Grovfoderbyte, hur fort?

A

Annapanna

Jag ska byta stallplats på min ponny om ett tag och kommer därför få byta grovfoder. Hade tänkt försöka ta med mig lite av det hö han nu äter, frågan är hur fort man vågar byta? han är inte känslig men jag vill vara på den säkra sidan. Tacksam för råd.
 
Sv: Grovfoderbyte, hur fort?

Man ska helst låta hästen vänjas över minst 2 veckor. I vissa fall finns ju inte den möjligheten och då får man väl bara hoppas på att hästen klarar det.
 
Sv: Grovfoderbyte, hur fort?

Ibland tvingas man tyvärr till tvära foderbyten, jag är ju en stor beundrare av Kraffts Mag-Tarm som jag alltid ger vid de tillfällen jag misstänker att stressen kan slå ut magen (flytt, nytt foder, transport etc).

Hittills (peppar, peppar) har det funkat bra...
 
Sv: Grovfoderbyte, hur fort?

Det är mindre känsligt att byta grovfoder än att höja kraftfodergivor.
Hur försiktig man bör vara med grovfoderbyten beror på hur stora skillnaderna är o åt vilket håll. Att snabbt byta från ett fint näringsrikt hö till ett grovt innebär inga risker men kan ge ett försämrat foderutnyttjande till dess att mikroorganismerna annpassat sig till att ta hand om mer fiber. Motsatsen är känsligare. Byte från torrhö till ett torrt hösilage av ung samma struktur o näringsvärde brukar inte vara några problem. Byte till ordentligt blött är känsligare. Vi körde ingen tillvänjning när vi satte in hösilage (slaget samma dag o från samma lägda som höet).
PL
 
Sv: Grovfoderbyte, hur fort?

En kur med foderjäst i samband med foderbyte brukar underlätta för magen. Mvh P
 
Sv: Grovfoderbyte, hur fort?

Har precis fått reda på att jag kommer få byta från hö till höselage, inte från hö till hö som jag trodde. Är nu lite orolig då jag än gång förra våren tvingades byta hastigt då från ett inte allt för roligt ganska blött höselage till hö och russpojken blev jättelös i magen. Har nu läst om b-vitamin, foderjäst och liknande. Hjälper detta och isånafall vilket är mest effektivt? Jättetacksam för svar/ Anna
 
Sv: Grovfoderbyte, hur fort?

Då jag flyttade mitt föl får 2 veckor sedan så bytte han grovfoder tvärt iom flytten. Inte så schysst kanske, men det gick bra.
Mitt och deras hö har dessutom likvärdiga värden, deras lite bättre.
Krafftfodret vande jag in honom på succesivt här hemma, så då han åkte härifrån stod han på det krafftfodret han skulle få i nya stallet.
 
Sv: Grovfoderbyte, hur fort?

Det är klart du kan testa olika tillskott, men det effektivaste är ändå att göra övergången så successivt som möjligt. Har du möjlighet att ta med hö, gör det!

Du kan även erbjuda halm under invänjningsperioden, om det inte är så att hästen får det i vanliga fall förstås.
 
Sv: Grovfoderbyte, hur fort?

Jo, jag ska försöka få med mig iallafall 4-5 balar av det hö han nu äter (motsvarar ca 45-50kg) för att göra en succesiv ändring. Han står på halm nu och kommer att göra det sen också, men tack för tipset. Funderade mest på olika tillskott för att ytterligere underlätta men det kanske är onödigt att blanda in ännu mer saker?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: Linda_A
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp