Grovfoderbyte

T

Tosen_85

Hur stor omställning är det för en hästmage att gå från hösilage till torrhö.
Behövs det en lång övergångsperiod eller är det grovfoder som grovfoder.
Har alltid bara fodrat med torrhö men ska kanske ta hem en häst som är van hösilage.

Sv: Grovfoderbyte

Varje gång du byter grovfoderparti, oavsett om det är från hö till hö, ensilage till hö eller tvärtom ska du ha en invänjningsperiod på 2-3 veckor. Man kan inte säga, grovfoder som grovfoder. enda gången du inte behöver vänja in är ju om ALLT kommer från samma vall och skörd. Men det är det få hästägare som har.

beror lite på hur känslig hästen är, ibland kan det räcka med en vecka, håll koll på avföringen, den kan bli lite lösare i början, dels på gr.av omställningen dels för att hösilage innehåller med vatten än hö:)

Det vi har fått lära oss i skolan (läser till ridinstruktör) är att det i första hand är skillnaden i energiinnehållet som hästar reagerar på vid foderbyte. Att byta ts-halt och proteininnehåll ska inte göra så stor skillnad, enligt de artiklar vi har fått av vår lärare (de är hämtade från Foderbladet)... :-)

Men jag håller med rosita, håll koll på träcken!

Senast ändrad:

men om det stämmer så betyder det teoretiskt sätt att man ska kunna byta hösilaget mot den mängd hö som motsvarar energiinnehållet i nuvarande mängd hösilage.

Jag funderade på att försöka få tag på en liten bal hösilage och sen ha en övergångsperiod så länge den ballen räcker. Jag är rädd att det blir lite mycket foderbyte för hästen för hon har precis börjat fodras med hösilage efter sommarbetet.

Energin i grovfoder brukar inte skillja jättemycket mellan olika partier, däremot kan det vara enorm skillnad på proteinhalten. där kan man snacka om skillnad.

Anledningen till att man måste introducera nytt foder sakta är ju för att inte störa hästens tarmflora. För snabba foderbyten kan utlösa fång. Det stämmer INTE de3tta ang energi innehållet då energi inte brukar skillja speciellt mycket...inte så man höjer på ögonbrynna presis. Protein däremot, där kan det variera mycket mellan olika partier.

Anledningen till att man måste introducera nytt foder sakta är ju för att inte störa hästens tarmflora. För snabba foderbyten kan utlösa fång. Det stämmer INTE de3tta ang energi innehållet då energi inte brukar skillja speciellt mycket...inte så man höjer på ögonbrynna presis. Protein däremot, där kan det variera mycket mellan olika partier.

Det är möjligt att jag har fel men är det inte så att energiinnehållet kan vara olika medan energimängden alltså antalet MJ inte varierar så mkt? Energin kommer från olika slags kolhydrater och de bryts ner på olika sätt i hästen.
Jag menar tex att om man byter till ett annat fiberinnehåll eller till en annan halt av lättlösliga kolhydrater så borde det kunna påverka hästens tarmar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
625
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka