Jag har följande: En tovlårig halvblodsvalack, ett fyraårigt halvblodssto, en fyra årig shettisvalack tillsammans i samma hage. Det är lugnt i hagen och inget direkt tjaffs om maten. Jag har tidigare fodrat med hö jämt vintertid, tre mål om dagen. Men sedan jag skaffade stoet i våras har jag funderat lite. Nu när det är två stora kanske man skulle försöka sig på storbal att ha ute. Jag har lite olika funderingar nedan, skriv gärna hur ni hade löst det hela och era erfarenheter.
1. Fortsätta fodra med hö på småbal, tre gånger om dagen.
2. Fodra med hösilage (storbale) som får stå ute i hagen, fodra med hö inne på kvällen. Shettisens grov får man väll reglera på kvällen. Är rädd för att han ska få för mycket.
3. (En kompis har testat) Ge hö inne två gånger om dagen men låta en halmbale stå ute i hagen som de kan gå och tugga på. Slipper man ge dem mat mitt på dagen???
Fler frågor:
F1: Hur länge håller egentligen en bale ute?
F2: Vilken tid på året kan man börja fodra med det?
F3: Hur kan man skydda balen på bästa sätt eller behöver man skydda den, den kanske inte håller längre ändå.
F4: Hur är hållbarheten för en halmbale ute?
Väldigt tacksam för svar!
1. Fortsätta fodra med hö på småbal, tre gånger om dagen.
2. Fodra med hösilage (storbale) som får stå ute i hagen, fodra med hö inne på kvällen. Shettisens grov får man väll reglera på kvällen. Är rädd för att han ska få för mycket.
3. (En kompis har testat) Ge hö inne två gånger om dagen men låta en halmbale stå ute i hagen som de kan gå och tugga på. Slipper man ge dem mat mitt på dagen???
Fler frågor:
F1: Hur länge håller egentligen en bale ute?
F2: Vilken tid på året kan man börja fodra med det?
F3: Hur kan man skydda balen på bästa sätt eller behöver man skydda den, den kanske inte håller längre ändå.
F4: Hur är hållbarheten för en halmbale ute?
Väldigt tacksam för svar!