Grovfoderersättning vilket är mest prisvärt.

Varför behöver du grovfoderersättning?

Det finns inte något som kan ersätta hö/silage rakt av.

mvh Jessica
 
Det kan uppstå lägen då det är befogat att använda grovfoderersättning. Tex om man inte kan släpa med en massa balar på en resa, eller om ett högdräktigt sto har svårt att äta 20 kg hösilage på en dag, som stöd för ett hö/silage med låga värden etc.
Hö och silage går att ersätta. Gräs är tex bäst för en häst, eller hur. :)
 
Jo, visst har du rätt, men jag syftar på att det inte finns något som kan ersätta till 100 %, jag menar alltså typ lucern och halm dygnet runt, hela säsongen.

Gick själv på den tabben när jag var helt färsk som hästägare och allt vårat hö möglade. Min häst fick 3 kg lucernpellets och fritt med halm hela säsongen och jag trodde det räckte. :crazy:

Hästen överlevde ju men det är inget att rekommendera.

mvh Jessica
 
berätta mera Jessica om hur det gick med halm + lusern! Jag har det i bakhuvudet som "nödlösning" för om/när det igen skulle bli extremt dåligt höår och man måste slänga mögligt hö och inte finner nytt att köpa.
 
Jag kommer inte ihåg om han stod på halm eller torv och bara fick halm "vid sidan av", men det jag kommer ihåg är att han började käka skit. :crazy:

Vet inte om det berodde på tristess eller på obalans i magen. Han är även ganska orolig i sin mage idag och jag vet inte om bristen på hö den säsongen kan ha varit en bidragande orsak. Jag får helt enkelt inte ordning på hans mage. Han är lite lös (ingen diarré) i magen även på sommarbetet. Har funderat i banorna ang magsår och blindtarmsinflammation. Jag ser en marginell förbättring när han får Proviva (nyponsoppan).

Kan tyvärr inte säga om han funkade bra på det eller inte för jag var inte tillräckligt kunnig i ämnet. Jag hade ingen aning om att hästen behövde si och så mycket TS och liknande, men som sagt, han överlevde och jag antar att det var bättre än mögligt hö. :p

mvh Jessica
 
Jag har faktiskt mit svårfödda dräktiga islandsto på enbart hippoalfa och lucernsnitt, hon har aldrig mått bättre.
Dock verkar ju hioppoalfa otroligt stabiliserande på dåliga magar så det är kensek därför det hjälper.
Jag har en häst som pga sår i munnen måste äta ensilage och honom har jag haft på horsehage vilket är värdelöst, mögel i var och varannan bal, rekommenderar verkligen inte.
Hippos lucernsnitt är dte inte alla hästar som gillar men kraffs lucersnsni går ner även på den mes kräsmagna häs.
 
Hmm, då kanske min kur den vintern inte var så dum ändå. :crazy:

Har också provat Alfan men min häst blev inte ett dugg bättre, snarare sämre. Han har ätit krafft Breed och jag håller på att gå över till soja just nu, ingen förändring där heller.

mvh Jessica
 
Enl krafft så kan Lusern hackad strå ges som enda grovafoder. Jag anväder det själv på tävlingsresor för att slippa ta med mig massor av hö.
Så här står det på kraffts sida:

KRAFFT LUSERN MIX
Blandning av lusern och gräsfröhalm. Hög fiberhalt. Kan ges som enda grovfoder. Kompletterar och stabiliserar givan av hösilage/ensilage. Lätt att transportera, stuva och portionera ut. Idealiskt som resefoder.
 
men luzern mix och luzern hackat strå är inte samma sak.

mixen är just en mix = ett bättre hö
luzern hackat strå är bara luzern och det är mycket högre i protein.
 
Njae, Lucern Mix är väl Lucernhack blandat med halmhack?

mvh Jessica
 
upps jag skrev fel, menade Lusern Mix redan första gången inte hackad strå. Jag ber så mycket om ursäkt...
 
ja, jag menade inte att det var ett hö i den bemärkelsen. jag menade att det var i energi och protein som ett bättre hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp