Grovfoder till hösten behöver råd!

Empalie

Trådstartare
Jag har följande: En tovlårig halvblodsvalack, ett fyraårigt halvblodssto, en fyra årig shettisvalack tillsammans i samma hage. Det är lugnt i hagen och inget direkt tjaffs om maten. Jag har tidigare fodrat med hö jämt vintertid, tre mål om dagen. Men sedan jag skaffade stoet i våras har jag funderat lite. Nu när det är två stora kanske man skulle försöka sig på storbal att ha ute. Jag har lite olika funderingar nedan, skriv gärna hur ni hade löst det hela och era erfarenheter.

1. Fortsätta fodra med hö på småbal, tre gånger om dagen.
2. Fodra med hösilage (storbale) som får stå ute i hagen, fodra med hö inne på kvällen. Shettisens grov får man väll reglera på kvällen. Är rädd för att han ska få för mycket.
3. (En kompis har testat) Ge hö inne två gånger om dagen men låta en halmbale stå ute i hagen som de kan gå och tugga på. Slipper man ge dem mat mitt på dagen???

Fler frågor:

F1: Hur länge håller egentligen en bale ute?
F2: Vilken tid på året kan man börja fodra med det?
F3: Hur kan man skydda balen på bästa sätt eller behöver man skydda den, den kanske inte håller längre ändå.
F4: Hur är hållbarheten för en halmbale ute?

Väldigt tacksam för svar!

Sv: Grovfoder till hösten behöver råd!

hur länge en bal håller beror på väder och torrsubstansen i balen. Är balen lite torrare så är den inte lika beroende av väder. men på sommaren kanske upp till 4-5 dagar om det inte är stekhett och om balen är bra. När det är riktigt kallt på vintern kan de vara i hagen i upp till runt 9 dagar. Man ska alltis sträva efter att göra åt en öppnad bal så fort som möjligt. Om man sticker ner handen i dem o man känner värme så har en jäsprocess börjat, då är det bara o kasta. På sommaren brukar jag rulla ut mina balar så de torkar, på så vis blir det som hö istället och håller länge om det inte kommer fukt.

Man kan fodra med det året runt om man har tillräckligt mkt hästar som äter så det inte behöver stå länge. om jag hade 6-8 hästar nu på sommaren så hade jag ställt ut en. Annars brukar jag vänta tills mitten av oktober.

En öppnad bal är "förbrukad", det gäller att man snabbt gör slut på den

en halmbal håller sig väl ute så länge det inte regnar o sen kommer solen, regn, sen sol.. För då har det en tendens att bli väldigt dammigt. Sen ruttnar det såklart om det har möjlighet att dra åt sig för mkt fukt. Men om man ställer den på en pall o drar en pressening över så håller den sig länge. Om du ställer den i hagen kan du räkna med att hästarna snabbt sprider ut den och ligger på den. Antagligen kissar de mkt med då nästan alla hästar föredrar att kissa på bädd o inte direkt på marken.

Sv: Grovfoder till hösten behöver råd!

KL

Jag undrar oxå hur länge man kan ha en bal ute i hagen. I mitt fall skulle det vara en höbal som tanterna skulle ha i hagen under dagen. SKulle man kunna hålla höet frächt ifall man sätter det på en lastpall, har en "foderring"( eller vad de nu kallas) samt täcker med presening under nätterna?

/ saule

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Lingon
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 673
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022