alltså, kan man bara ringa o fråga en bonde eller hur ska man göra????

Jag väntar på att få reda på om "min" bonde får tillräckligt i år för att sälja till mig. Ringde redan för ca tre veckor sedan, men han hade inte slagit sitt hö då. Sedan kan det också vara som i min situation förra året. Man tror att man köpt vad man behöver, men det visar sig att varje rundbal innehåller ca 80 kg mindre än vad som lovats... Då får man ut och "jaga" nytt grovfoder i sista minuten :mad:!

Är de bara jag som inbillar mig att de e svårt att få tag på hö eller ensilage?
Alltså, kan man bara ringa o fråga en bonde eller hur ska man göra????
Det är inte svårt att få tag på hösilage/hö om man bara ska ha en viss mängd. Har man däremot önskemål om viss mognadsgrad eller sammansättning så kräver det en viss framförhållning. Har man lättfödda valackar så kanske man vill ha foder utan mycket klöver och med en något högre fiberhalt. Många vill även ha en mer örtrik vallfröblandning. Ko- och fårbönderna odlar normalt inte vallfröblandningar som uppfyller dessa önskemål utan har andra målsättningar vad gäller näringsinnehåll och fibermängd.

Att boka hö eller ensilgae kan givetvis vara en bra ide. Att ta hem fodret är däremot en risk. Då tar man över risken för lagringsskador.

Jag är mest ute efter mängden nu alla fall. Men ja e så blyg i vågar ju inte ringa... telefonrädd!
Nu håller vi på o fixar stalltaket så loftet de blir klart. funderar på att köpa hem ett gäng små höbalar. De e väl ingen fara att ta hem?
De kommer att vara torrt där uppe.
Har nämnligen sett en hel del annonser på hö.

funderar på att köpa hem ett gäng små höbalar. De e väl ingen fara att ta hem?
De kommer att vara torrt där uppe.
Har nämnligen sett en hel del annonser på hö.

Även stora mängder hö kan vara farligt att ta hem. Förra året tog vi hem runt 8 ton hö som hamnade på vår skulle, där det är torrt o fint. Men det förbaskade regnandet under hösten gjorde att allt det översta höt möglade på ytan. Klantiga, läs lata, som vi var hade vi inte staplat höt och eftersom vi har mycket plats låg höt regält utspritt. Följden blev att ca 30% av vårt hö fick slängas :devil:

Tips för latmasken som inte orkar stapla höt högt mottages tacksamt:bow:. Jag hörde någon som la en lättviktspressening över. Har någon här testat det? Jag är lite rädd att det blir fukt under som inte kommer ut. Vad tror ni?

Jag håller med dig i sak, det rä ju samma visa vareviga år. I år varnades det redan hösten 06 att det skulle bli grovfoderbrist. Och trots det vet jag mer än än som redan i september vissat att 'det räcker bara till februari', men som inte la två strån i kors att fixa det då, utan levde efter devisen 'det löser sig'.

Samtidigt, i år var jag en av de där som TVÅ ggr var på jakt efter grovfoder. Dels i november, då jag köpte en ny häst (inte ens med i tankevärlden på hösten), och då min hösilagebonde - likt många andra - fått in en betydligt mindre skörd än normalt, så kunde han inte leverera mer åt mig. Varvid jag i november fick ge mig ut på jakt efter grovfoder. Det fanns en hel del att få tag på, men av typen jag benämner 'skit'. Dvs med kvot på 3.5 - 4 och liknande. Hittade dock sedan hösilage av 2005 år skörd med värdena precis som jag ville ha det och köpte på mig såpass att jag skulle klara mig ända in till våren, och även ha kvar.

Skitbra.

Skulle man kunna tro..

För sen kom våren, och blir en av de torraste i mannaminne. Betessläppet kraftigt försenat, och som grädde på moset visade sig de sista 1600 kg jag fick lev av ordinarie bonde vara bedörvligthygieniskt. Varken han eller jag har en aning om vad som gått snett, men hösilaget är markant torrare än det ska/borde vara och varit resten av leveransen. Detta gör att det luktar 'unket'. Hästarna äter det, men inte om de har alternativ, och jag tar inga risker så ut med eländet. Och då försvann ju 1600 kg foder jag trodde jag hade. Istället fick jag ta av det där andra hösilaget jag köpt, och klarade mig på det precis in nu i början på juni. Sen var det sluuut. Betet led i torkan och om vädret inte vände skulle jag ha SLUT på bete i juni. Då åker dessutom ena hästen på en skada, och kräver uppstallning. Varvid kompisarna (2 st) vackert får följa med in.

Så få se nu, början på juni, årets skörd inte slagen än, och jag har SLUT på grovfoder, om jag inte ska fodra med det där för torra. Det var bara ge sig ut på jakt igen. (Och jag ska inte klaga, det löste sig enkelt och smidigt, om än dyrt, med att jag köpte 1½ ton fjolsårshö av grannen. Dock tyvärr oanalyserat, men nöden har ingen lag)

Enda andra året jag hamnat i knipa var 2001. År 2000 regnade det HELA sommaren, varenda jävla dag i två månader. Höskörden det året gick åt skogen ganska komplett för de flesta. Jag hade dock massvis av 2005 års skörd kvar, så jag valde att INTE ta in 2006, för att INTE riskera få in fukt.

Annandag jul år 2000 brände jag 3½ ton hö.. För första gången på 30 år så möglade hö, som var 'snustorrt' när det togs in, på skullen. Och i januari 2001 var det lilla jag lyckats rädda sluuut, och där hade jag PANIK. Trots att jag planerat för att inte hamna där.

Så, i år finns det nog, med tanke på den extremt blöta vintern, det växte fan MOSSA nere på vallen när våren kom, helt absurt, många som hade sett om sitt hus, men där det gick åt skogen ändå.

Men visst, det ÄR alldeles för många som har manjana, manjanaattityd och inte bemödar sig om att ordna det hela redan på sommaren/hösten innan.

Även stora mängder hö kan vara farligt att ta hem. Förra året tog vi hem runt 8 ton hö som hamnade på vår skulle, där det är torrt o fint. Men det förbaskade regnandet under hösten gjorde att allt det översta höt möglade på ytan. Klantiga, läs lata, som vi var hade vi inte staplat höt och eftersom vi har mycket plats låg höt regält utspritt. Följden blev att ca 30% av vårt hö fick slängas :devil:

Tips för latmasken som inte orkar stapla höt högt mottages tacksamt:bow:. Jag hörde någon som la en lättviktspressening över. Har någon här testat det? Jag är lite rädd att det blir fukt under som inte kommer ut. Vad tror ni?

man ska kunna lägga halm på, då blir det förstört i stället för hö. fast då måst man fixa halm.

hur ska man stapla då? ja ska ha 2 ton ca om ja ska ha nåt.

hur ska man stapla då? ja ska ha 2 ton ca om ja ska ha nåt.

Risken är att man får det översta och det yttersta lagret förstört. Ju högre man staplar ju mer hö får man ju som inte fukten kan komma åt.

Jag täckte alltid med halm förr. Nu får jag bara tag på halm i rundbal och då blir det ju himla krabbigt om man måste rulla upp balarna nere på backen för att sedan bära upp den lösa halmen till loftet. (Vi har inte möljlighet att lyfta upp en hel rundbal på loftet) Det var därför jag tänkte på det där med lättviktspressening. Men, det är ju dyrt att chansa när det gäller en hel årsförbrukning av hö för 10-12 hästar...

Vi har börjat planera för vinterns inköp nu. Dock är vi kluvna för hur vi ska göra och vad vi ska köpa, eftersom vi faktiskt inte vet om vi ska bo kvar.

Vi har våra fasta hösilagekunder från år till år, och de (och vi) vet ju ungefär hur mycket som kommer att gå åt till dem. Men visst ringer det alltid folk framåt vårvinter-kanten som räknat fel....

Alla vet ju att man ska lagga hobalarna pa ett lager halmbalar och sedan ha ett lager halmbalar ut mot vaggarna samt aven tacka hoet med halm. Da tar halmen ytterfukten och hoet blir inte lagringsskadat.

/KT

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 361
Senast: Magiana
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur