Grovfoderförslag - Vad tycker ni?

N

Nicke

Med bakgrund av info här på trådarna att hästen blir stressad av att få för lite grovfoder i varje giva, undrar jag nu :
Om man tar en av mina hästar som ett exempel. Lättfödd islandshäst kombinerat med ett "starkt" hö med högt näringsvärde, som gör att man kan ge max 6 kg/ dygn. Om jag därtill vill ge halm, för att tillgodose tuggbehovet och minska skadlig magsyrepåverkan, vilken sorts halm tycker ni är bäst? Hur stora, och vid vilka tidpunkter skulle ni föreslå de olika givorna? Jag har möjlighet att ge upp till 5 gånger per dygn oavsett tid. Hur vet man att hästen verkligen äter upp sitt i hö, och inte bara äter sig mätt på halmen?

Sv: Grovfoderförslag - Vad tycker ni?

Glömde att skriva att hästen går på "frigång".

för det första så plockar hästen de bästa stråna själv, när man blandar i halm så tar det längre tid för dom att sortera så det varar längre.

Hästar brukar föredra att äta kornhalm. Men det allra bästa enligt mig är att handla gräsfröhalm....

Vad är gräsfröhalm? Halm efter skördade gräsfrön? Borde vara som hö utan axet då?

Annars gillar de flesta havrehalm.

ankans skrev:
för det första så plockar hästen de bästa stråna själv, när man blandar i halm så tar det längre tid för dom att sortera så det varar längre.

Hästar brukar föredra att äta kornhalm. Men det allra bästa enligt mig är att handla gräsfröhalm....

Vad är fördelen med gräsfröhalm? Är det ett vanligt fodermedel och lätta att få tag på? Vad används det till vanligtvis?

gräsfrö halm brukar de gilla mer, plus att det har lite högre värden, (oftast) än halm.

Det är strået som blir kvar när man skördat timotej. Bönderna här runt om brukar plöja ner det i fältet igen om de inte säljer det.

Hur mycket halm brukar ni ge ute, fri tillgång? Lägger ni ut det en gång om dan eller hur gör ni?

nu har jag lagom värde på höet så jag ger mina, 1 shettis och 2 travare, ca 25 kilo hö på morgonen, det brukar vara lite kvar vid 15 tiden... sen brukar de komma in runt 18 nu, så de står utan några timmar mitt på dagen, ibland slänger sambon till dem runt 16 om jag skulle vara sen..

Sen får de en 10 kg ca på kvällen, brukar vara några strå kvar i boxen på morgonen, ibland mer och ibland mindre..

Men fri tillgång i möjligaste mån tycker jag definitivt ska vara riktmärke

Jag lägger ut ca 1,5-2 kg halm 1 gång per dag i särskild "halmlåda" till min två ponnyer. Detta räcker och blir över... Tycker jag kör ut mer till dygnstacken än vad jag burit in...

De käkar i princip bara upp bladen och använder stråna till att strö med runt "matlådan". Men de har i alla fall att pilla med under den tid de inte har hö... De får hö två gånger, frukost och lunch, ute.
//marti

marti130 skrev:
Jag lägger ut ca 1,5-2 kg halm 1 gång per dag i särskild "halmlåda" till min två ponnyer. Detta räcker och blir över... Tycker jag kör ut mer till dygnstacken än vad jag burit in...

De käkar i princip bara upp bladen och använder stråna till att strö med runt "matlådan". Men de har i alla fall att pilla med under den tid de inte har hö... De får hö två gånger, frukost och lunch, ute.
//marti

Ger du också gräsfröhalm?

marti130 skrev:

//marti

Det där med "halmlådan" verkar bra, då borde man ha någorlunda koll på hur mycket de får i sig av halmen. Hur många högivor per dygn är att föredra om man kan välja även om man har "stöd" av halmen?
Spelar det nån roll om man ger 2 ggr eller 5 ggr hö, om man samtidigt har halm att bjuda på?

Vi har tyvärr inte så lätt att ge lunch på rimligt klockslag så vi ger en stor giva hö + halm på morgonen innan jobbet. Sen lunch med bara hö, och sen hö + halm inne inför natten (ströar med torv/ spån). Det finns hö kvar ute och inne, så det som ges ut verkar räcka trots mycket smakrik halm i år.

En av våra är precis som din lättfödd och även om jag gärna skulle vilja ge fri tillgång på hö så finns två stötestenar: har inte möjlighet att få foder med idealiska värden och skulle behöva några till hästar för att de skall aktivera sig mera, även om de leker som busar i perioder.

Ibland så går det inte att nå idealet, och då får man finna en passande lösning. Vi kollar ättider och aktiviteter så ofta vi kan, så att man vet vad som händer och ifall rutiner behöver ändras.

ang skrev:
Vi har tyvärr inte så lätt att ge lunch på rimligt klockslag så vi ger en stor giva hö + halm på morgonen innan jobbet. Sen lunch med bara hö, och sen hö + halm inne inför natten (ströar med torv/ spån). Det finns hö kvar ute och inne, så det som ges ut verkar räcka trots mycket smakrik halm i år.

En av våra är precis som din lättfödd och även om jag gärna skulle vilja ge fri tillgång på hö så finns två stötestenar: har inte möjlighet att få foder med idealiska värden och skulle behöva några till hästar för att de skall aktivera sig mera, även om de leker som busar i perioder.

Ibland så går det inte att nå idealet, och då får man finna en passande lösning. Vi kollar ättider och aktiviteter så ofta vi kan, så att man vet vad som händer och ifall rutiner behöver ändras.

Men om du hade chansen, och hade bestämt dig för att ha halm liggande hela dagen, hur många gånger skulle du då ge vanligt hö?

Är det någon som har ett exempel på vad halm kan innehålla på ett ungefär vad gäller näringsämnen, så man vet vad det rör sig om? (nyfiken)

Nicke skrev:
Är det någon som har ett exempel på vad halm kan innehålla på ett ungefär vad gäller näringsämnen, så man vet vad det rör sig om? (nyfiken)
Vete/havrehalm innehåller ca 5 Mj, 0 smbrp, 3,3 Ca, 1,1 P och 1,3 Mg per kg. Just Mj-innehållet verkar diffa lite beroende på källa, har sett siffror från 4,7-6,3.

Gräsfröhalm innehåller ca 6,6 Mj, 29 smbrp, 3,3 Ca, 1,4 P och 1,4 Mg.
//marti

Nicke skrev:
Det där med "halmlådan" verkar bra, då borde man ha någorlunda koll på hur mycket de får i sig av halmen. Hur många högivor per dygn är att föredra om man kan välja även om man har "stöd" av halmen?
Spelar det nån roll om man ger 2 ggr eller 5 ggr hö, om man samtidigt har halm att bjuda på?
Egentligen spelar det ingen roll eftersom de hela tiden har något att gnaga på. Gör det som passar dig själv bäst. 5 ggr verkar ambitiöst, jag personligen skulle nog satsa på tre givor jämnt fördelat över dygnet, ex. 06, 14 och 22.
//marti

Tack så mycket för alla svaren! :)

Nu har jag räknat på om halm skulle kunna vara lösningen på våra problem att kunna ge tillräckligt med grovfoder utan att hästarna blir elefanter. Men Hippocampusprogrammet säger nej. Det är inte nån större skillnad mot att ge mera hö, så vi får väl stå här med våra feta hästar. Inte lönt att försöka banta så svinkallt som det ännu är ute. Och jag har inte hjärta att dra ner på högivan.
Jag trodde halm mest var "tomma kalorier"?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 247
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 073
Senast: Kristall10
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka