Grovfoder på lösdrift

MiaMaria

Trådstartare
I vinter ska jag ha unghästarna ute i lösdrift tänkte jag. Det är första året vi har det och jag funderar lite på hur jag ska lösa fri tillgång på grovfoder på bästa sätt. Jag har hö, men tänker att det kanske är mer praktiskt med ensilage. Förra året hade jag för få hästar för storbal, men i år skulle det fungera.

Hur gör ni andra som har lösdrift för unghästar och hur fodrar ni för att fodret ska hålla god kvalitet och inte bli förstört?

Sv: Grovfoder på lösdrift

Jag hade höhäckar med tak och hålen i marknivå när mina gick på lösdritf, ett hemmabygge som pappa knepat ihop. Hade 2 stycken på olika platser i hagen.

Har sett här på buke att någon hade skurit ut rutot i en hösilagebal någon dm från marken och jag tyckte det verkade rätt finurligt, dock vet jag inte hur det blir med plasten när silaget börjar ta slut.

Ja, nån typ av tak vill jag ha. Hur gjorde din pappa ert tak? Skulle inte våga ge hösilage med plasten kvar, med "pilliga" unghästar i hagen.

Har tyvärr ingen bild, så jag snickrade ihop en genomskärning i Pain! :D

om man delar på höboxarna pappa gjorde så ser de ut ungefär såhär. Själv tyckte jag det var jättesmidigt, höt blev inte blött och låg inte direkt på marken, men erbjöd ändå en någolunda naturlig ätnivå för hästarna.

Hoppas du förstår min klumpiga ritning. :D

fdsdf.jpg

Har riktigta höbingar med tak på, och har även en povisorisk tror det är ett traktrodäck eller ilknade är iaf så att det kommer upp från marken. Tror det är det som är viktigast att det fodret inte ligger på marken och blir förstört. På vintern håller sig väl fodret bättre oxå, står många hästar där jag har min så brukar vara borta på 3-4 dagar.

TUSEN TACK! Vilken jättebra ritning, och idé. Ska genast visa den för maken :D

Ja, det är ju viktigt att det kommer upp från marken, men blir det mycket regn skulle jag också önska tak. Vi har inte haft det tidigare, trots att jag fodrar mina hästar ganska mycket ute, men nu vill jag göra det bättre i och med att hästarna ska gå ute dygnet runt.

Vad menar du med "riktiga höbingar med tak"?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka